افزایش ارزش افزوده با قانونگذاری در حوزه رمزارز


امیر بیات
کارشناس استخراج رمزارز
این روزها با سرمایه‌گذاری که برخی از مردم در تبادل رمزارز انجام داده‌اند، در دام کلاهبردارها افتاده و سرمایه خود را از دست داده‌اند ولی در این میان برخی از مسئولان کشوری به مردم اعلام می‌کنند که فعلاً از سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز و تبادل آن ممانعت کنند. اما باید گفت که مردم معمولاً به دستورها عمل نکرده و به توصیه‌ها توجه نمی‌کنند از این رو باید هرچه سریع‌تر معاون اقتصادی دولت که مسئول ساماندهی در حوزه رمزارزها شده است؛  در قانونگذاری در این حوزه ورود کرده و این حوزه را به همراه تهدیدهایش به فرصت تبدیل کنند.
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور نگاه عمیقی  هم به رمزارزها دارد و حتی از یکسری از کارشناسان هم  در این زمینه مشورت می‌گیرد از آنجایی هم که ارتباط خوبی با حوزه بلاک چین  دارد، از این رو عملکرد در زمینه رمزارزها  مثبت به نظر می‌رسد، آینده خوبی برای این حوزه پیش‌بینی می‌شود.
اما با وجود اقدام‌هایی که معاون اقتصادی رئیس جمهور در حال انجام آن است باید گفت قانونگذار هم وظیفه دارد با مشورت آگاهان به درستی قانونگذاری کند از این رو وقتی قانون وجود ندارد، مردم نمی توانند عملکرد درست و غلط را از هم تمیز دهندو به دنبال آن وقتی همه چیز قاعده‌مند و قانونی شود، حتی صرافی‌ها نیز با رعایت استانداردها معقول رشد می‌کنند و شاهد 130 صرافی فعال بدون مجوز نخواهیم بود.
مهم‌تر اینکه  به دلیل نبود قانون و تنظیم‌گری در حوزه تبادل رمزارز‌ها شاهد کلاهبردارانی هستیم که سرمایه‌های مردم را  جذب می‌کنند و حتی افراد زیادی هم در حوزه رمزارز دستگیر شده‌اند اما این دسته از کلاهبرداران بعد از شکایت فعالان و دستگیری تنها به جریمه کلاهبردار و پرداخت خسارت به شاکیان (با ارائه چک‌های مدت‌دار) اکتفا می‌کنند و بدتر اینکه دوباره فرد کلاهبردار با نام دیگر در مکان دیگر شروع به کلاهبرداری از مردم  در قبال تبادل رمزارز و حتی ارائه رمزارزی که ارزش و وجود خارجی ندارد، می‌کند.
 این همه تخلف در حوزه رمزارز و تبادل رمزارز در کشور تنها ناشی از نبود قانون است و در این میان مردم به دلیل ناآگاهی و تنها به این دلیل که تنها می‌خواهند سرمایه خود را افزایش دهند، متضرر می‌شوند.
باید قانونگذار در کشور از فرصت‌ها استفاده کند. ما نیز باید مانند کشور ترکیه از فرصت‌های رمزارزی استفاده کنیم. رئیس جمهور این کشور با ریزش لیر دستور داد به صورت بسیار فوری قوانین رمزارز‌ها در کشورش تدوین شود تا در شرایط اقتصادی که ایجاد شده، مردم دارایی‌های خود را  از لیر به رمزارز تغییر دهند و ارزش افزوده آن را بالا ببرند.
نهاد قانونگذاری کشور نباید مردم را برای ورود نکردن به بحثی که جهانی است، تشویق کند، بلکه باید نهاد قانونگذار را برای قانونگذاری سریع تشویق کند و از سوی دیگر قانونگذاران هم باید به دنبال وظایف خود باشند. نکته ای  که باید به آن بیندیشیم این است که در وضعیت دشوار اقتصادی کنونی  اتفاقاً می‌توانیم به مردم کمک کنیم که  با نگهداری دارایی خود مانند بیت کوین ارزش دارایی خود را حفظ کنند، چرا که حفظ ارزش دارایی برای آینده کشور بسیار ارزشمند است  به جای اینکه مردم روی تورم سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند روی دارایی با ارزش افزوده سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال وقتی زمین یا خودرویی را که با تورم ایجاد شده خریداری می‌کنیم، با این اقدام باز مشکلات متعددی در کشور ایجاد می‌شود ولی در عوض وقتی دارایی  با ارزش مانند طلا خریداری می‌کنیم که  اگر به هر دلیلی ارزش پول کم شود طلا ارزشش کاسته نمی‌شود و از آنجایی که ضریب ارزشش با دلار محاسبه می‌شود،  ارزش افزوده‌ای هم به دارایی‌های کشور اضافه می‌کند  بنابراین باید با قانونگذاری و ساماندهی حوزه استخراج رمزارز و تبادل آن مردم را به سمت اقدامی که برای کشور دارای ارزش افزوده است، تشویق کنیم از این رو امیدوارم معاون اقتصادی رئیس جمهور هرچه سریع‌تر این عرصه را ساماندهی کند تا شاهد ارزش افزوده بیشتر در کشور باشیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/11/601800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها