در گفت‌و‌گو با«ایران»تشریح شد

فعالیت 823 مرکز نیکوکاری با مدیریت بانوان


پرستو رفیعی
خبرنگار
مراکز نیکوکاری با هدف تسریع خدمت‌رسانی به محرومان مدت هاست در محله‌های کم برخوردار شهرها فعالیت می‌کنند. کمک به نیازمندان محلات و رفع نیازهای محرومان در محله، خارج از بوروکراسی اداری و توسط خود مردم امری است که در این مراکز تحقق می‌یابد. ایجاد این مراکزِ کاملاً مردمی یکی از سیاست‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) برای مدیریت منابع، عدالت در توزیع کمک‌های مردمی به نیازمندان و خدمت‌رسانی بهتر به محرومان به شمار می‌آید. از این‌رو افزایش تعداد آنها در دستور کار کمیته امداد امام قرار گرفته است. امروز نیز 430 مرکز نیکوکاری جدید به مناسبت پیروزی انقلاب رونمایی می‌شود.
حمزه علی کوهساری، مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد امام(ره) در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: توسعه فرهنگ انفاق و نیکوکاری یکی از مهم‌ترین اهداف ایجاد مراکز نیکوکاری در محلات است. از دیگر اهداف مهمی که در مراکز نیکوکاری دنبال می‌شود توانمند‌سازی خانواده‌ها در فرایند حرفه آموزی و اشتغال است تا خانواده‌ها بتوانند به درآمد پایدار دست یابند. وی می‌افزاید: مراکز نیکوکاری به همه نیازمندان محله خدمت ارائه می‌دهند و هر نیازمندی که مراجعه کند با تشخیص اعضای هیأت عامل نیاز وی برطرف می‌شود، اما موضوع مهمی که یکی از بزرگترین مزیت‌های این مراکز به شمار می‌آید این است که اعضای هیأت عامل منتظر نمی‌مانند تا فرد نیازمند برای دریافت کمک مراجعه کند بلکه آنها با آمایش محله همه نیازمندانی را که به هر دلیلی درخواست کمک نمی‌کنند  شناسایی می‌کنند و خدمت‌رسانی لازم را در جهت رفع نیاز آنها در اسرع وقت انجام می‌دهند. کوهساری با بیان اینکه مراکز نیکوکاری با حضور 5 تا 7 نفر به‌عنوان اعضای هیأت عامل فعالیت می‌کنند می‌گوید: این افراد معمولاً خیرین، معتمدین محل و اعضای هیأت امنای مساجد هستند و کمیته امداد تنها نقش نظارتی دارد. نظارت کمیته امداد بیشتر در مسیر مربیگری، آموزش و هدایت است. همکاران کمیته با مراکز نیکوکاری ارتباط دارند و هرگاه مشکلی احساس شود سریعاً وارد عمل می‌شوند و ضمن آموزش، امر هدایت را انجام می‌دهند.
مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد امام(ره) با بیان اینکه بیشترین مراکز نیکوکاری در استان تهران فعالیت می‌کنند تصریح می‌کند: در حال حاضر 8600 مرکز نیکوکاری در کشور فعالیت می‌کنند و استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان فارس، کرمان، مازندران، البرز، گلستان، آذربایجان غربی و مرکزی بیشترین مراکز نیکوکاری را نسبت به سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.
وی می‌افزاید: این مراکز مردمی هستند و تمام اقداماتی که در آنها ارائه می‌شود توسط خیرین و نیکوکاران محله تأمین می‌شود. خوشبختانه طی 10 ماه سال‌ جاری نزدیک 4800 میلیارد تومان خدمت در سرفصل های مشخص و از منابع مردمی نیکوکاران محل و خیرین جذب شده و بدون خط دهی توسط اعضای هیأت عامل هزینه شده است.
فعالیت 823 مرکز نیکوکاری با مدیریت بانوان
لاله افتخاری مشاور امور بانوان کمیته امداد نیز با اشاره به فعالیت 823 مرکز نیکوکاری با مدیریت بانوان در سطح کشور می‌گوید: تشکیل شبکه بانوان خیر و نیکوکار و همچنین راه‌اندازی مراکز نیکوکاری تخصصی بانوان در دستگاه‌های اجرایی می‌تواند به انسجام و هم‌افزایی فعالیت‌های خیرخواهانه زنان و رفع موازی‌کاری‌ها در این حوزه کمک کند. وی با اشاره به تشکیل شبکه بانوان خیر و نیکوکار با هدف هم‌افزایی اقدامات نیکوکارانه، می‌افزاید: شورای قرآن و عترت نیز همزمان با دهه فجر در کمیته امداد شروع به کار خواهد کرد. تشکیل هیأت اندیشه‌ورز بانوان نیز از دیگر اقدامات این نهاد در جهت توسعه مشارکت بانوان در روندهای تصمیم‌گیری است.
مشاور امور بانوان کمیته امداد با بیان اینکه یک میلیون و 297هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت این نهاد هستند، تأکید می‌کند: در مجموع 63 درصد جامعه هدف کمیته امداد را زنان تشکیل می‌دهند که این رقم در برخی استان‌ها مانند تهران به 80 درصد می‌رسد. همچنین 62 درصد این بانوان ساکن شهرها و مابقی روستایی و عشایری هستند. 11 درصد زنان سرپرست خانوار مددجو هم، مستأجر هستند که اولویت کمیته امداد در حوزه مسکن، تأمین سرپناه برای این افراد است.
وی به فعالیت‌های متنوع این نهاد در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اشتغال، مسکن و... اشاره و می‌گوید: اقدامات کمیته امداد در حوزه بانوان، مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه کشور، اساسنامه کمیته امداد و برنامه پنج‌ساله این نهاد است.
 مشاور امور بانوان کمیته امداد، بی‌اطلاعی و عدم آگاهی زنان از روندهای حقوقی را از چالش‌های این حوزه می‌داند و اضافه می‌کند: بیش از 15هزار مشاوره حقوقی به زنان تحت حمایت ارائه شده و 2173 مورد وکالت رایگان برای این جامعه هدف انجام شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/21/601848/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها