انتشار عریان جرم برای چند کلیک بیشتر


کامران علمدهی
خبرنگار
اگر فقط با کلمه کلیدی «سر بریدن»، «چاقو» و «گرداندن در شهر» می‌خواستیم در مورد محتوای فیلم منتشر شده جنایت عصر شنبه بدون ذکر نام شهر صحبت کنیم، بی شک اعمال جنایتکارانه گروه تروریستی «داعش» به ذهن‌مان خطور می‌کرد اما این جنایت نه در افغانستان و سوریه بلکه در یکی از شهرهای جنوبی کشورمان رخ داد و کلیپ آن  در کمتر از چند دقیقه به یکی از پر‌بیننده‌ترین کلیپ‌های فضای مجازی تبدیل شد. فارغ از اینکه داستان چه بوده و مقتول چه کرده و حق با کدام طرف بوده، انتشار چنین کلیپی از سوی منتشرکنندگان قطعاً همدستی با فرد خاطی است چرا که او اگر می‌خواست در خفا مرتکب جنایت شود، در همان خانه یا داخل پستویی  دست به بشود مرتکب قتل می‌شد اما او می‌خواست تا با گرداندن سر بریده همسرش در شهر همه را مطلع کند که من او را کشتم و سرش را بریدم و منتشرکنندگان فیلم این جنایت بی رحمانه نیز همسو با او حرکت کردند تا مسیر داعش‌گونه او را هموار کنند.
پس از آن پلیس فتا در اظهارنظری عنوان کرد که با چند نفر از منتشرکنندگان فیلم برخورد شده و آنها پس از تکمیل مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی می‌شوند اما به نظر می‌رسد قوانین در مورد منتشرکنندگان چنین کلیپ‌هایی که احساسات میلیون‌ها انسان را جریحه‌دار می‌کنند، کافی و کارآمد نیست.
انتشار چنین کلیپ‌هایی علاوه بر آزار روحی برای بزرگسالان می‌تواند تأثیر مخربی بر کودکانی که ناخواسته یا از سر کنجکاوی با آن مواجه می‌شوند، بگذارد. ضمن اینکه تصویری سیاه از کشورمان به نمایش بگذارد چه بسا پس از انتشار این تصاویر بسیاری از رسانه‌های معاند هرکدام با داستان پردازی‌هایی بر طبل‌ جنجال کوبیدند تا با تکیه بر عناوین کودک همسری و نبود امنیت و ناکارآمدی قانون درخصوص قتل‌های ناموسی، به سیاه‌نمایی بیشتری روی آوردند.
از سوی دیگر بحث اصلی این است که به نظر می‌رسد مراجع قضایی باید با تعیین  اشد مجازات برای چنین افرادی، با آنها قاطعانه  برخورد کنند. بی تردید تکرار چنین جنایاتی می‌تواند باعث قبح‌زدایی شده و به امری عادی تلقی شود. وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون برآن حکمفرماست، باید با افرادی که خود در محکمه شخصی رای صادر و آن را اجرا می کنند برخورد قاطع کرد تا برای سایرین درس عبرتی باشد تا بدانند  قانون با هیچ فرد و جمعی عهد اخوت نبسته و با مسببان و برهم زنندگان نظم تعارف ندارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/22/601856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها