۴۸ پروژه بزرگ صنعتی با 17 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، با فرمان رئیس جمهور وارد فاز اجرایی شد

عملیات ملی علیه تحریم


گروه سیاسی/ روز گذشته یک پیام مهم اقتصادی و توسعه‌ای از تهران برای ناظران درونی و بیرونی مخابره شد؛ این که کشورمان «به خاطر موانع، تهدیدها و تحریم‌ها دچار وقفه و توقف نخواهد شد.» این، تأکید رئیس جمهور در جلسه آغاز عملیات اجرایی 48 پروژه صنعتی بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران بود، آن هم در شرایطی که نه تنها 110 روز از فعالیت دولت سیزدهم گذشته است، بلکه فشارهای اقتصادی و تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران نیز همچنان تداوم دارد. به همین دلیل است که می‌توان گفت آنچه روز گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما رخ داد، فقط برداشتن گام‌های بلند برای توسعه و پیشرفت کشور نبود، بلکه مطابق گفته رئیس جمهور، نشانه «پویایی، امید، ایستادگی، اعتماد به نفس و اعتماد به نیروهای خلاق کارآفرین و تولیدکننده داخلی» و بالاتر از آن، پیامی بود به «همه کسانی که دچار یأس و ناامیدی شدند و تصور می‌کنند که کشورمان به خاطر موانع، تهدیدها و تحریم‌ها دچار وقفه و توقف شده است.» این همه درحالی است که این کلان‌پروژه‌ها، به همت تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی و بدون نیاز به حضور سرمایه‌گذار یا صنعتگران خارجی دنبال می‌شود.
امضای تفاهمنامه‌ها با حضور رئیس جمهور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در مراسمی که روز گذشته در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اسناد و تفاهمنامه‌های مربوط به اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور از سوی مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار و مجری در حضور رئیس جمهور امضا شد. به این ترتیب عملیات اجرایی این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آغاز شد. این پروژه‌ها در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهد شد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را برعهده دارند.
۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.
مانع‌زدایی در 110 روز
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای رشد اقتصادی ۸ درصدی است، گفت: رشد اقتصادی به عنوان یک ضرورت، نیازمند گروه و جریان پیشتازی است که با شجاعت و همت عالی بتواند آن را در کشور محقق سازد.
رئیس جمهور با طرح این پرسش که کدام بخش می‌تواند پیشران اقتصادی در کشور باشد، اضافه کرد: بی‌تردید نگاه به درون ایجاب می‌کند که باید به دستان با کفایت کارآفرینان و فعالان اقتصادی که امتحان موفقیت‌آمیزی پس داده‌اند، اعتماد داشته باشیم.وی همچنین با اشاره به همگرایی، همکاری، همراهی و هم‌اندیشی گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» گفت: تلاش و همکاری این گروه در مدت کوتاه ۱۱۰ روزه، توانست موانع پیش رو را کنار گذاشته، مجوزهای لازم را اخذ کند و برای حرکت جهادی در ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و رونق تولید همپیمان شوند، که اقدامی بسیار فرخنده و مبارک است.رئیس جمهور با بیان اینکه مهم‌تر از اجرای ۴۸ پروژه بزرگ در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان، همگرایی و هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ اقتصادی کشور است، اظهارکرد: امروز به عنوان یک تجربه موفق پیش روی همه فعالان اقتصادی برای انجام طرح‌های بزرگ قرار دارد.
پیام به کسانی که فکر می‌کنند کشور متوقف شده
آیت‌الله رئیسی، پویایی، امید، ایستادگی، اعتماد به نفس و اعتماد به نیروهای خلاق کارآفرین و تولیدکننده داخلی را مهم‌ترین پیام حرکت گروه پیشرانان پیشرفت ایران دانست و اضافه کرد: این پیام باید به همه کسانی که دچار یأس و ناامیدی شدند و تصور می‌کنند که کشورمان به خاطر موانع، تهدیدها و تحریم‌ها دچار وقفه و توقف شده است، مخابره شود.
راه خنثی کردن تحریم‌ها
رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از راه‌های مهم دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها، چنین اقدامات ماندگاری است و بنای دولت هم این است که برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، فعالیت و تلاش روزافزون را در دستور کار خود قرار دهد.رئیسی تأکید کرد: بدون تردید اگر شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها، بخش خصوصی و کارآفرینان فعال شوند، می‌توان سرمایه‌‌گذاری‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف انجام داده و مشکل تولید و اشتغال در کشور را برطرف کرد.
حمایت دولت از فعالیت‌های اقتصادی
رئیس جمهور نقش دولت در فعالیت‌های اقتصادی را «هدایت، حمایت و نظارت» برشمرد و گفت: فعالان اقتصادی یقین داشته باشند که دولت در این میدان از فعالیت آنان حمایت خواهد کرد.آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: اقدام گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» پیامی به ایرانیان خارج از کشور و سایر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد که با مشاهده تضمین سود و افزایش بهره‌وری و امنیت سرمایه‌گذاری به فعالیت در این حوزه تشویق شوند.رئیسی گفت: ممکن است دولت کمک‌ها و مساعدت‌هایی در زمینه اقتصادی به مردم داشته باشد، اما بی‌تردید اقتصاد کشور را نمی‌توان بر مبنای این گونه کمک‌های موقتی بنا کرد، بلکه اقتصاد کشور نیازمند اقدامات بزرگ و ماندگار در عرصه کار و تولید است که در مبانی دینی نیز بر آن تأکید شده است.
ضرورت تسهیل فضای کسب و کار
رئیس جمهور با تأکید بر تسهیل فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی اظهار کرد: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اداری لازم است فعالیت اقتصادی را برای فعالان این عرصه تسهیل کنند و مجوزهای لازم را به سرعت صادر نمایند.
آیت‌الله رئیسی افزود: دولت همچنین از فعالیت کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و زودبازده به منظور افزایش اشتغال حمایت می‌کند. رئیسی با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در رشد و توسعه اقتصادی کشور گفت: اساس تشکیل صندوق توسعه ملی برای پیشرفت کشور بوده و در این زمینه نقش‌آفرینی خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین بر تدوین نقشه جامع صنعت کشور تأکید و اظهار کرد: دولت از ابتدا این موضوع را در دستور کار خود داشته است و با تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب این سند هر چه زودتر نهایی خواهد شد.
پایان خودتحریمی
آغاز ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی با 17 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تنها به معنای شکست پروژه یا سیاست فشار حداکثری ایالات متحده امریکا نیست، بلکه می‌توان آن را به معنای پایان خودتحریمی‌های داخلی نیز دانست. زیرا کار عملیاتی این پروژه‌های بزرگ در شرایطی آغاز شد که همچنان تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود. در کنار این، فعال‎شدن ظرفیت‌های صنعتی داخلی و درگیری فناوری‌های درون‌زا برای کلان‌پروژه‌ها به معنای پایان خودتحریمی‌های داخلی نیز هست، خود تحریمی‌هایی که برای برداشتن هر گام بزرگ یا کوچک توسعه‌ای، نگاه به بیرون داشت تا شاید منابع یا فناوری‌های لازم از سوی خارجی‌ها و عمدتاً غربی‌ها تأمین شود. این همه درحالی است که رهبر انقلاب همواره خواستار پرهیز از شرطی کردن اقتصاد کشور شده بودند، همچنان که در دیدار اخیر با صنعتگران نیز این تأکید همیشگی مبنی بر «پرهیز از شرطی کردن اقتصاد کشور و متوقف ماندن فعالیت‌ها به مسائلی که اختیارش در دست خودمان نیست» را بار دیگر تکرار کردند. تفاهمنامه‌هایی که میان بخش‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور روز گذشته با حضور رئیس جمهور امضا شد، یکی از نخستین و اصلی‌ترین گام‌های دولت برای پایان دادن به این شرطی کردن است، شرطی شدنی که در گذشته همچون ترمزی برای توسعه ایران عمل می‌کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/2/601880/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها