وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد

برجام منافع اقتصادی برای ایران نداشته است


گروه سیاسی/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه ازسرگیری مذاکرات ایران و 1+4 در وین با وزیر خارجه کشورمان گفت‌و‌گو کرد. هشتمین دور مذاکرات وین، جمعه هفته گذشته در پی تفاهم هیأت‌های دیپلماتیک با هدف مشورت با پایتخت‌ها به مدت یک هفته متوقف شد و قرار است پس از پایان این وقفه دوباره از سر گرفته شود. به گزارش «ایران»، «جوزپ بورل» شنبه گذشته در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان با یادآوری اینکه هم‌اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، گفت که انتظار می‌رود همه طرف‌ها با یک دستورکار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم‌های سیاسی باشند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این گفت‌و‌گو در یک پیام توئیتری تأکید کرد که برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام به روحیه سازش از سوی تمامی طرف‌ها نیاز است. امیرعبداللهیان هم در این‌گفت‌وگوی تلفنی با اعلام اینکه از زمان گفت‌وگوی پیشین برخی تحولات مثبت در مذاکرات رخ داده است اما هنوز انتظارات ایران را برآورده نکرده است، تصریح کرد: «ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تأکید داریم.»
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد که برجام در سال‌های اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است و کشورمان تنها در صورتی به یک توافق خوب می‌رسد که تأمین کننده منافع اقتصادی آن به صورت پایدار و قابل اتکا باشد.
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری صدا و سیما درباره اظهارات مقامات امریکایی برای ارائه پیش شرط در مذاکرات وین تأکید کرد که ایران هیچ پیش شرطی را از طرف امریکایی دریافت نکرده و اساساً مذاکرات در روندی قرار ندارد که موضوع پیش شرط در آن مطرح شود. او با اشاره به اینکه در روند فعلی مذاکرات ابتکار جدی و قابل توجهی تا این لحظه از طرف امریکایی مشاهده نشده است، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال حصول توافق دو ساله با امریکا تصریح کرد: «ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم.»
از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در توئیتی با اعلام اینکه با وجود پیشرفت‌های محدود در ‫مذاکرات وین، هنوز با شکل‌گیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم، افزوده است: «تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است.»
بیانیه تروئیکای اروپایی
همزمان با این رایزنی‌ها سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به اقدام امریکا در بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند و اعلام کردند که این اقدام باید بحث‌های فنی لازم برای حمایت از مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران را تسهیل کند. گفتنی است، در روزهای گذشته شماری از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داده‌اند که مذاکرات وارد مراحل پایانی خود شده و احتمال دارد پس از بازگشت هیأت‌ها به وین، آخرین دور مذاکرات آغاز شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/3/601886/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها