حسین کلانی و مجید نامجومطلق در گفت‌وگو با «ایران» مطرح کردند

فوتبال ایران در باتلاق مافیا گیر افتاده است


محمدمحمدی سدهی/ در سال‌های گذشته بارها کلیدواژه «فوتبال پاک» از زبان فوتبالی‌ها خارج شده است. موضوعی که اتفاقاً در راستای جاری نبودن فوتبال پاک مطرح شده و در غالب موارد، هدف گوینده اعتراض به وضع موجود بوده است. آخرین بار این عبارت توسط فرهاد مجیدی بیان شد. سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از بازی تیمش با هوادار، تأکید کرد که ترجیح می‌دهد یک قهرمانی داشته باشد اما آن قهرمانی پاک باشد. در این شرایط سؤال جامعه فوتبال این است که چرا فوتبالمان در مسیری قرار نمی‌گیرد که «پاک بودن» جزو لاینفک آن باشد و هیچگاه از این حیث نتوان تردیدی به آن وارد کرد؟ چرا متولیان فوتبال و در رأس آن فدراسیون با شفاف‌سازی و از بین بردن ابهامات، کاری نمی‌کنند که فوتبالمان در مسیری صحیح و سالم گام بردارد؟ بر همین اساس خبرنگار «ایران» با 2 پیشکسوت سرخابی‌ها گفت‌وگو کرد؛ حسین کلانی و مجید نامجومطلق به سؤالاتی در این خصوص پاسخ دادند.
 
کلانی: فوتبال ما از هر نظر آلوده است
حسین کلانی، مهاجم سابق پرسپولیس در دهه 50 صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد:‌ «زمانی که مسائل مالی وارد یک جریاناتی شود، نمی‌توان انتظار این را داشته باشیم که آن تشکیلات پاک بماند. قطعاً افرادی که در این جریان مشغول به کار هستند، نهایتاً بوی پول و منافع شخصی به مشامشان می‌خورد و این موضوعات اجازه نمی‌دهد که مسائل به صورت شفاف و سالم انجام شود. بیان جمله فوتبال پاک بازی با لغات است که هر از چندگاهی از زبان جامعه فوتبال جاری می‌شود اما فوتبال ما هیچ گاه به آن سمت نرفته و این پاکی کاملاً مغفول مانده است.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد:‌ «فوتبال پاک تنها شامل مسائل پشت پرده‌ نمی‌شود و همین عدم پایبندی به قراردادهای مالی بازیکنان هم نشانی از ناپاکی فوتبال است. زمانی که یک باشگاه با بازیکنی قرارداد امضا می‌کند و به مفاد قرارداد پایبند نیست و به آن عمل نمی‌کند، این هم ناپاکی است. فوتبال ما از هر نظر آلوده است و حتی اگر افراد سالمی وارد فوتبال شوند، نمی‌توانند سلامت خود را حفظ کنند. این ناپاکی کاملاً در فوتبال ما رسوخ پیدا کرده و به مربی، بازیکن، داور و حتی پزشک تیم‌ها هم سرایت پیدا کرده است. فوتبال ما در باتلاق مافیا گیر افتاده و متأسفانه هر کسی که در رأس امور می‌نشیند، به فکر استفاده از منافع مالی است.» این پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سؤال که فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این رشته چگونه می‌تواند با موضوع فساد مبارزه کند، افزود: ‌«من به شخصه کمیته انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال را قبول ندارم چرا که اعضای این کمیته شاید از نظر قضایی در کار خود تبحر داشته باشند اما در امور ورزشی این گونه نیست. حقوقدان ورزشی دنیای جدایی است و شخصی که در این مورد فعالیت دارد باید از تمامی مسائل فوتبالی اطلاعات کاملی داشته باشد که من این افراد را در فدراسیون نمی‌بینم.»
 
نامجومطلق:‌ صحبت از «فوتبال پاک» شبیه به فیلم طنز است
مجید نامجومطلق، ‌هافبک دهه 60 استقلال درخصوص اتفاقات عجیب در فوتبال ایران اظهار داشت: ‌«اشکال اصلی در سیستم است و زمانی که به لیگ‌های بزرگ دنیا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در چنین مواردی شوخی ندارند. چند سال پیش باشگاه یوونتوس به دلیل فساد مالی به دسته پایین‌تر سقوط کرد و این موضوع باعث شد تا تیم‌ها جرأت تخلف نداشته باشند و این به دلیل قدرت برخورد بالا در کشورهای اروپایی است که می‌بینیم فساد در این کشورها به پایین‌ترین حد خود رسیده است. اما در ایران نوع برخورد کاملاً متفاوت است و فدراسیون به عنوان متولی، قدرت بالایی برای برخورد با فساد ندارد.» او در ادامه با انتقاد از نوع برخورد مسئولان با فساد تأکید کرد:‌ «مثلاً زمانی که یک مربی تخلفش محرز می‌شود، نهایت محرومیتش حضور در رده پایین‌تر است، در صورتی که حضور چنین فرد فاسدی در رده پایین‌تر برای او بهشت محسوب می‌شود چرا که فساد در لیگ‌های پایین‌تر بیشتر است. البته نباید تمام جامعه فوتبال را به یک چشم ببینیم، افراد سالم بسیاری در فوتبال کشورمان حضور دارند و از سلامت کامل برخوردارند اما زمانی که یک فساد در یک بخش دیده می‌شود، همه را به یک چشم می‌بینند و فکر می‌کنند که همه فاسد هستند در حالی که معرفی افراد باعث می‌شود تا این نگاه نسبت به فوتبال تغییر کند.»
این پیشکسوت فوتبال اظهار داشت:‌ «هر جایی که پول باشد، فساد هم هست و متأسفانه در حال حاضر فوتبال ایران این گونه است و در فوتبال پول‌های بسیاری جابه‌جا می‌شود که این پول‌ها صرف تبانی و سایر امورات نادرست می‌شود که با فوتبال پاک کاملاً تعارض دارد. اتفاقات در فوتبال ایران تا حدی زیاد است که رسانه‌ای شدن آن باعث ایجاد فاجعه بزرگی می‌شود. متأسفانه در کشور ما مرجعی برای رسیدگی و برخورد با این موضوعات وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود تا فساد در فوتبال روز به روز تبعات بیشتری داشته باشد. صحبت از فوتبال پاک شبیه به فیلم طنز است و فوتبال ایران در بند مافیا گیر افتاده است.» نامجو مطلق افزود:‌ «در زمان حضور عادل فردوسی پور ده‌ها اتفاق درخصوص این موضوع افتاد و در رسانه ملی پخش شد. پس از محرز شدن این موضوعات هم مطبوعات بارها به آن پرداختند اما هیچ گاه اتفاق خاصی نیفتاد. مهم‌ترین پرونده در این خصوص پرونده فساد در فوتبال بود که حتی این پرونده به مجلس هم رفت اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و این بی‌تفاوتی باعث شد تا حتی افراد سالم هم ترغیب و به نوعی مجبور شوند که قید فوتبال پاک را بزنند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/17/601890/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها