نگاهی به تقابل‌های گل محمدی و نکونام که دوستی 20 ساله دارند

دوئل کاپیتان‌های ایران در جام جهانی


آدرینا ورشینگر/ رویارویی یحیی گل محمدی و جواد نکونام در بازی سوپرجام، بیشتر از آن که تقابل سرمربیان پرسپولیس و فولاد باشد، محل تلاقی 2 دوست 20 ساله و همبازی قدیمی در تیم ملی است که خاطرات زیادی کنار هم دارند؛ هر چند که یحیی متولد ۲۸ اسفند ۱۳۴۹ و از جواد که متولد ۵ آذر ۱۳۵۹ است، حدود 10 سال بزرگتر است. اولین خاطره مشترک گل محمدی و نکونام، به قهرمانی بازی‌های آسیایی 2002 بوسان به همراه تیم امید ایران بر می‌گردد. مسابقاتی که نکو به‌عنوان یکی از بازیکنان زیر 23 سال و گل محمدی هم به‌عنوان یکی از 3 سهمیه بزرگسال در آن حضور داشتند و وقتی هم پدر علی دایی به رحمت خدا رفت و او بوسان را ترک کرد، برانکو ایوانکوویچ بازوبند کاپیتانی آن تیم را به یحیی سپرد و تیمش در نهایت به قهرمانی و مدال طلا دست یافت. از آن موقع به بعد یحیی و جواد 2 شاگرد ثابت پروفسور در تیم ملی بودند تا جام جهانی 2006 آلمان. رقابت‌هایی که در آن گل محمدی دروازه مکزیک را باز کرد و در بازی با پرتغال هم کاپیتان تیم ملی بود. اما پس از جام جهانی و سال 1387 که گل محمدی از فوتبال خداحافظی کرد، مسیر او و نکونام از هم جدا شد. یحیی کم کم کار مربیگری را در پیش گرفت ولی جواد به اوساسونا رفت تا فوتبالش را در لالیگا دنبال کند. جالب اینکه نکونام در سال‌های بعد کاپیتان تیم ملی هم شد و توانست مانند گل محمدی در جام جهانی 2014 برزیل، بازوبند کاپیتانی را به بازویش ببندد.
نکونام از سال 1396 مربیگری را با هدایت خونه به خونه بابل آغاز کرد و در نیم فصل دوم همان فصل به نساجی رفت و با این تیم به لیگ برتر صعود کرد. او در نیم فصل اول لیگ هجدهم که هدایت نساجی را برعهده داشت، در هفته یازدهم با پدیده در مشهد دیدار کرد که گل محمدی سرمربی آن بود. دیداری که 3-0 به سود پدیده به پایان رسید تا اولین تقابل این دو مربی را یحیی ببرد. در لیگ نوزدهم، گل محمدی در نیم فصل اول روی نیمکت پدیده بود که نکونام در قامت سرمربی فولاد رو‌به‌روی او قرار گرفت و پدیده را در مشهد 1-0 شکست داد تا انتقام شکست قبلی را گرفته باشد اما گل‌محمدی در نیم فصل دوم که سرمربی پرسپولیس شده بود، بازهم تیم نکونام را 1-0 شکست داد. در لیگ بیستم، پرسپولیس در بازی رفت فولاد را 2-1 برد و بازی برگشت هم بدون گل مساوی شد. در این فصل هم و با بازگشت نکو به اهواز، او در دیدار برگشت مقابل پرسپولیس قرار گرفت و 1-0 بازی را به شاگردان یحیی واگذار کرد. بنابراین، گل محمدی و نکونام تاکنون 6 بار در لیگ برتر مقابل هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن 4 برد و یک مساوی برای سرمربی پرسپولیس بوده و نکونام هم تنها یک بار به پیروزی رسیده است.
گفتنی است گل محمدی در 17 مصافی که با تیم‌های مختلف مقابل فولاد برگزار کرده، صاحب 9 برد، ۶ تساوی و ۲ شکست شده. نکونام هم در اولین مصافش با پرسپولیس به‌عنوان سرمربی، مقابل برانکو قرار گرفت که نساجی 2-1 بازنده شد. او در لیگ نوزدهم هم به پرسپولیس تحت هدایت گابریل کالدرون 1-0 باخت و در کل 5 باخت و یک مساوی را برابر پرسپولیس تجربه کرده و بردی نداشته اشت. او 17 مرداد سال‌جاری به همراه فولاد، استقلال را در فینال جام حذفی شکست داد و اولین قهرمانی دوران مربیگری‌اش را به دست آورد و حالا امیدوار است 183 روز بعد، جام دیگری در کارنامه مربیگری‌اش ثبت کند. در مقابل، گل‌محمدی که 2 قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی سوپرجام ۱۳۹۹ را با پرسپولیس به دست آورده، این فرصت را دارد تا با غلبه بر فولاد، چهارمین جام خود با پرسپولیس را بالای سر ببرد و همچنین به آخرین رکورد علی پروین برسد. پروین فارغ از دوره چند ماهه بازگشت به سرمربی در سال ۱۳۸۴، در آخرین دوره پرافتخار مربیگری‌اش روی نیمکت سرخپوشان، 2 قهرمانی لیگ آزادگان، یک لیگ برتر و یک جام حذفی به‌دست آورد تا با 4 قهرمانی کارش را به اتمام برساند. البته پروین بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ موفق شده بود ۱۱ جام با پرسپولیس بیاورد. ضمن اینکه برانکو با ۷ قهرمانی (3 لیگ، 3 سوپرجام و یک جام حذفی) پرافتخارترین سرمربی خارجی تاریخ این باشگاه است. گفتنی است در صورتی که پرسپولیس قهرمان سوپرجام شود، می‌تواند یازدهمین قهرمانی پرسپولیس در 5 سال‌ اخیر را جشن بگیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/18/601895/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها