در نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد

برنامه ریزی برای رقابتی شدن جشنواره موسیقی


ندا سیجانی / «سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجربا ظرفیت 30‌درصد سالن‌های منتخب برگزار می‌شود» خبری که سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی اعلام کرد. این خبر درحالی رسانه‌ای شده که تا آغاز جشنواره موسیقی فجر تنها 5 روز باقی است (22بهمن) و این امکان وجود دارد با توجه به شرایط ناشی از بیماری، تغییراتی صورت بگیرد. به گفته محمد اللهیاری «فروش بلیت جشنواره را دیرتر آغاز کردیم تا شاید تصمیم‌گیری جدیدی درستاد کرونا صورت گیرد و از همین حالا هم مشغول رایزنی هستیم که اگر  بنا است جشنواره در چهارچوب دیگری هدایت شود، بتوانیم برنامه‌ریزی را درراستای تصمیمات ستاد کرونا انجام دهیم.»
او در ادامه این صحبت‌ها در نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر که روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد، بیان داشت: «سال گذشته به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور مردم در جشنواره میسر نبود، اما در سال‌جاری با توجه به کاهش پیک‌های قبلی امیدوار بودیم اجراهای صحنه‌ای برقرارشود و در این زمینه ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها مدنظر بود اما با توجه به توصیه‌های ستاد کرونا، دراین دوره با ظرفیت ۳۰‌درصد، میزبان مخاطبان خواهیم بود. براساس این میزان، حجم گزارش آماری سالن‌ها اعلام خواهد شد؛ چراکه موضوع بسیار مهمی برای ما است و می‌تواند به دست‌اندرکاران موسیقی هم کمک کند.»
رئیس سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: «تمام تلاش ما در دفتر موسیقی این است که جشنواره موسیقی فجربا ایجاد و احیای دوباره بخش رقابتی، درسال‌های آینده بتواند هویت ثابتی برای جشنواره ایجاد کند تا براین اساس هنرمندان مایل باشند بواسطه یک جایزه معتبر، درجشنواره حضور پیدا کنند.»
حسن ریاحی دبیرسی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: «در این دوره از جشنواره با وجود تمام اتفاقات بدی که درخصوص بیماری کرونا شاهد هستیم، اما باعث افتخارماست که شاهد برگزاری جشنواره‌ای هستیم که می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی برای موسیقی کشورمان باشد، چراکه به اعتقاد من این دوره از جشنواره با توجه به کرونا، می‌تواند یکی از بهترین رویدادهای مرتبط با جشنواره موسیقی فجرباشد.»
امیرعباس ستایشگر عضو هیأت انتخاب و مشاوراجرایی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز اظهار کرد: «در جشنواره امسال دو نگاه مدنظراست؛‌ نگاه ویژه به موسیقی دستگاهی ودیگری تنوع فرم‌ها از نظر سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک. همچنین بخش جایزه آهنگ‌سازی به این دوره از جشنواره افزوده شده که جدا از بخش‌های جایزه ترانه و باربد است. بخش دیگرهم آهنگ‌سازی روی اشعار نظامی گنجوی است و راسپودی برای ساز سولو ارکسترسمفونیک هم از بخش‌های مورد توجه ما بوده‌اند.»
او در ادامه به ارائه آماری پرداخت و گفت: در چهارچوب جدول اجرای صحنه‌ای، در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را آغاز می‌کنیم. در تقسیم‌بندی ژانر 6 اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای خارجی، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مربوط به اجراهای استان تهران می‌شوند و تا امروز در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد. بخش سرود هم برای دومین سال پیاپی آغاز‌گر جشنواره موسیقی فجر است و در  این رویداد بخش ویژه‌ای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی اختصاص داده‌ایم که دراین چهارچوب، ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه نوای سیمره برنامه‌هایی را اجرا خواهند کرد. در بخش پژوهشی جشنواره هم همزمان با آغاز جشنواره نشست‌هایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار می‌شود.»
اردوان جعفریان مدیربخش بین‌الملل نیز بیان داشت: «بخش بین‌الملل را از تابستان شروع کردیم. موارد مدنظرمان توازن اجرا و سبک اجرایی بود که درنهایت هفت گروه نهایی شدند و متأسفانه سه گروه به‌دلیل سویه جدید بیماری کووید19 در جشنواره حضور ندارند. به ‌دلیل پاسداشت هنرمندان ایران و افغانستان، گروه قوالی نجم‌الدین افغانستان در جشنواره حضور دارد. یک هنرمند پیانیست هلندی و یک گروه عود و سازهای کوبه‌ای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا را داریم که در تالار وحدت اجرای خود را برگزار می‌کنند.»
سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با دبیری حسن ریاحی از 22 تا 26 بهمن در تهران و یازده استان برگزار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/23/601903/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها