چقدر درباره بلوغ جسمی و روانی می‌دانیم؟!


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
بلوغ، یکی از باشکوه‌ترین و در عین ‌حال پیچیده‌ترین مراحل تکاملی در زندگی هر آدمی است. مرحله‌ای که در آن شخص از دنیای کودکی، ضعف و خیال خارج شده و پا به دنیای واقعیت‌ها می‌گذارد و در خود احساس قدرت و توانایی کرده و حس‌های تازه‌ای را تجربه می‌کند. گاهی گذر از مرز کودکی و رسیدن به مرحله بلوغ با مشکلات فراوانی همراه است. در این دوره، فرد نه کودک است نه بدرستی بالغ شده؛ اصلاً بدی روزگار نوجوانی همین است که تعریف خاصی برایش وجود ندارد و مرز میان بچگی و بزرگسالی است به همین‌خاطر بسیاری از نوجوان‌ها در یک حالت روحی مبهم بسر می‎‌برند و هنوز نمی‌دانند چه باید بکنند.خود نوجوان‌ها با رسیدن به دوره بلوغ، سرگرم هستند؛ به جز این برخورد خانواده‌ها هم به این سردرگمی دامن می‌زند؛ مثلاً وقتی نوجوانی می‌خواهد دست به کاری بزند پدر و مادرش به او می‌گویند «تو هنوز بچه‌ای» و همین پدر و مادر در مکان و زمان دیگری او را سرزنش می‌کنند که تو بزرگ شده‌ای و نباید اینگونه رفتار می‌کردی.حالا «بلوغ» را چگونه تعریف می‌کنند و در این دوران چه اتفاقاتی در بدن دختران و پسران نوجوان رخ می‌دهد؟ در واقع به مجموعه تغییرات جسمانی که شخص را شبیه یک آدم بالغ می‌کند و قدرت بچه‌دار شدن یا بارور کردن به او می‌دهد، بلوغ گفته می‌شود که این دوران برای دخترها از 9 تا 19 و برای پسرها از 13 تا 19 سالگی متغیر است. البته بلوغ جسمی با بلوغ روحی و روانی تفاوت دارد و بسیار اتفاق می‌‎افتد که نوجوان‌ها به لحاظ جسمانی بالغ شده‌اند اما از لحاظ روانی هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران»، عنوان کتابی است که انتشارات «ما و شما» منتشر کرده و در آن به تغییرات و خصوصیات اساسی و مهم دوران بلوغ در دختران و راه‌حل مشکلات شایع آنها پرداخته و تلاش کرده به پرسش‌های اساسی آنها درخصوص دوران بلوغ پاسخ دهد. بگذریم از اینکه این کتاب به کمک پدر و مادرها و معلم‌ها و در کل بزرگترها هم می‌آید تا بدانند با دخترانی که به بلوغ رسیده‌اند چه کنند.
این کتاب که به چاپ دوازدهم رسیده را دکتر ماهیار آذر، سیداصغر ساداتیان، مرتضی حاج بابایی و محسن رئوف‌سعید تألیف کرده‌اند. «بلوغ جسمی و روانی در پسران» هم، عنوان دیگری از این مجموعه است که به ویژگی‌ها و تغییرات دوره بلوغ در پسرها پرداخته.
در این دو کتاب فصلی به «نکات کلیدی برای نوجوانان» و بخشی دیگر به «نکات کلیدی برای والدین و مربیان» پرداخته شده تا هر دو بدانند چگونه رفتار کنند و به چه مسائلی توجه داشته باشند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران» و «بلوغ جسمی و روانی در پسران» را انتشارات ما و شما منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7844/24/601911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها