نوام چامسکی :

فاجعه در هند ثمره اسلام هراسی در غرب


مشکل اسلام هراسی در غرب رو به گسترش است و اثر کشنده آن را در هند شاهد هستیم؛ در جایی که دولت مودی به صورت سازمان یافته در حال نابودی دموکراسی در این کشور و تبدیل آن به یک دولت هندو است. در حالی که حدود 200 میلیون مسلمان به عنوان اقلیت تحت تعقیب قضایی...

بنفشه غلامی/ دختران کارناتاکا یک هفته بعد از ممنوعیت ورودشان به مدارس خود، دیروز با مانتوهای سبز زیتونی و در حالی که حجاب کامل
بر سر داشتند، دست در دست یکدیگر وارد کلاس‌هایشان شدند و دولت منطقه‌ای را که با ممنوعیت حجاب در مدارس به ستیزه جویی با مسلمانان این ایالت رفته بود، به چالش کشیده و عزم خود برای مقاومت در برابر محدودیت‌های حجاب را به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این دختران در حالی شجاعت خود را به رخ کشیدند که آخر هفته پیش بعد از اینکه دادگاهی در ایالت کارناتاکا حجاب دختران مسلمان در مدارس را ممنوع اعلام کرد، از ورود دختران محجبه به مدارس جلوگیری شد. یک روز بعد از این ممنوعیت دختران مسلمان با حجاب کامل در خارج از مدرسه دولتی اودوپی - یکی از شهرهای ایالت کارناتاکا - گرد هم آمدند و با گرفتن پلاکاردهایی در دست، اعتراض خود را به این قانون اعلام کردند. در پی انتشار تصاویر اعتراض آنها در فضای مجازی و همین طور انتشار تصاویر دخترانی که مسئولان مدارس تلاش می‌‌کردند به زور حجاب از سر آنها بردارند، مسلمانان هندی دست به اعتراض آرام زدند اما بی توجهی مسئولان مدارس و همین طور مقامات ایالتی به این اعتراض‌ها باعث خشم عمومی بین مسلمانان و همبستگی بیش از هر زمانی بین آنان شد. این در حالی بود که با ورود هندوها به صحنه اعتراض‌های آرام مسلمانان خشونت در کارناتاکا چنان بالا گرفت که روز شنبه مقامات هندی این ایالت تصمیم گرفتند کل مدارس را تعطیل کنند. اما در نهایت این مدارس دیروز بعد از 5 روز تعطیلی در حالی بازگشایی شدند که دختران مسلمان همچنان تلاش کردند با وجود آزارهایی که از سوی هندوها متوجه آنان است و از جمله سه‌شنبه دختری محجبه در خیابان هدف آزار و اذیت مردان هندو قرار گرفت، به نشانه اتحاد دست در دست هم با حجاب کامل به مدرسه روند.
 افزایش بی عدالتی علیه مسلمانان
جمعیت 200 میلیونی مسلمانان هند که 13درصد جامعه این کشور را تشکیل می‌‌دهند، همواره با فشارهای هندوها در سراسر این کشور مواجه بوده‌اند. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، این فشارها در یکی - دو سال اخیر افزایشی قابل توجه یافته است طوری که اکثریت هندو در این کشور که از حمایت «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند برخوردارند، بارها به نمادهای مسلمانان و یا خود آنان حین انجام فرایض دینی حمله کرده و
نه تنها احتمال برخورد بین ادیان در این کشور را افزایش بخشیده‌اند که باعث نگرانی خانواده‌های دختران مسلمان بابت وضعیت روحی فرزندانشان شده اند. در همین ارتباط «آلیا مهر»، دانش آموز مسلمان هندی که در یکی از مدارس ایالت کارناتاکا درس می‌‌خواند، به «الجزیره» گفت که چگونه بابت خشونتی که شاهد بوده ناراحت است. او می‌‌گوید: «ما 13 نفر بودیم. آنها به ما گفتند تا زمانی که حجاب خود را بر نداریم، به ما اجازه نمی دهند برگه‌های امتحان را دریافت کنیم. ما به آنها گفتیم که نمی‌توانیم در مقابل هیچ چیز از حجاب خود چشم‌پوشی کنیم.» «رشما بانو»، مادر یکی از دانش آموزانی که به همین دلیل نتوانسته وارد کلاس درس شود و امتحان بدهد نیز ممنوعیت حجاب در مدارس کارناتاکا را غیر قابل قبول می‌‌داند و می‌‌گوید: «حجاب جزء لاینفک ایمان ما است. ما فرزندان خود را به اینجا آوردیم چون تصور می‌‌کردیم به حقوق آنها احترام گذاشته می‌‌شود.»
شرایط ناگوار زندگی مسلمانان هندی طوری است که «نوام چامسکی» تحلیلگر برجسته امریکایی چند روز پیش در مقاله ای درباره اسلام ستیزی در هند تأکید کرد: «مشکل اسلام هراسی در غرب رو به گسترش است و اثر کشنده آن را در هند شاهد هستیم. در جایی که دولت مودی به صورت سازمان یافته در حال نابودی دموکراسی در این کشور و تبدیل آن به یک دولت هندو است. در حالی که حدود 200 میلیون مسلمان این کشور به عنوان اقلیت تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند. این حمله با شکل های دیگر هم انجام می شود. ازجمله حمله به افکار مستقل و سیستم آموزشی این کشور با هدف مقابله با مسلمانان. در کنار این مسأله ما شاهد جنایت هند در کشمیر نیز هستیم.  در حال حاضر کشمیر یک سرزمین اشغالی زیر نظر یک حکومت سرسخت نظامی است. شبیه وضعیتی که در سرزمین های اشغالی فلسطین شاهد آن هستیم.»
دختران مسلمان نگران آینده
هرچند اعتراض‌ها و تنش‌ها باعث شده دادگاه ایالتی کارناتاکا مدعی شود دیگر بار این قانون را مورد بررسی قرار خواهد داد؛اما مسلمانان هند امیدی به این دادگاه جدید ندارند و با نگرانی تمام معتقدند با فضایی که ایجاد شده، زندگی مسلمانان هند سخت‌تر از هر زمانی شده است. این نگرانی را به سادگی می‌‌توان در خلال جملاتی که «عایشه نورین» دانش آموز 16 ساله به سایت شبکه خبری «الجزیره» گفته است، مشاهده کرد. او می‌‌گوید: «بازگشت به مدارس و دانشگاه‌ها حتی اگر بپذیرند حجاب داشته باشیم، دیگر کار آسانی نیست. زیرا دیگر هیچ احساس امنیتی در فضای آموزشی وجود ندارد و ممکن است هدف دانشجویان هندو قرار بگیریم.»
علاوه بر این مسلمانان هندی نگران آن هستند که این ممنوعیت قانونی، زمینه‌ای برای نقض آزادی‌های مذهبی آنان با روش‌های قانونی باشد و البته این نگرانی‌ها بی دلیل نیست زیرا حزب بهاراتیا جاناتا - حزبی که «نارندرا مودی» از آن بر آمده است - در چند دهه گذشته عناد خود با مسلمانان را به اثبات رسانده است. این حزب بعد از آغاز اعتراض‌ها به حکم دادگاه مبنی بر ممنوعیت حجاب دختران مسلمان در مدارس نیز از حکم صادر شده به طور کامل حمایت کرد.
 انتقاد حقوق بشری‌ها
حمایت حزب حاکم از قانون مزبور باعث بروز اعتراض‌هایی بین تحلیلگران و حامیان حقوق بشر در هند شد. طوری که «سوجاتا گیدلا»، از نویسندگان معروف هندی در تحلیلی بر این وقایع، ممنوعیت یاد شده را مشابه اقدام پلیس فرانسه در سال 2016 علیه مسلمانان دانست؛ رخدادی که در آن پلیس با زنان مسلمانی که قصد داشتند با حجاب از شنا در دریا لذت ببرند، مقابله کرد.  «استرایت تایمز» نیز نامه شماری از عالی‌‌ترین مقامات نهادهای حقوق بشری در هند را منتشر کرد که در آن با اتکا به قانون اساسی هند به مبارزه با  این قانون جدید رفته‌اند. آنها در این نامه تأکید کرده‌اند: «بر اساس ماده 25 قانون اساسی هند که تأکید می‌‌کند همه افراد جامعه هند در آزادی مذهب و عمل به آموزه‌های دینی خود آزاد هستند، حق حجاب برای دختران و زنان مسلمان هندی تضمین شده است. همان طور که ماده 19 همین قانون اساسی برای همه افراد جامعه حق آزادی بیان قائل شده است و اعتراض آرام مسلمانان به قانون اخیر خلاف قوانین هند نیست.» امضا کنندگان این نامه در پایان با تأکید بر این قوانین تصمیم دولت کارناتاکا را محکوم کرده اند.
بازی انتخاباتی «مودی» با کارت حجاب
با این حال برخی تحلیلگران سیاسی مسائل هند معتقدند، دولت «نارندرا مودی» به خاطر انتخابات پیش رو در این کشور است که قانون اساسی را نادیده گرفته و با حمایت از این قانون، در پی به دست آوردن دل هندوهای افراطی است. در همین ارتباط «فارن پالیسی» در تحلیلی به قلم «کالم کوین» نوشته است: «ممنوعیت حجاب برای دختران مسلمان هند، آخرین اپیزود از تلاش دولت هند برای حمله به هویت مسلمانان این کشور مقابل هندوها است. زیرا دولت هند پیشتر نیز بارها قوانینی وضع کرده است که مسلمانان هندی را درگیر محدودیت‌هایی می‌‌کند. نمونه آن قانون شهروندی بود که سال 2019 وضع شد تا مسلمانان برخی ایالت‌ها را با سلب تابعیت از آنان به اجبار راهی سایر کشورها کند. این دست قوانین شاید موجب افزایش نارضایتی از دولت «نارندرا مودی» و حزب «بهاراتیا جاناتا» بین مسلمانان این کشور شود. اما می‌‌تواند نظر هندوها را بویژه در ایالت اوتار پرادش که پر جمعیت‌ترین ایالت هند است و آرای انتخاباتی در آن برای هر حزبی اهمیتی بسیار دارد، به سمت این حزب جلب کند.» استفاده از این حربه برای جمع کردن آرای بیشتر با اعتراض‌هایی در داخل هند روبه‌رو شده است.   به گزارش «سی ان ان»، حزب «کنگره» که حزب اصلی اپوزیسیون در هند است و انتقادهای تندی به دولت «مودی» دارد، ممنوعیت حجاب برای دختران مسلمان را «غیر انسانی» خوانده و دولت را متهم کرده است که برای دستیابی به آرای بیشتر در انتخابات، کشور را دچار تنش کرده و بین آحاد جامعه اختلاف افکنی کرده است. اعضای این حزب با اشاره به زندگی مسلمانان هندی در کنار هندوها در دهه‌های گذشته، این سؤال را مطرح کرده‌اند که: «چرا حجاب که تاکنون بدون هیچ مسأله‌ای وجود داشت، باید ناگهان و پیش از انتخابات سال آینده تبدیل به موضوع اصلی روز در هند شود؟» این حزب همچنین تأیید کرده که این دست اقدامات تنها باعث رادیکال‌تر شدن جامعه هند می‌‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7852/1/603268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها