مجلس در جلسه غیرعلنی خود درباره مهم‌ترین محور بودجه 1401 بحث کرد

یک گام دیگر برای حذف ارز ترجیحی


بودجه 1401 به ایستگاه صحن مجلس رسید. دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح در جلسه غیرعلنی با حضور مسئولان دولت به بررسی بودجه سال آینده و موضوع ارز ترجیحی پرداختند و سپس با علنی شدن جلسه مجلس ایرادات شورای نگهبان در لایحه نظام رتبه‌بندی رفع و تصویب شد.
بدین ترتیب از نشست عصر روز گذشته گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره جزئیات دخل و خرج دولت در سال آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. ابتدا بخش‌های درآمدی بودجه بررسی می‌شود و سپس نمایندگان بخش‌های هزینه‌ای را تعیین تکلیف می‌کنند. طبق آیین‌نامه جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی بودجه در دو شیفت کاری تشکیل می‌شود.
 استدلال موافقان و مخالفان ارز ترجیحی
عضو هیأت رئیسه مجلس درباره موضوع نشست غیرعلنی دیروز گفت: این نشست به منظور مشورت در خصوص ارز ترجیحی برگزار شده و هیچ گونه تصمیم‌گیری در این باره در دستورکار مجلس و دولت نبود.علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در این نشست رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی و همچنین پنج نفر از نمایندگان مجلس به اظهارنظر  پرداختند.
عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این نشست تبادل نظر و تضارب آرا درباره ارز ترجیحی صورت گرفت و بنا نبود که در این جلسه تصمیمی درباره ارز ترجیحی گرفته شود و این نشست صرفاً یک گفت‌وگو بین دولت و مجلس و بیان استدلالات موافقان و مخالفان ارز ترجیحی بود تا به یک فهم مشترک برسیم و هیچ گونه بنای تصمیم‌گیری در این نشست را‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشتیم.
 دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس درباره بودجه و ارز ترجیحی گفت: دولت اعلام کرد که آمادگی لازم برای تأمین معیشت اقشارکم درآمد جامعه درصورت حذف ارز ترجیحی را دارد منتها تأکید نمایندگان مجلس بر این است که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص ارز ترجیحی به گونه‌ای باشد که معیشت مردم بویژه نظام حمایتی برای دهک‌های پایین و اقشار کم درآمد جامعه را با مشکل مواجه نکند و معیشت آنها تضمین شود.سیدنظام موسوی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در توضیح نشست غیرعلنی گفت: این جلسه برای هماهنگی دیدگاه‌ها بین دولت و مجلس درباره بودجه تشکیل شد. وی توضیح داد: بودجه دخل و خرج دولت و همه دستگاه‌ها و قوای کشور در سال آینده را مشخص می‌کند و صرفاً نسخه‌ای برای دولت نیست بلکه در زندگی و معیشت مردم هم اثرگذار است. با توجه به اهمیت بودجه برای مجلس، نشست غیرعلنی تشکیل شد تا گزارش کمیسیون تلفیق بررسی شود.موسوی در جمع‌بندی گفت: در این جلسه نمایندگان مجلس بر لزوم هماهنگی دولت و مجلس در مورد بودجه و وضعیت ارز ترجیحی تأکید داشته و اینکه هرگونه تصمیم در رابطه با حذف ارز ترجیحی باید با در نظر گرفتن نظام حمایتی و معیشتی مردم باشد و به گونه‌ای انجام شود که سبد معیشت مردم دچار مشکل نشود.
 مصوبه تلفیق برای بازگشت ارز ترجیحی باعث ناهمترازی در بودجه می‌شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اصلاح در تخصیص ارز ترجیحی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای بازگشت ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی موجب ناهمترازی در بودجه می‌شود. سیدمسعود میرکاظمی در نشست غیرعلنی دیروز مجلس عنوان کرد که من از نمایندگان می‌خواهم تا در بررسی بودجه در صحن مجلس در این رابطه به لایحه دولت بازگردند و به آن رأی دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: اصلاح در تخصیص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی با توجه به منابع و مصارفی که در این حوزه وجود دارد، نه یک پیشنهاد بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
رئیس دیوان محاسبات نیز در این جلسه ضمن تأیید گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح در تخصیص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی گفت: برای تأمین کالاهای اساسی تا پایان سال‌جاری 16 میلیارد دلار هزینه می‌شود و این به این معناست که ما ماهانه 1.5 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی هزینه می‌کنیم.احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ضمن اعلام این خبر افزود: در این جلسه نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کردند و بر این نکته تأکید داشتند که دولت به جای اصلاح ارز باید اصلاح نظام ارزی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستور کار خود قرار دهد و نظام حمایتی هیچ گاه نباید با نظام ارزی کشور مرتبط و متصل باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/6/603594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها