بخشنامه‌ یک اداره‌ کل به‌مناسبت روز جهانی زبان مادری

دو یو آندرستند آیا؟


محمدرضا رضایی
با سلام و تحیات وافره
به اطلاع کلیه همکاران می‌رساند، به‌مناسبت روز جهانی زبان مادری و در راستای پاسداشت زبان شیرین فارسی تصمیمات زیر اتخاذ شده و مستدعی است نسبت به آنها توجه لازم را مبذول دارید:
۱. در این روز استفاده از کلمات خارجی همچون اوکی، تنک‌ یو، یس، هاوآریو، نو و امثالهم اکیداً ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف یک ماه از حقوق فرد خاطی کسر خواهد شد و نامبرده باید برای ادامه کار در اداره، تست ادبیات فارسی را پاس نماید. دو یو آندرستند؟
۲. تمامی ادارات تابعه موظفند تا قبل از ساعت اداری یک همایش مختصر برای آشنایی با زبان فارسی برگزار کنند و از فعالان و چهره‌های ماندگار ادبیات فارسی تقدیر به‌عمل آورند، حتی غیرحضوری.
۳. به تمامی مراجعان بابت این موضوع اطلاع‌رسانی شود و اگر مراجعه کننده ای نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرد، پرونده‌اش حتی‌المقدور به مدت یک ماه راکد شود تا زبان شیرین فارسی در جان و روحش رسوخ کند.
۴. از کارکنان دلسوز که کمترین استفاده را از زبان خارجی داشته باشند تقدیر به‌عمل خواهد آمد و دو ساعت پایانی وقت اداری، برای ایشان مرخصی ساعتی صادر خواهد شد.
۵. عبارت زیبای «فارسی را پاس بداریم» باید در جای جای اداره به‌صورت پوستر، بنر، پلاکارد و... نصب العین قرار گیرد.
۶. مدیران بخش‌هایی که بهترین عملکرد را در این‌رابطه داشته باشند یک هفته مرخصی تشویقی دریافت خواهند کرد و بودجه بیشتری نیز به آنها تعلق می‌گیرد.
لازم به ذکر است که موارد فوق صرفاً معطوف به روز دوشنبه مورخ 2/12/1400 خواهد بود و این بخشنامه در سایر روزها از حیز انتفاع ساقط می‌شود. به امید اعتلای روزافزون زبان فارسی.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/20/603636/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها