تاب‌آوری مدل اقتصاد تعاونی در مواقع بحران


رئیس اتحادیه بین‌المللی تعاون در شصتمین جلسه کمیسیون توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد با ارائه بیانیه‌ای به تشریح نقش تعاونی‌ها در پیشبرد بهبودی فراگیر و انعطاف‌پذیر از بحران همه‌گیری کرونا پرداخت.
به گزارش «ایران» به نقل از اتحادیه بین‌المللی تعاون، آریل گوارکو در سخنرانی خود در کمیسیون سازمان ملل که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: تعاونی‌ها بزرگترین شبکه شرکت‌های جهان را با هویت مشترک بر اساس ارزش‌ها و اصول مشترک تشکیل می‌دهند. وی با اشاره به اینکه فقر شدید و گرسنگی با همه‌گیری کووید 19 تشدید شده است، ادامه داد: طبق آمار سازمان ملل، فقر شدید در ماه‌های آینده 64 میلیون نفر بیشتر از سال 2019 را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در همین حال، سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که بیش از 130 میلیون شغل از سال 2019 از بین رفته است.
گوارکو گفت: در طول بحران، تعاونی‌ها به خدمت به جوامع خود ادامه دادند و باید برای ایجاد فراگیری و انعطاف‌پذیری ارتقا یابند.
وی تأکید کرد: تعاونی‌ها در این ماه‌ها تلاش زیادی برای تداوم عرضه خدمات و کالاهای اساسی برای زندگی شرکت‌ها، منازل و به طور کلی جوامع انجام داده‌اند.
رئیس اتحادیه بین‌المللی تعاون، تاب‌آوری این مدل از سازمان اقتصادی و اجتماعی در مواقع بحران را مورد تأکید قرار داد و گفت: با شروع پاندمی، تعاونی‌های بهداشتی که در خط مقدم نبرد با کووید19 بودند و در ادامه تمام تعاونی‌هایی که به تولیدات کشاورزی و صنعتی، خدمات عمومی، مخابرات، مصرف‌کنندگان، مسکن و... تاب‌آوری این مدل اقتصادی را نشان دادند.
گوارکو خاطرنشان کرد که با وجود مشارکت مثبت آنها، تعاونی‌ها همچنان با موانع خاصی مانند فقدان چهارچوب‌های قانونی و نظارتی کافی در برخی کشورها مواجه هستند. وی افزود: «بدون اتخاذ یک پارادایم تعاونی که رشد اقتصادی را با کار شایسته، برابری جنسیتی و مراقبت از اکوسیستم‌ها و سایر شرایط تضمین کند، نمی‌توانیم روند فقر و گرسنگی را معکوس کنیم.»
بر اساس این گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در گزارش سال 2021 خود در مورد تعاون و توسعه اجتماعی، اهمیت تعاونی‌ها را به‌عنوان بازیگران کلیدی اقتصادی و اجتماعی در استراتژی بهبود جهانی مورد تأکید قرار داد.
شصتمین جلسه کمیسیون توسعه اجتماعی سازمان ملل متحد از 7 تا 16 فوریه 2022 به‌صورت آنلاین برگزار شد. این کمیسیون نهاد مشورتی سازمان ملل متحد و مسئول ستون توسعه اجتماعی در توسعه جهانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/11/603659/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها