یک سازمان حقوق بشری از کشته یا مجروح شدن 13 هزار زن و کودک یمنی در 7 سال جنگ این کشور خبر داد

زنان و کودکان قربانیان بزرگ عربستان


زهره صفاری/ کشته یا مجروح شدن دست کم 13 هزار زن و کودک یمنی در حدود دو هزار و پانصد روز تجاوز ائتلاف عربی به این کشور، سازمان‌های حقوق بشری را به هشدار واداشته چرا که کارشناسان معتقدند افزایش حملات نیروهای متخاصم به مواضع غیرنظامیان در آستانه هفت ساله شدن نبرد ویرانگر یمن، وقوع بحران انسانی غیرقابل کنترل را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.
به گزارش «المسیره»، سازمان حقوق بشری «انتصاف» یمن در بیانیه اخیر خود در حالی شمار کشته‌شدگان و مجروحان زن و کودک یمن را 13 هزار و 313 نفر اعلام کرد که اعلام مجروح شدن 9 زن در حمله توپخانه‌ای جمعه ائتلاف سعودی به شهرستان مرزی «باقم» استان صعده، تنها سندی بر رشد این ارقام نگران‌کننده در روزهای آتی به شمار می‌رود. بنابر اعلام سایت سازمان حقوق بشری «انتصاف» یمن در حوزه زنان و کودکان براساس آمار ثبت شده مراکز رسمی در 7 سال تجاوز به یمن 2426 زن و 3847 کودک کشته و 2834 زن و 4206 کودک مجروح شده‌اند. آماری که به باور کارشناسان این سازمان تداوم آن بویژه در تجاوزات اخیر ائتلاف سعودی نقض کامل قوانین حقوق بشری بین‌المللی و جرم نیروهای متخاصم در حمله به غیرنظامیان بیگناه را ثابت می‌کند. «سمیه الطائفی»، رئیس این سازمان با مسئول خواندن سران ائتلاف تحت حمایت امریکا و عربستان در بروز خشونت فزاینده و مرگ زنان و کودکان یمنی، از سازمان‌های بین‌المللی و اشخاص بانفوذ خواست برای ایجاد تمهیدات مؤثر و مثبت برای پایان دادن به کشتار غیرنظامیان بیگناه در این کشور وارد میدان شوند: «تداوم محاصره یمن و توقیف کشتی‌های حامل سوخت دلیل اصلی افزایش مرگ و میر کودکان و مادران و بیماران بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها است.»
اما این تنها بخشی از جنایتی است که ائتلاف عربی به کودکان و زنان یمنی تحمیل کرده است. پیش‌تر آژانس‌های وابسته به سازمان ملل با تأکید بر بحران غذا در یمن، 2.3 میلیون کودک زیر 5 سال را در خطر سوءتغذیه دانستند که می‌تواند آمار مرگ‌و‌میر کودکان را نیز تا حد زیادی بالا ببرد. «توماس فیری»، سخنگوی بخش برنامه غذای سازمان ملل گفت: «نیمی از جمعیت یمن یعنی حدود 16.2 میلیون یمنی قادر به تأمین مایحتاج روزانه خود نیستند، این در حالی است که دیگر مردم یمن نیز تنها یک گام تا قحطی و گرسنگی فاصله دارند.» این در شرایطی است که براساس اعلام گزارش دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل حدود 80 درصد جمعیت یمن شامل 12 میلیون کودک نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند. «یونیسف» نیز هشدار داد 7.8 میلیون کودک بویژه در دوران کرونا با از دست رفتن زیرساخت‌های اساسی یمن و بسته شدن مدارس قادر به تحصیل نیستند و سلامت بیش از 10 میلیون نفر نیز به دلیل عدم دسترسی به آب و فاضلاب کافی در خطر است.
دفتر هماهنگی مسائل حقوق بشر سازمان ملل(OCHA) در امور یمن زنان و دختران این کشور را آسیب‌پذیرترین قشر در اوضاع جنگ می‌دانند. براساس آخرین آمارها دست کم 73 درصد جمعیت 4 میلیونی آوارگان یمنی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. شرایطی که با توجه به کمبود پناهگاه‌های امن و عدم دسترسی به خدمات و امکانات بهداشتی، زنان و دختران را به‌شدت مورد آسیب قرار داده است. در عین حال جنگ 7 ساله یمن حدود 30 درصد زنان آواره را سرپرست خانواده کرده است، آماری که نسبت به سال 2015، حدود 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/4/603676/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها