نیروگاه‌های کشور تابستان آینده با حداکثر ظرفیت وارد مدار می‌شوند


آن طور که وزیر نیرو می‌گوید، نیروگاه‌های کشور با پایان یافتن برنامه تعمیراتی، تا قبل از پیک تابستان سال آینده با حداکثر ظرفیت وارد مدار خواهند شد. این بخش ظرفیت نیروگاهی به همراه نیروگاه‌های جدید حدود 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور می‌افزاید که رکورد محسوب می‌شود.
«علی اکبر محرابیان» در جریان بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: کشورمان با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در احداث نیروگاه دارد  تا کنون نیروگاه‌های متعددی هم در داخل و هم خارج از کشور ساخته است که با توجه به شرایط لازم بود در بحث تعمیرات نیروگاهی هم پیش‌بینی‌هایی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: بر همین اساس شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران از دهه ۷۰ با هدف تعمیرات نیروگاه‌های داخلی تاسیس شد. وزیر نیرو گفت: بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های بخاری و گازی نیاز به تعمیرات اساسی دارند و شرکت تعمیرات نیروگاهی یکی از شرکت‌های مطرح در این زمینه است که ۷۰ درصد برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها در آن آغاز شده است.
محرابیان افزود: بیش از ۵۰ درصد برنامه تعمیرات نیروگاهی به اتمام رسیده و بقیه هم تا خردادماه سال آینده کار تعمیرات خود را به پایان خواهند رساند.
وزیر نیرو گفت: خردادماه سال ۱۴۰۱ همه نیروگاه‌ها برنامه تعمیرات خود را انجام داده و با حداکثر ظرفیت وارد مدار خواهند شد.

تعرفه مشترکان پُر مصرف پلکانی افزایش می‌یابد
وی در ادامه در باره تعرفه‌های جدید برق، بیان کرد: از اول بهمن ماه امسال قیمت برق مصرفی براساس تعرفه‌های جدید محاسبه خواهد شد که طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ است و قبض‌های آن امروز و فردا به دست مشترکان خواهد رسید. محرابیان خاطرنشان کرد: در این تعرفه‌گذاری جدید مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند، مشمول هیچ گونه افزایشی نخواهند شد. بر این اساس حدود ۷۵ درصد مشترکان قبض خود را با قیمت ثابت پرداخت خواهند کرد.
وزیر نیرو گفت: مشترکانی هم که مصرفی بالاتر از الگو دارند به صورت پلکانی مشمول افزایش نرخ خواهند شد.
وی افزود:  صحبت درباره برق بدون یارانه به این معنا است که قیمت سوخت هم بدون یارانه باشد که در این صورت قیمت‌ها خیلی بیش از حد خواهد بود و برق به قیمت صادراتی محاسبه خواهد شد.
محرابیان اظهار کرد: اکنون قیمتی که برای برق محاسبه می‌شود خیلی پایین‌تر، حتی برای مشترکان پُر مصرف است.

برق بدون یارانه برای مشترکان پُرمصرف
وزیر نیرو به مشترکان پُرمصرف توصیه کرد تا مصرف خود را به الگو کاهش دهند و گفت: این کار با اقدام‌های خیلی ساده محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در چند گام برای مشترکانی که الگوهای مصرف را رعایت نکنند و همچنان به این کار ادامه دهند، برق بدون یارانه خواهد شد. وزیر نیرو گفت: طبق آمارهایی که به دست آمده بخش قابل توجهی از مشترکان پُر مصرف به رعایت الگوی مصرف روی آورده‌اند و امید است این روند بازگشت به رعایت الگوی مصرف تداوم داشته باشد. محرابیان ادامه داد: درحال حاضر برنامه‌ای برای ارائه برق بدون یارانه نداریم، اما پیام این قانون آن است که مشترکان الگوهای مصرف را رعایت کنند تا مشمول اضافه پرداخت نشوند.

به طرف افغانستانی تذکر دادیم
وزیر نیرو همچنین با اشاره به قول مقامات افغانستان برای رهاسازی آب رود هیرمند، گفت: طی سه ماهه اخیر مذاکرات متعددی با طرف‌های افغانستانی انجام شده است. تاکنون هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و ما به طرف افغانستانی تذکر دادیم که این‌کار زودتر انجام شود. محرابیان ادامه داد: همچنین در سفری که وزیر مربوطه افغانستان به ایران داشت، مذاکره‌ها دنبال شد و جلسه کمیساران آب نیز در افغانستان تشکیل شد. در همین حال، سه نوبت تلفنی از مسئولان افغانستان و وزیر مربوطه پیگیر حقآبه جمهوری اسلامی از آب هیرمند شده‌ایم. محرابیان افزود: طرف‌های افغانستانی اظهار کردند که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسند و آب حتماً رها‌سازی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/12/603694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها