جلال چراغپور، کارشناس و مدرس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

فوتبال مان اسیر ذهنیت تکراری مربیان است


فوتبال ایران به 3 دلیل بسیار کند است/  باید از همین حالا به چهارمین بازی در جام جهانی فکر کنیم
 تعریف فوتبال در ذهن مهدی طارمی تغییر کرده است /کلاس‌های مربیگری ایران 25 سال از دنیا عقب است

محمدمحمدی سدهی/ لیگ برتر فصل جاری ایستگاه هجدهم را هم پشت‌سر گذاشت و با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی، جدال در صدر و قعر به اوج خود می‌رسد. این درحالی است که تعدادی از کارشناسان معتقدند لیگ برتر فوتبال ایران از کیفیت لازم برخوردار نیست و یکی از دلایل آن را کوچ بازیکنان تراز اول به لیگ‌های دیگر کشورها می‌دانند. در این میان همین موضوع باعث ارتقای کیفیت فوتبال‌مان در رده ملی شده و بخصوص بازیکنانی که در اروپا توپ می‌زنند، پیشرفت قابل توجهی در این سال‌ها داشته‌اند.
در این شرایط خبرنگار «ایران» در گفت‌و‌گو با جلال چراغپور، کارشناس و مدرس فوتبال به بررسی موضوعاتی همچون لیگ برتر، کیفیت بازیکنان شاغل در اروپا، وضعیت تیم ملی و دراگان اسکوچیچ پرداخت که ماحصل آن در ادامه می‌آید. جلال چراغپور با اشاره به شرایط لیگ برتر صحبت‌هایش را آغاز کرد: «لیگ برتر همانند ظرف بسته‌ای است که چند تیم برای گذراندن اوقات فراغت‌شان دور همدیگر جمع شده‌اند و با هم بازی می‌کنند. من به عنوان مدرس فوتبال یک‌سری موارد را کنار می‌گذارم، مسائلی همچون گل‌هایی که براساس پرتاب اوت دستی به‌دست می‌آید و حالا هم در فوتبال ما خیلی باب شده است. زمانی که هیچ تاکتیکی به فکر مربیان نمی‌رسد مثلاً به دنبال این هستند که با پرتاب دست به گل برسند چرا که این راحت‌ترین و دم دست‌ترین کار ممکن است.»
او اظهار داشت: «طبق بررسی‌های کارشناسان علمی فوتبال در جهان، 60 دقیقه از فوتبال ارزش بررسی دارد که البته این زمان در فوتبال ما کمتر است به این خاطر که سوت داورها 18 تا 20 درصد بیشتر از سوت داوران خارجی است. هر سوت داور نزدیک به 20 ثانیه بازی را از جریان می‌اندازد پس فوتبال ما 60 دقیقه مفید نیست و حدود 40 دقیقه مفید است. تماشای ضایعات فوتبالی در کشور ما بسیار زیاد است که این ضایعات شامل زمین خوردن‌ها، اعتراض‌ها، سوت‌های بیهوده داور، عدم درک بازی توسط داور و... است. داوران ما به برخوردهای بدنی اهمیت زیادی می‌دهند و تمامی برخوردهای بدنی را خطا می‌گیرند در حالی که باید به صحنه‌ای که در جریان بازی رخ می‌دهد، اهمیت دهند. داور اروپایی چنین صحنه‌هایی را ادامه بازی اعلام می‌کند اما داور ما خطا می‌گیرد.»
این کارشناس فوتبال صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «این حرکت داور باعث کند شدن فوتبال و همچنین پایین آمدن سطح داوری کشورمان می‌شود. داور ما زمانی که به کشور دیگری می‌رود نحوه قضاوت خود را تغییر می‌دهد مثل علیرضا فغانی که با خروج از ایران نحوه قضاوت‌اش تغییر کرد. قضاوت داوران ما این‌گونه است و باعث کندی بازی‌ها می‌شود، از سوی دیگر تسلط بازیکنان ایرانی به توپ نسبت به بازیکنان اروپایی فوق‌العاده پایین است. علاوه بر این زمانی که بازیکن ما صاحب توپ می‌شود وقت زیادی می‌گیرد و سرعت انتقال توپ بسیار پایین است. اینها همان ضایعات فوتبال است که برای پیشرفت باید از فوتبال ما خارج شود.»
چراغپور افزود: «مربیان باید برای بالا بردن کیفیت تیم شان روی ضایعات فوتبال کار کنند. مثلاً یک بازیکنی است که می‌گویند تکنیک بالایی دارد اما بارها در حال ضربه زدن به توپ است، باید بدانیم بازیکنی که این گونه عمل می‌کند بازیکنی تکنیکی نیست. در فوتبال اروپا می‌گویند بازیکنی تکنیکی است که در یک لحظه بچرخد و حرکت کند و پاس دهد. در نتیجه فوتبال ما بسیار کند است. فقط لژیونرهای ما یاد می‌گیرند که چگونه فوتبال بازی کنند.»
او در خصوص عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران این‌گونه صحبت کرد: «طارمی در این 2 سال کاملاً در پورتو تغییر کرده است. او ابزاری بدنی همچون سرعت و هوش بالا داشته که این ابزار او در پورتو بشدت تقویت شده است. الان او کمترین ضربه را به توپ می‌زند و سریعترین و دقیق‌ترین تصمیم‌گیری را دارد. او پیش از حضور در پرسپولیس 8 بار در موقعیت گلزنی قرار می‌گرفت و یک بار گل می‌زد اما حالا طارمی در دو موقعیت خوب گلزنی، یک گل می‌زند. تعریف فوتبال در ذهن طارمی تغییر کرده است و این موضوع باعث پیشرفت او شد.»
چراغپور در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توانیم طارمی را بهترین فوتبالیست ایران بدانیم؟ افزود: «این‌گونه نیست و نگاه به فوتبالیست‌های ما تخصصی نیست و دلال‌ها در صدر هستند و می‌گویند مثلاً برای جابه‌جایی فلان بازیکن چقدر می‌توانیم پول دربیاوریم، نمی‌گویند که مثلاً این بازیکن با انتقال به فلان تیم عجب بازیکنی خواهد شد. این هم یکی از ایرادات اصلی فوتبال ماست. ما بازیکنی همچون مهدی مهدوی‌کیا داشتیم که 8 سال در آلمان بازی کرد و این دلیل نمی‌شود که او را به عنوان بهترین بازیکن بدانیم چرا که باید همانند اروپایی‌ها نگاه تخصصی به بازیکنان داشته باشیم.»
این مدرس فوتبال در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی این‌گونه صحبت کرد: «کلاس‌های من محدود است و مثلاً با 3 نفر برگزار می‌شود اما در کلاس‌های دیگر مثلاً 270 نفر حضور دارند و سبک آموزش آنها به یک گونه و نزدیک به 25 سال پیش است. وقتی اینها تدریس می‌کنند مربی چیز جدیدی یاد نمی‌گیرد. نوع تدریس مربیان‌مان اشتباه است. مدرسین ما فوتبال را به محل درآمد تبدیل کرده‌اند و کلاس‌ها مثل سوپرمارکت شده است؛ درس می‌دهند و پول می‌گیرند. برای محتوای تدریس ارزشی قائل نیستند. فوتبال ایران اسیر ذهنیت تکراری مربیان است.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا تیم ملی می‌تواند در جام جهانی با دراگان اسکوچیچ به همین روند خوب خود ادامه دهد؟ بیان داشت: «ما نباید تنها به رفتن راضی باشیم و باید برای درخشش در جام جهانی برنامه داشته باشیم. در حال حاضر برای فیفا مهم صعود به جام جهانی نیست و صعود از مرحله گروهی برای فدراسیون جهانی فوتبال اهمیت دارد حال ما باید کمربندمان را کمی زودتر سفت کنیم و به چهارمین بازی در جام جهانی فکر کنیم.»

برش

چراغپور درباره چگونگی آماده سازی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی قطر گفت: «ما نیاز به 3 بازی تدارکاتی قدرتمند داریم و نباید از این 3 بازی تدارکاتی بترسیم. مربیان تیم ملی زمانی که مربی ایران نشده‌اند، حضور روی نیمکت تیم ملی آمال، آرزو و قصر شیشه‌ای شان است، وقتی با تیم ملی ایران به جام جهانی می‌روند حالا به یک بازار بزرگ‌تر برای خودشان فکر می‌کنند، مثل کارلوس کی‌روش. اگر برای تدارکات تیم ملی بازی‌ها ی خوب را  در نظر نگیرند و از بازی‌های پیش پا افتاده استفاده کنند، مربی ای همچون اسکوچیچ هم به ارتقای فوتبال ایران فکر نخواهد کرد و به فکر بازار بزرگی است که در جام جهانی وجود دارد.  پیش از برگزاری جام جهانی 2018 تیم ملی با ترکیه بازی کرد و مقابل این تیم 2-0 شکست خورد؛ اگر تیم ملی بعد از آن هم یک بازی تدارکاتی خوب برگزار می‌کرد تیم ملی اسپانیا را شکست می‌داد و از مرحله گروهی جام جهانی صعود می‌کرد و در آنجا 4 بازی می‌شدیم.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/22/603701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها