اخبـــــار


آخرین آمار  واکسیناسیون در نظام آموزشی کشور اعلام شد
واکسیناسیون کامل ۷۶ درصد  دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله

وزارت آموزش و پرورش آخرین آمار از واکسیناسیون در نظام آموزشی کشور (برمبنای سامانه سیب وزارت بهداشت) را اعلام کرد که براساس آن تاکنون ۸۶ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله دوز اول واکسن کرونا و ۷۶ درصد دوز دوم واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، طبق اطلاعات اعلامی از شبکه شاد - کانال اطلاع‌رسانی مراقبین سلامت مدارس- جمعیت کل دانش‌آموزان مشمول ۱۲ تا ۱۸ ساله (پایه هفتم تا دوازدهم)، شش میلیون و ۵۰۳ هزار و ۲۵۸ نفر است. تا روز ۲۷ بهمن ماه سال‌جاری پوشش نوبت اول در کل جمعیت ۸۶ درصد و پوشش کامل واکسیناسیون و دریافت دو نوبت واکسن، در کل جمعیت ۷۶ درصد است. بر این اساس تعداد تزریق دوز اول واکسن در جمعیت دانش‌آموزی پنج میلیون و ۵۹۱ هزار و ۱۷۹ مورد و تعداد تزریق دوز دوم، چهار میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۵ مورد است. مطابق میزان پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، تا ۲۷ بهمن ماه، استان مازندران با ۸۶ درصد بیشترین پوشش و استان قم با ۴۹ درصد کمترین پوشش دوز دوم را دارند. همچنین در جمعیت معلمان مدارس غیردولتی تاکنون ۹۵ درصد دوز اول واکسن، ۹۰ درصد دوز دوم و ۴۸ درصد دوز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند. در میان معلمان مدارس غیردولتی، ۹۳ درصد دوز اول، ۹۰ درصد دوز دوم و ۴۹ درصد دوز سوم و در میان معلمان حق‌التدریسی و سرباز معلم نیز ۹۴ درصد دوز اول، ۸۸ درصد دوز دوم و ۳۸ درصد دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رئیس مرکز طبی کودکان تشریح کرد
چهار  علامت غالب کرونا در کودکان

رئیس مرکز طبی کودکان تهران با اعلام افزایش آمار مراجعه کودکان به‌دلیل کرونا و هشدار نسبت به این موضوع، در عین حال بر لزوم حضور نماینده‌ای از بیمارستان کودکان در جلسات کمیته‌های تصمیم‌گیری پیرامون سلامت کودکان تأکید کرد.
دکتر رضا شروین بدو به ایسنا گفت: تعداد مراجعه کنندگان بالا است. در این بین هرچند که عمده افراد درمان سرپایی می‌گیرند اما تعداد موارد بستری هم قابل توجه است؛ تاجایی که دو بخش و دو ICU را به کووید۱۹ اختصاص دادیم. به طور کلی روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مراجعه سرپایی داریم و حدود ۱۰ تا ۱۵ بستری جدید داریم. همچنین میزان موارد بستری ۲ برابر پیک قبلی شده است. وی افزود: علائم غالب در کودکان تب، سرفه، خروسک و در برخی علائم گوارشی است. در کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند کرونا شدیدتر بروز پیدا می‌کند اما عمده کودکان با درمان سرپایی مرخص می‌شوند و درصد کمی منجر به بستری می‌شود.  این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، تأکید کرد: در مرکز ما از نوزاد تا گروه سنی نوجوانان مراجعه و بستری داریم ولی بیشترین تعداد مراجعه کنندگان بین سنین ۲ تا ۴ سال است.
وی درباره پروتکل‌های درمانی کرونا در کودکان، اظهار کرد: در اکثر موارد درمان حمایتی انجام می‌شود و تزریق رمدسیویر در موارد نادر صورت می‌گیرد. طول دوره بهبود کودکان نیز وابسته به شرایط مختلف از جمله وجود بیماری زمینه‌ای پیش از ابتلا به کرونا است. شروین بدو، تأکید کرد: توصیه می‌کنم در کمیته‌های تصمیم‌گیری پیرامون سلامت کودکان با حضور کارشناسان بهداشتی و کارشناسان مدارس، نماینده‌ای از بیمارستان کودکان هم در جلسات حضور داشته باشد که به گونه‌ای‌ تصمیم‌گیری شود که هم فعالیت آموزشی مدارس محدود نشود و هم اقدام ناگهانی سبب ادامه دار شدن پیک نشود. بهترین اقدام برگزاری جلسات کارشناسی شده است. او در خاتمه، گفت: پیش‌بینی شرایط روزهای آتی سخت است اما با تکمیل واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی امیدوارم دچار مشکل جدی‌تری نشویم و ظرف دو هفته آتی فروکش موارد بستری کودکان را داشته باشیم. البته اکنون در حال تجهیز ICU سوم هستیم که در صورتی که مجبور شویم از این ظرفیت هم استفاده کنیم اما این موضوع به قیمت محدود کردن سایر خدمات مرکز طبی کودکان است.


افزایش شمار فوتی‌های روزانه
۲۴۲  نفر  دیگر  به علت کرونا جان باختند

پس از فروکش کردن موج پنجم با کرونای دلتا و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر روزانه این بیماری در کشور و همچنین به‌دنبال شیوع کرونای اُمیکرون، دیروز بعد از ۱۲۹ روز آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به بیش از ۲۰۰ نفر رسید. آخرین بار ۲۲ مهر امسال، شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در کشور بالای ۲۰۰ مورد گزارش شده بود. بنابر اعلام وزارت بهداشت، از ظهر روز 30 بهمن تا ظهر یک اسفندماه ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دوهزار و ۳۱۵ نفر از آنها بستری شدند.  متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۲۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۴۰ نفر رسید.
۴ هزار و ۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و صفر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
همچنین تاکنون ۶۲ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۹۷ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۶۷۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.


مدیرعامل سازمان انتقال خون مطرح کرد
سه ماه سخت برای ذخایر خونی در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون، تأمین خون سالم و کافی را مأموریت اصلی این سازمان خواند و گفت: معمولاً روزهای پایان سال و مشغله و ترافیک ناشی از آن، آغاز تعطیلات عید و ماه مبارک رمضان و موج‌های همه‌گیری کرونا چهار پیک کاهش اهدای خون است که متأسفانه در وضعیت کنونی هر چهار موقعیت با هم مقارن شده‌اند. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون در وبیناری با مروری بر شاخص‌ها و ضرورت‌های هنر مدیریت در سازمان انتقال خون و مراکز استانی، بر نقش روابط عمومی و دفتر جذب اهداکنندگان و برنامه‌ریزی قوی برای جلب مشارکت و همکاری مردم و نگهداری اهداکنندگان خون و استمرار آن تأکید کرد و گفت: برخی از استان‌ها با تلاشی خلاقانه توانسته‌اند از ظرفیت نیروهای داوطلب و تبلیغات شهری توجه مردم را به اهدای خون جلب کنند که استان تهران در این زمینه تجربه موفقی دارد. وی از مدیران استانی خواست تا وضعیت ذخایر خون را مشخص و نیاز متوسط سه ماه پیش رو را محاسبه کنند و برای به دست آوردن این میزان با احتساب 10درصد بیشتر، برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند و طی این سه ماه که چهار مقطع کاهش اهدای خون با یکدیگر تلاقی کرده است، تمامی تلاش خود را به خرج دهند و لحظه‌ای تعلل نکنند. وی با تأکید بر اهمیت اولویت دادن به تأمین نیازها و مطالبات کارکنان گفت: طی سه ماهه پیش‌رو همه باید با حداکثر ظرفیت تلاش کنیم. جمالی از تمامی پزشکان و مدیران و کارکنان ستاد مرکزی و استانی خواست تا در فرایند تأمین خون، مراکز اهدای خون را یاری دهند و در صورت نیاز کارکنان آموزش ببینند تا بتوانند در بخش‌های مختلف این فرایند کمبودها را طی زمان یاد شده پوشش دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/25/603712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها