«ایران» به بهانه زندانی و شکنجه شدن یک شهروند ایرانی توسط دولت سوئد، گزارش می‌دهد

استکهلم، خانه امن منافقین


حامد طالبی
معاون سردبیر
سوئد بر‌اساس ادعاهای یکی از جنایتکارترین گروه‌های تروریستی تاریخ ایران در حال محاکمه یک ایرانی به نام حمید نوری است. نوری از آبان ماه سال ۹۸، زمانی که برای حل و فصل اختلاف خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر کرده بود هنگام ورود به فرودگاه استکهلم ربوده و به زندان انفرادی برده شد. او 27 ماه گذشته را در زندان انفرادی به سر برده و در این کشور مدعی، از حقوق بدیهی یک متهم مثل تماس اولیه با خانواده و دسترسی آزاد به وکیل بی‌بهره بوده و حتی چند نوبت هم مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی سوئد قرار گرفته است. دولت سوئد می‌گوید با اهداف حقوق بشری نوری را دستگیر کرده، اما این ادعا تماماً بر پایه شهادت اعضای گروهک تروریستی منافقین است که مدعی هستند این فرد زندانبان آنها بوده است. حمید نوری یک کارمند ساده قوه قضائیه بوده که از سال ۷۰ خود را بازنشسته کرده و ۳۰ سال است که شغل آزاد داشته است. از ابتدای سال جدید میلادی، دور جدید جلسات دادگاه حمید نوری آغاز شده و شاید به همین بهانه، مناسب باشد با کشور مدعی صلح و حقوق بشر سوئد بیشتر آشنا شویم.
بمباران برای بازاریابی جنگنده‌ها
برخی سوئد را از کشورهای رؤیایی دنیا برای زندگی می‌پندارند و به همین جهت، این کشور مقصد مهاجرین از کشورهای مختلف قرار می‌گیرد اما واقعیاتی درباره سوئد وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. سوئد با 10 میلیون نفر جمعیت، در بین کشورهای صادرکننده اسلحه، رتبه پانزدهم را دارد؛ در سال 2017 صنعت تسلیحات این کشور 5/3 میلیارد یورو گردش مالی داشت که 65 درصد از صادرات بوده است. شرکت سوئدی «ساب» که هواپیماهای جنگنده «گریپن» را تولید می‌کند، با گردش مالی 762/2 میلیارد یورویی در سال 2017، سی و دومین تولیدکننده بزرگ تسلیحات در جهان است. بر اساس گزارش انجمن صنایع دفاعی و امنیتی سوئد (SOFF)، حدود 100 شرکت در این بخش فعالیت می‌کنند که بیش از 33000 نفر را در استخدام دارند. پارلمان این کشور (Riksdag) نیز به‌راحتی مجوز فروش تسلیحات را صادر کرده، به گونه‌ای که کشورهایی مانند امارات و عربستان از مشتری‌های آن هستند. این همه در حالی است که سوئد مدعی است فقط به کشورهای دموکراتیک و مدافع حقوق بشر سلاح می‌فروشد. اولین جنجال بزرگ سوئد بر سر قراردادهای نظامی در رسانه‌ها در سال 2012 و زمانی که طرح‌های ساخت یک کارخانه موشکی در عربستان سعودی فاش شد، بروز کرد و با جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی این بحث دوباره در سوئد داغ شد اما این کشور همچنان نتوانسته کاملاً از سود مالی ناشی از فروش تسلیحات نظامی چشم‌پوشی کند. از جمله موارد جالب توجه اینکه بر‌اساس اسناد ویکی لیکس، سوئد برای افزایش بازارپسندی جنگنده‌های خود، هواپیماهای جنگنده «جی‌ای‌اس گریپن» خود را به افغانستان اعزام و این کشور را بمباران کردند تا برای فروش هواپیماهای خود مشتری جذب کنند!
آمار جنایات یک کشور صلح دوست
جرم و جنایت همواره یک موضوع داغ در سوئد بوده تا جایی که در مقایسه با سایر کشورهای شمال اروپا، سوئدی‌ها دو برابر بیشتر در معرض خطر جنایت، خرابکاری و خشونت در محل زندگی خود قرار دارند و تعداد جرایم گزارش شده در سوئد به‌طور کلی در دهه‌های گذشته افزایش یافته است. ناامنی در سوئد به افزایش خشونت خیابانی، شورش‌های گسترده، جرایم جنسی، تجارت مواد مخدر، کودک آزاری و... باز‌می‌گردد. به گزارش رویترز و بر‌اساس مطالعه شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد، تیراندازی و خشونت خیابانی در این کشور بشدت افزایش یافته است. اغلب این تیراندازی‌ها ناشی از اختلافات بین باندهای خلافکار است. از سوی دیگر عدم اعتماد به پلیس نیز به این موضوع دامن می‌زند.سال گذشته کمیسر پلیس ملی سوئد «آندرس تورنبرگ» به فایننشال تایمز گفت که ظهور «مناطق آسیب‌پذیر» نتیجه «شکست» سوئد است و از این‌رو احساس طردشدگی، بیکاری و فقدان الگوهای صحیح نقش بزرگسالان در جامعه بیشتر به چشم می‌خورد. به گفته گاردین، در سال 2018، سوئد با پیشی گرفتن از ایتالیا و اروپای شرقی، به دلیل افزایش فعالیت‌های باندهای جنایتکار، بالاترین مرگ‌و‌میر ناشی از سلاح را در اروپا داشته است. بلومبرگ نیز در گزارشی خبر داد که مرگ و میر ناشی از استفاده از سلاح در آن کشور بین سال‌های 2012 تا 2020 سه برابر شده است.
سوئد مدت‌هاست که به عنوان یکی از صلح دوست‌ترین کشورهای اروپا مشهور بوده اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این کشور بالاترین نرخ قتل با اسلحه را داراست. بر اساس گزارش شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد، سوئد به ازای هر یک میلیون نفر چهار مرگ را ثبت می‌کند، در حالی که میانگین اروپا تنها 6/1 است. بین ژانویه تا سپتامبر سال‌جاری، 234 مورد تیراندازی در سوئد رخ داده است. در سال 2020، 124 مورد خشونت کشنده در سوئد تأیید شد. این را می‌توان از آمار مربوط به موارد تأیید شده خشونت کشنده دانست که در مقایسه با سال 2019، 13 مورد افزایش داشته است.
مهاجران بزرگ‌ترین قربانیان ناامنی
بزرگ‌ترین قربانیان موج جرم و جنایتی که سوئد را فرا گرفته است مهاجران و بخصوص مهاجران تازه‌واردی هستند که به‌واسطه نداشتن امکانات مالی قادر به خرید مسکن در محله‌های نسبتاً امن‌تر کشور نیستند و متعاقب آن مجبور می‌شوند که به همراه خانواده و فرزندان خود در محله‌های موسوم به «تحت فشار» زندگی کنند که عملاً در کنترل بزهکاران قرار دارد. آخرین گزارش‌ها از میزان تجاوزات جنسی در سوئد نشان می‌دهد که تجاوزات در این کشور 75 درصد افزایش یافته است و بر همین اساس، این کشور در سال 2018 تعریف قانونی تجاوز جنسی را به رابطه جنسی بدون رضایت تغییر داد. آمارها نشان می‌دهد تجاوز جنسی از 4895 نفر در سال 2017 به 5930 نفر در سال 2019 افزایش یافته است. بر اساس آخرین آمارهای اولیه شورای ملی پیشگیری از جرم، تعداد تجاوزهای گزارش شده به میزان قابل توجهی به میزان 10 درصد در سال 2017 افزایش یافته است. تعداد موارد تجاوز جنسی گزارش شده 73 مورد در هر 100هزار شهروند در سال 2017 بوده که در دهه گذشته 24 درصد افزایش یافته است. در سال 2018، اعداد رسمی نشان داده که وقوع جرایم جنسی در حال افزایش است؛ دولت سوئد نیز اعلام کرد که زنان جوان در این کشور با بیشترین خطرات روبه‌رو هستند.
جامه گشاد حقوق بشر بر تن سوئد
می گویند خورشید گاهی فقط 6 ساعت یا کمتر از آن بر سوئد می‌تابد. میزان بهره این کشور مدعی از حقوق بشر نیز اندک به نظر می‌آید. سوئدی که اکنون در قامت مدافع یک گروهک جنایتکار ظاهر شده، در ورطه تناقضات عجیبی گرفتار است. فروش تسلیحات به عربستان برای کشتار مردم یمن، بمباران افغانستان برای بازاریابی فروش جنگنده، قتل‌های کاملاً معمول خیابانی، آمار شگفت‌انگیز تجاوز، قربانی شدن مهاجران در ناامنی و... تنها بخشی از این تناقض‌هاست که گشادی جامه ادعای حقوق بشر بر تن این کشور را به اثبات می‌رساند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/3/603739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها