رشد تولید 25 کالای صنعتی در 300 روز نخست امسال

25 کالای صنعتی سبزپوش هستند


گروه اقتصادی / طی 10 ماهه سال‌ جاری 25 کالای منتخب صنعتی رشد تولید داشته‌اند و 15 کالای منتخب صنعتی نیز که افت تولید داشته‌اند طی ماه جاری کاهش تولیدشان کمتر شده است. سعی دولت سیزدهم بر این است که 40 کالای منتخب صنعتی کاهش سال‌های گذشته را که به واسطه تحریم و تصمیم‌های نادرست دولت گذشته بوده است ، جبران کند.
بر اساس گزارش «ایران»، از بین کالاهای صنعتی سبزپوش می‌توان به لوازم خانگی اشاره کرد که طی 10 ماهه سال‌ جاری با تولید 405.8 هزار دستگاه رشد 10.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بخش دیگری که در این حوزه قرار می‌گیرد مربوط به پتروشیمی است. این حوزه با رشد تولید 2.1 درصد توانسته در 10 ماهه سال‌ جاری 51.6 میلیون تن تولید را ثبت کند. کاتد مس نیز در دوره مشابه و با تولید 251.3 هزار تن، رشد 4.8 درصدی را داشته است. خودرو نیز در این دوره همچنان رشد داشته است به گونه‌ای که در مدت عنوان شده 748.5 هزار دستگاه خودرو تولید شده و این امر در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته رشد 1.1 درصدی را نشان می‌دهد.
25 کالایی که رشد تولید داشتند شامل کامیون، کامیونت و کشنده، در صدر رشد تولیدات صنعتی و معدنی در ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۰ با ۷۱.۸ درصد رشد قرار گرفته و پس از آن نام صنایعی همچون روغن نباتی با ۳۳.۷ درصد، چرم با ۳۷.۹ درصد، ماشین لباسشویی با ۲۳ درصد، شمش آلومینیوم با ۲۴.۸ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۲۹.۹ درصد، دوده با ۱۸.۸ درصد، شیشه با ۱۷.۳ درصد، کمباین با ۱۰.۸ درصد، نخ فیلامنت پلی استر با ۱۴.۴ درصد، ظروف چینی با ۹.۷ درصد، یخچال و فریزر با ۹ درصد، نئوپان با ۱۰.۷ درصد، کاتد مس با ۴.۸ درصد، انواع کاغذ با ۵.۳ درصد، روغن صنعتی و موتور با ۴.۲ درصد، تراکتور با ۵.۱ درصد، الیاف پلی استر با ۵.۱ درصد، کولر آبی با ۵.۲ درصد، پتروشیمی با ۲.۱ درصد، کارتن ۰.۴ درصد، انواع سواری ۱.۱ درصد، آلومینا با ۰.۶ درصد و ظروف شیشه‌ای ۱.۱ درصد به چشم می خورد.
از بین کالاهایی که هنوز قرمز رنگ هستند و رشد تولید به این گروه‌ها نرسیده (البته از شتاب کاهش تولید کاسته شده است) می‌توان به سیمان اشاره کرد. طی 10 ماهه سال‌ جاری، 53 میلیون تن سیمان تولید شده که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش 8.4 درصدی داشته است. فولاد خام نیز کاهش 2 درصدی تولید در 10 ماهه سال‌جاری داشته و بر اساس آمار وزارت صمت میزان تولید این کالا 23.5 میلیون تن بوده است.
بر همین مبنا سموم دفع آفات با ۲۹.۸ درصد، فولاد خام با ۲ درصد، محصولات فولادی با ۴.۷ درصد، لاستیک خودرو با ۴.۳ درصد، نخ سیستم پنبه‌ای با ۱۵.۲ درصد، کنسانتره زغال‌سنگ با ۱۲ درصد، سیمان با ۸.۴ درصد، وانت با ۴.۲ درصد، پودر شوینده با ۱۵.۹ درصد، فیبر با ۸.۶ درصد، الکتروموتور با ۱۷.۵ درصد، کاشی و سرامیک با ۳ درصد، انواع پاپوش و کفش با یک درصد، تلویزیون با ۰.۱ درصد، چینی بهداشتی با ۱۷.۶ درصد و الیاف اکریلیک با ۷۵.۴ درصد با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/10/604129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها