طارمی‌ها بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در کشور دارند

هندوستان ایران بیکار ندارد


حمیرا حیدریان
خبرنگار
 زیبا، خوش آب و هوا با کشاورزی چهار فصله؛ این کامل‌ترین و موجزترین توصیفی است که می‌شود از طارم کرد. شهرستانی در زنجان که در آن کار نه تمام می‌شود و نه کم است. هندوستان ایران که کشاورزی در آن تعطیل بردار نیست. طارم 47 هزار نفر جمعیت دارد و 95 درصد جمعیت فعال آن مستقیم و غیر مستقیم با کشاورزی در ارتباطند. افزون بر اهالی بومی طارم از خرداد ماه که کشت برنج آغاز می‌شود تا پایان برداشت زیتون در آبان ماه، طبق گفته مسئولان شهرستان نزدیک به 5 هزار نفر کارگر غیربومی فصلی در این شهرستان فعالیت می‌کنند. کارگرانی که از جنوبی‌ترین نقطه کشور چون سیستان و بلوچستان و هرمزگان گرفته تا شمالی‌ترین نقطه کشور همانند گیلان و گلستان، طارم را برای چند ماه هم که شده به‌عنوان بهترین مکان برای کسب روزی انتخاب می‌کنند. بالاترین نرخ بیکاری طارم در فصل بهار است و بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی هم در همین شهرستان ثبت شده است. فراوانی اشتغال در طارم باعث شده استان زنجان در ردیف پنج استان برتر در کاهش نرخ بیکاری قرار گیرد.
 
طارمی‌ها بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارند
مدیرکل هماهنگی و امور اقتصادی استانداری زنجان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه کمترین نرخ بیکاری دراستان زنجان مربوط به شهرستان طارم است، می‌گوید: بالاترین نرخ بیکاری مربوط به فصل بهاراست که این رقم در بهار سال‌جاری به 7،6 دهم‌درصد رسیده است.
حسین اشرفی با بیان اینکه کار در استان زنجان خصوصاً شهرستان طارم در چهار فصل انجام می‌شود، می‌افزاید: متناسب با نوع کشت، کشاورزی در طارم تعطیل نمی‌شود و هیچ وقت جوانان بیکار نمی‌مانند. با وجود اینکه در بسیاری از مناطق کشور کشاورزی در پاییز تعطیل می‌شود، ما در پاییز کمترین نرخ بیکاری را با رقم 5،8 درصد داریم.
وی می‌افزاید: استان زنجان درنرخ مشارکت اقتصادی نیز جزو پنج استان برتر و اول کشور است به طوری که نرخ مشارکت در فصل بهار امسال 4،46 دهم درصد، در فصل تابستان 7،46 دهم درصد و در پاییز این نرخ به 1،43 دهم درصد رسیده است.
سیروس ظفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان طارم نیز وضعیت اشتغال جوانان در شهرستان طارم را خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: علاوه بر نیروی کار خود شهرستان، روزانه افراد دیگری نیز برای کار وارد شهرستان می‌شوند. در همه فصول، روزانه بین 1500 تا 2 هزار نفر کارگر وارد شهرستان می‌شوند. البته در برخی فصول مانند فصل برداشت زیتون در پاییز، روزانه4 تا 6 هزار کارگر در شهرستان طارم تردد می‌کنند.
این مسئول با بیان اینکه ضرورت دارد جوانان تحصیلکرده طارم، در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی فعالیت بیشتری داشته باشند، می‌گوید: همواره کشاورزان را تشویق می‌کنیم از خام فروشی محصولات پرهیز کرده و به سمت فرآوری محصولات کشاورزی حرکت کنند زیرا محصولات کشاورزی به‌صورت خام با قیمت پایین‌تری فروش می‌رود، احداث چندین ناحیه صنعتی در دستور کار قرارگرفته و وقتی این ناحیه‌ها راه‌اندازی شوند جوانان تحصیلکرده می‌توانند با ایجاد گلخانه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی با استفاده از دانش خود، اشتغال ایجاد کنند.
 
کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش بیکاری در زنجان
در حالی که مسئولان شهرستان طارم از کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت‌های اقتصادی بنا به شرایط اقلیمی و اقتصادی این شهرستان که عمدتاً بر پایه کشاورزی است خبر می‌دهند، اما گزارش‌های آماری در سطح استان روی دیگری از سکه را نمایان می‌کند. به طوری که معاون آمار و برنامه‌‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با «ایران» به مشارکت اقتصادی در سطح استان اشاره کرده و می‌گوید: نرخ مشارکت اقتصادی کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان ۴۵،۵ درصد بود که با این میزان، زنجان رتبه چهارم را در بین استان‌ها کسب کرد. همچنین به تفکیک نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۷۲،۵ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز 7،17 درصد است.

مهاجرت فصلی 2هزار کارگر فصلی به مزارع طارم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان طارم نیز درباره وضعیت اشتغال جوانان در شهرستان طارم، گفت: شهرستان طارم جزو شهرستان‌هایی است که کم‌ترین بیکار را دارد، طارم شهرستان چهار فصلی است و در همه فصول کار برای جوانان وجود دارد و در هیچ فصلی کشت و زرع تعطیل نیست.
این مسئول با بیان اینکه ورود نیروی کار از مناطق دیگر به شهرستان طارم نشان می‌دهد که ما در طارم با کمبود نیروی کار نیز مواجه هستیم، تصریح کرد: البته تعدادی از جوانان در شهرستان در حال تحصیل بوده یا تحصیلات عالیه دارند و این جوانان نیز به‌دلیل اینکه علاقه‌ای به کار کشاورزی و صنایع تبدیلی آن ندارند به کار مشغول نیستند و برای کسب مشاغل دولتی از طریق آزمون‌ها تلاش می‌کنند؛ البته این افراد نیز به طور کامل بیکار نیستند و در زمین‌های کشاورزی و باغ‌های پدران خود کار می‌کنند.

صنایع تبدیلی راه برتری طارم در محصولات کشاورزی در کشور
رئیس جهاد کشاورزی زنجان نیز با بیان اینکه در شهرستان طارم بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز وجود دارد، می‌گوید: در سال بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان طارم برداشت می‌شود که بخش عمده‌ای از مردم این دیار و نیز بخش زیادی از کارگران غیر بومی و فصلی را به خود جذب و ایجاد اشتغال کرده است.
جواد تاراسی با بیان اینکه شهرستان طارم زمین‌های حاصلخیزی برای کشاورزی دارد، می‌افزاید: در شهرستان طارم، گردو، فندق، زیتون، سیر، کرفس، نخود فرنگی، باقلا، انار و خرمالو با کیفیت بسیار خوبی توسط کشاورزان تولید می‌شود.
وی ضمن اشاره به تولیدات محصولات کشاورزی در سطح استان زنجان اظهار می‌کند: ۶۱ نوع محصول کشاورزی در کل استان زنجان تولید می‌شود که عمده محصولات باغی آن زیتون، سیر و انگور است که در این میان شهرستان‌های طارم، ابهر، زنجان و خرمدره بیشترین سهم را در صادرات محصولات کشاورزی دارند.
 وی می‌‌گوید: صنایع تبدیلی یکی از زیرمجموعه‌های مهم بخش کشاورزی است، چرا که از بیکاری‌های دائمی و فصلی جلوگیری و به توسعه بخش کشاورزی کمک فراوانی کرده و در افزایش تولیدات، بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مؤثر بوده و در ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی بسیار مفید است. ضمن اینکه توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی باعث ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود و در بازار رقابت ایجاد کرده و در توسعه صادرات محصولات کشاورزی هم بسیار مؤثر است. ضمن اینکه در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان در این شهرستان حاصلخیز و حتی کل استان می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
 رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در بحث تولید زیتون در کشور سرآمد است، بیان می‌کند: اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون طارم در دستور کار است. در حال حاضر مساحت اراضی زیتون‌کاری استان زنجان به بیش از ۲۱ هزار هکتار می‌رسد که از این میزان تنها در سال بیش از ۴۰ هزار تن زیتون در طارم تولید می‌شود و بخش زیادی از کارگران بومی و غیر بومی را جذب خود کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/14/604146/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها