قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد

الزام دستگاه‌های اجرایی به جذب استعدادهای برتر و نخبه


قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از تصویب آیین‌نامه «جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور» در هیأت وزیران خبر داد و گفت: هیأت وزیران در جلسه دوم اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و بنیاد ملی نخبگان، آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی را تصویب کرد و تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به انجام تکالیف مقرر در این آیین‌نامه هستند.
به گزارش «ایران»، ناصر باقری‌مقدم گفت: بنیاد متعهد است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در مدت سه ‎ماه‏ از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شیوه نامه شناسایی صاحبان استعداد برتر دارای توانمندی‌های بالقوه و بالفعل را با در نظر گرفتن شایستگی‌های علمی پژوهشی، فناوری و... تنظیم و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند. وی درباره متقاضیان برخورداری از مزایای این آیین نامه گفت: متقاضیان می‌توانند در سال آخر تحصیل در دانشگاه یا در زمان گذراندن خدمت ضرورت سربازی درخواست خود را برای احراز صلاحیت به بنیاد اعلام دارند.
باقری‌مقدم گفت: سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که در اصلاح طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌های اجرایی، شرایط احراز پست‌های سازمانی تخصصی و اختصاصی به گونه‌ای اصلاح شود که متضمن شرایط نخبگی و استعدادهای برتر برای جذب و انتصاب باشد. وی افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور باید هر ساله آزمون عمومی و اختصاصی متناسب با مشاغل موضوع این آیین نامه را همراه با سایر آزمون‌های استخدامی یا مستقل از آنها، ویژه استخدام برگزیدگان صاحب استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی برگزار کند و متقاضیان چنانچه بتوانند با موفقیت آزمون عمومی، اختصاصی و گزینش را طی کنند، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند رسمی شدن را برای برگزیدگان فراهم کنند. این مسئول درباره مستعدان برتر مشمول نظام وظیفه نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی موظفند در استفاده از نیروها از محل امریه سربازی، افراد نخبه و استعداد برتر را در اولویت قرار دهند. همچنین برگزیدگان موضوع مواد (۳) و (۱۵) این آیین نامه از محدودیت‌های سنی مندرج در مقررات دولتی برای احراز هرکدام از پست‌ها و مشاغل دولتی معاف هستند (به استثنای حداقل و حداکثر سن).
باقری‌مقدم افزود: سازمان موظف است با همکاری بنیاد ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، شیوه نامه نگهداشت و ارتقای نیروهای استعداد برتر و نخبه دستگاه‌های اجرایی، شامل نحوه شناسایی، ترسیم کارراهه شغلی، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد نخبگان و حفظ پویایی و چگونگی زمینه‌سازی برای اثرگذاری را تدوین و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موضوع ماده (۱۱۶) قانون مدیریت برساند و سامانه ذی ربط را برای اجرای شیوه نامه مذکور ایجاد کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/15/604149/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها