عشق بر پایه‌ مشتقات


محمدرضا رضایی
کتاب عشق بر پایه مشتقّات داستان نوجوانی است که شناخت درستی از رشته مهندسی ندارد ولی اصرار اطرافیان و عواملی دیگر او را به ورطه عمیق مهندسی می‌کشاند. داستان از یک بعد از ظهر گرم مرداد آغاز می‌شود. راوی که یک نوجوان عشق سینما است، اکنون و بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور بر سر دوراهی تعیین سرنوشت قرار گرفته و باید انتخاب رشته کند. با این‌که شخصیت اصلی داستان به هنر و این‌جور لوس‌بازی‌ها علاقه‌مند است و اتفاقاً در کنکور هنر هم رتبه خوبی آورده، ولی خانواده‌ و فامیل‌های وی اصرار دارند که نامبرده آینده خود را سیاه نکند و بدون هیچ تردیدی رشته مهندسی را انتخاب کند.
مادر وی می‌گوید اگر مهندسی انتخاب نکند، شیرش را حلالش نخواهد کرد. پدرش نیز می‌گوید اگر وی رشته‌ای غیر از مهندسی انتخاب کند، پدر پیرش پیش فامیل سرشکسته خواهد شد و سر پیری کمرش می‌شکند. عمه‌های راوی نیز هرکدام به‌نحوی می‌گویند که اگر وی مهندسی را انتخاب نکند، دیگر عمه‌ای نخواهد داشت. یکی از غافلگیری‌های داستان در همین نقطه شکل می‌گیرد؛ جایی که مخاطب انتظار دارد تا خاله‌ها، دایی‌ها و عموهای راوی نیز یک چیزی به وی بگویند ولی آنها سکوت می‌کنند و مخاطب را با این فکر که این سکوت چه رازها و تبعاتی دارد، تنها می‌گذارند.
اولین نقطه عطف داستان در جایی شکل می‌گیرد که شخصیت اصلی متوجه می‌شود دختری که به او علاقه‌مند است رشته مهندسی برق را انتخاب کرده و این‌جا است که تردیدها به‌ظاهر تمام می‌شود و شخصیت داستان بالاخره رشته مهندسی را انتخاب می‌کند، اما همان شبی که این تصمیم مهم را می‌گیرد، به‌وسیله یک ساعت اسرارآمیز که در زیرزمین خانه‌شان پیدا می‌شود، به سفری در آینده می‌رود و تمام تبعات این تصمیم خود را به‌چشم می‌بیند و این تازه شروع ماجراست که توصیه می‌کنیم برای همراه شدن با این داستان عاشقانه و علمی-تخیلی حتماً کتاب را مطالعه نمایید.
در بخشی از کتاب آمده: «روزی که برای ثبت‌نام به دانشگاه رفته بودیم، همه دوستانم خوشحال بودند. حق هم داشتند. آنها چیزی را که من دیده بودم، نمی‌دانستند. مثلاً سهیلی خپل با‌نمک که شاگرد اول کلاس بود و همه فکر می‌کردند بعد از فارغ‌التحصیلی او را روی هوا می‌زنند، آن‌قدر درد بیکاری می‌کشد که تبدیل به یک انسان لاغرمردنی و بی‌نمک می‌شود و دیگر روی زمین هم به‌زور تحملش می‌کنند.»
کتاب عشق بر پایه مشتقات که نثری روان و دنیایی عجیب دارد، توانست در اولین چاپ خود بیش از 6000 نسخه بفروشد، البته به‌گفته ناشر از این تعداد، 5400 نسخه‌اش توسط مؤسسات کنکوری پیش‌خرید شد تا به‌دست دانش‌آموزان کنکوری نرسد! یکی از حاشیه‌های پیرامون این کتاب نیز سرنوشت نامعلوم نویسنده کتاب است که بعد از دعوت به یک مؤسسه کنکور، مفقود شده و اطلاعاتی از وی در دسترس نیست.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/20/604167/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها