همزمان با رایزنی کاظمی قمی با وزرای خارجه و انرژی طالبان، وزیر کشور تأکید کرد

پیگیری حقابه رودخانه هیرمند با دیپلماسی قوی


گروه سیاسی/ جمهوری اسلامی ایران با جدیت حقابه رودخانه هیرمند را پیگیری می‌کند. در همین راستا روز گذشته همزمان با دیدار نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با وزیر خارجه و وزیر آب و انرژی طالبان، احمد وحیدی وزیر کشور که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود با اشاره به مسأله آب رودخانه هیرمند و حقابه ایران از این رودخانه گفت: دیپلماسی قوی در این رابطه در حال پیگیری است و امیدواریم به نتیجه برسد.
به گزارش ایسنا، وحیدی روز گذشته در بدو ورود به زابل با بیان اینکه برای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور و ارزیابی و بررسی سایر نیاز‌ها به این استان سفر کرده است، درباره موضوع تأمین حقابه ایران از رود هیرمند که بخش‌هایی از آن در کشور افغانستان جاری است و احداث سد روی آن در افغانستان مانع از رسیدن حقابه به ایران و خشکی دریاچه هامون شده است، گفت: مسأله آب هیرمند در واقع دست ما نیست و دست طرف خارجی است که در این رابطه با آنان در سطوح مختلف صحبت، تأکید و یادآوری تعهدات آن کشور در مورد حقابه شده و همچنان این موضوع در حال پیگیری است و به هر حال در مقاطعی قول‌هایی داده شده، ولی به آن قول‌ها آنگونه که داده شده، عمل نشده است.
روز گذشته همچنین حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با «مولوی امیرخان متقی»، وزیر خارجه و «ملا عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد. گفت‌و‌گوهایی که حقابه ایران از هیرمند از محورهای مهم آن بود و در عین حال دو طرف درباره وضعیت افغانستان، سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدن، کشاورزی، انرژی، راه‌آهن و تحولات منطقه گفت‌و‌گو داشتند. بر اساس اخبار و پیش از این دیدار وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان علت نرسیدن آب هیرمند به ایران را وجود مشکلات فنی خوانده و با تأکید بر اینکه در این موضوع تعمدی وجود نداشته است، اعلام کرده بود که به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در خصوص آب در سال ۱۳۵۱ شمسی منعقد شده، متعهد است. محرابیان وزیر نیروی کشورمان نیز با اشاره به جلسات متعددی با طرف افغان درباره حقابه هیرمند گفته بود که با‌وجود پیگیری مداوم تاکنون اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.
در عین حال به گزارش فارس، روز دوشنبه سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان آیین بهره‌برداری از اصلاح شبکه آبرسانی ۱۸ روستای بخش هیرمند گفت: مسئولان کشور شبانه‌روزی پیگیر موضوع حقابه ملت ایران از کشور همسایه هستند و رفت و آمدهای مکرر نیز در این خصوص در جریان است و هرچه زودتر این جریان به نتیجه خواهد رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/3/604218/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها