یاسمن فرمانی و ملیکا محمدی، 2 بازیکن تیم ملی فوتبال زنان در گفت‌و‌گو با «ایران»:

حالا مردم ما را می‌شناسند و حمایتمان می‌کنند


پریسا غفاری/ یاسمن فرمانی و ملیکا محمدی، 2 بازیکن تیم ملی فوتبال بانوان ایران، اولین تجربه خود در جام ملت‌های آسیا را به میزبانی هند پشت سرگذاشتند؛ رؤیایی که 15 سال بازیکنانی نظیر نیلوفر اردلان، سارا قمی و تعدادی دیگر از زنان فوتبالیست در انتظار تحقق آن بودند و بالاخره این فرصت در اختیار مریم ایراندوست و شاگردانش قرار گرفت و آنها با ارائه بازی‌هایی موفق در مسابقات انتخابی اردن، جواز حضور تیم ملی فوتبال زنان در جام ملت‌ها را کسب کردند. در میان این تیم جنگجو و جوان، ملیکا محمدی از امریکا به تهران آمد و در پست مدافع قرار گرفت و دیگر لژیونر تیم ملی، یاسمن فرمانی بود که همراه همسرش علی قلی‌زاده در تیم‌های زنان و مردان شارلوا بلژیک توپ می‌زنند. ماحصل گفت‌و‌گوی خبرنگار«ایران» با این دو ملی‌پوش که لژیونرهم هستند در ادامه می‌آید.

فرمانی: از خودم راضی‌ام، به همسرم افتخار می‌کنم
یاسمن فرمانی که در تیم فوتبال زنان شارلوا بلژیک توپ می‌زند در خصوص اولین تجربه بازی در جام ملت‌های آسیا گفت:‌ «تجربه بسیار ارزشمندی بود. صعود تیم ملی به جام ملت‌ها نگاه‌ها را به سمت فوتبال زنان تغییر داد و ما برای چند ماه جزو تیترهای مهم و اصلی رسانه‌ها بودیم. حالا دیگر برای مردم گمنام و ناشناس نیستیم و مردم اکثر بچه‌ها را می‌شناسند و مهم‌تر اینکه حمایت‌مان می‌کنند. امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد.» او که همسر علی قلی‌زاده بازیکن تیم ملی و عضو باشگاه شارلوا است، به حمایت‌های همیشگی همسرش اشاره کرد و گفت: «شرایط فعالیت در ورزش قهرمانی سختی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است هر کسی نتواند برای درازمدت تحمل کند ولی او همچنان به حمایت از من ادامه می‌دهد. حتی علی بازی‌های من را در جام ملت‌ها آنالیز می‌کرد. قبل از او هم خانواده‌ام کنار من بودند و حالا هم علی و خانواده‌اش به حامیان من اضافه شده‌اند. یک تیم قدرتمند حامی من است و از همه آنها تشکر می‌کنم.»
هافبک تیم ملی، جام ملت‌های آسیا را این گونه ارزیابی کرد: «تجربه‌ای کسب کردیم که سال‌ها می‌توانیم از آن برای موفقیت بیشتر بهره ببریم. کادر فنی متخصصی داریم که خیلی به ما کمک کرد و به نظرم انتقادها از تیم ملی بی‌انصافی است. برخی نشسته‌اند و از دور نگاه می‌کنند در حالی که چین و تایوان واقعاً تیم‌های قدرتمندی هستند. به نظرم همین که بعد از 2 سال تعطیلی در رده ملی، به بازی‌ها برگشتیم و این صعود را پس از 47 سال به‌دست آوردیم، بسیار ارزشمند بود. من با تمام وجودم بابت این تجربه خوشحال و راضی‌ام.»
فرمانی عدم برگزاری بازی‌های دوستانه پیش از جام ملت‌ها را به ضرر تیم ملی دانست و افزود: «در دور اول مقدماتی، بازی‌های دوستانه بسیار خوبی داشتیم که ماحصل آن صعود به جام ملت‌های آسیا بود. اما از آنجا که جام ملت‌ها رویداد بسیار بزرگی است بازی‌های دوستانه بیشتر و قوی تری می‌خواهد اما با وجود برنامه‌ریزی که کادر فنی و فدراسیون داشت، این مسابقات بنا به دلایل مختلف کنسل شد و ما به‌عنوان بازیکن نتوانستیم در مقابل تیم‌های قدرتمند محک بخوریم تا در هند راحت‌تر و روانتر بازی
کنیم.»
تعدادی از کارشناسان معتقدند اشتباهات دفاعی و غیبت 4 بازیکن که به کرونا مبتلا شدند، تنها دلایل حذف از جام ملت‌ها نبود و این ناکامی دلایل دیگری هم داشت. یاسمن فرمانی در این خصوص گفت: «درست است که نفراتی از تیم ملی کرونا گرفتند ولی به نظرم همه بازیکنان در یک سطح هستند. از سویی فشار روی مدافعان ما زیاد بود و آنها بارها با تکل‌های دیدنی خود جلوی خیلی از گل ها را گرفتند. اما باید بدانید این اختلاف سطح فوتبال ما با تیم‌های قدرتمند آسیاست و نمی‌توان ره صدساله را یک شبه رفت. همان‌طور که بعد از 47 سال صعود کردیم در آینده این اتفاقات و اشتباه‌ها کمتر می‌شود.» بازیکن تیم ملی فوتبال زنان با تبریک به همسرش (قلی زاده) بابت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی بیان داشت: «احساس غرور می‌کنم که تیم ملی کشورم درسریع‌ترین زمان جواز حضور در جام جهانی 2022 قطر را کسب کرد. واقعاً خوشحالم و به همسرم افتخار می‌کنم. به آقای اسکوچیچ هم تبریک می‌گویم که آن تیم بحران‌زده را به آرامش رساند و توانست موفقیت‌های خوبی برای تیم ملی رقم بزند.»
محمدی: تیم همدلی در جام ملت‌ها داشتیم، اما حیف...
ملیکا محمدی که ساکن امریکا است، فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان در تیم خاتون بم توپ می‌زند. او که سابقه بازی در رده‌های سنی فوتبال ملی ایران را دارد، یکی از شاگردان مریم ایراندوست در جام ملت‌های آسیا بود. این بازیکن در بازی مقابل چین‌تایپه به خاطر فشاری که در دفاع روی او بود، پنالتی داد ولی مطمئن است که تجربه حضور در این تورنمنت معتبر قاره‌ای، می‌تواند مسیر تیم ملی را برای موفقیت در سال‌های پیش رو هموار کند.
محمدی که از شهر حافظ به دنیای فوتبال معرفی شده در باشگاه وصال شیراز زیرنظر پروانه خسروی پا به توپ شد. او در 13 سالگی به تیم نوجوانان راه پیدا کرد و بعد از آن همراه خانواده‌اش راهی امریکا شد: «در آکادمی تخصصی فوتبال IMG فلوریدا تمرین می‌کردم. بعد از آن نزد خانواده‌ام در مریلند رفتم و برای تیم مدرسه به میدان رفتم. تا اینکه از طرف باشگاه بکذدا امریکا انتخاب و به عضویت آن درآمدم. این باشگاه یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های مریلند- ویرجینا بود و زیر نظر مربی پرویی به نام نلسون کار می‌کردیم و با تیم دانشگاهی فوتبالم را در لیگ دانشگاهی پیگیری کردم.»
او در پست هافبک راست بازی می‌کرد تا اینکه به ایران آمد و در تیم‌های ملی به‌عنوان دفاع وسط به کار گرفته شد. خودش در این باره می‌گوید: «زمانی که برای تیم ملی زیر 19 سال ایران بازی می‌کردم، از من خواستند که به دفاع وسط بروم. البته برای خانم ایراندوست هم هافبک دفاعی بازی کردم.»
این ملی‌پوش فوتبال از جام ملت‌ها به‌عنوان یک رویای شیرین یاد می‌کند: «تیم جوانی داشتیم و هیچ کس فکر نمی‌کرد این تیم به دور نهایی جام ملت‌ها صعود کند اما تمرینات خیلی سنگینی را زیر نظر کادرفنی و در رأس آن مریم ایراندوست پشت سرگذاشتیم و با همدلی که بین‌مان وجود داشت از اردن جواز صعود را گرفتیم. حس فوق‌العاده‌ای بود وقتی این موفقیت نخستین بار در تاریخ فوتبال‌مان توسط ما جوانان رقم خورد.»محمدی معتقد است اگر تیم ملی چند بازی تدارکاتی برگزار می‌کرد، شاید شرایط صعود از مرحله گروهی جام ملت‌ها فراهم می‌شد: «تیمی که سخت تمرین کرد و بازیکنان یکدستی داشت، می‌توانست با بازی‌های دوستانه به هماهنگی بیشتری برسد. در تیم ما همه ارکان تیم خوب موجود بود. کادرفنی خوب، تلفیق بازیکنان باتجربه و جوان که کنار یکدیگر به رشد خوبی رسیده بودند و هدفی که تک‌تک اعضای تیم برای آن هم‌قسم بودند. به هر حال حیف شد. امیدوارم حمایت‌هایی که در این مدت از تیم ملی صورت گرفت ادامه داشته باشد تا در دوره‌های بعدی باز هم جشن صعود بگیریم ولی این بار نه‌تنها از گروه صعود کنیم بلکه راهی جام جهانی هم بشویم.»این بازیکن که مقابل چین‌تایپه دو اشتباه در کار دفاعی داشت، می‌گوید: «به‌دلیل از دست دادن 4 بازیکن اصلی که به کرونا مبتلا شدند، شرایط روحی‌مان بهم ریخت. تایوانی‌ها هم تیم سرعتی بودند که در تمام مدت ضدحمله می‌زدند. من هم تحت فشار زیادی بودم، گرچه تلاشم را برای بی‌ثمر کردن حملات آنها انجام دادم ولی خب اشتباه هم داشتم.» صحبت‌های پایانی او درباره وضعیت تیم خاتون بم در لیگ برتر فوتبال زنان است:«تیم‌های سپاهان، شهرداری سیرجان و ذوب‌آهن به همراه تیم ما 4 تیمی هستیم که رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی داریم. متأسفانه به‌خاطر همزمانی جام ملت‌ها و لیگ برتر، مسابقات چندهفته‌ای متوقف شد و احتمالاً تا سال آینده هم بازی‌ها طول می‌کشد، اما امیدوارم که قهرمانی از آن بم شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7858/22/604242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها