رفتار متقابل شبکه‌های اجتماعی روسیه و غول‌های فناوری


«عملیات ویژه نظامی» اوکراین و روسیه به فضای مجازی نیز کشیده شده است و در این راستا اتحادیه اروپا و روسیه دسترسی‌های یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی را قطع می‌کنند.در این راستا رگولاتور ارتباطات روسیه اعلام کرد: دسترسی به فیس بوک در این کشور را مسدود کرده و طبق گزارشی دیگر دسترسی به توئیتر نیز محدود شده است.راسکامنادزر، مدیر رگولاتوری ارتباطات روسیه اعلام کرد که در واکنش به محدود‌سازی رسانه‌های روسی در فیس بوک این شبکه اجتماعی را مسدود کرده‌است. راسکامنادزر اعلام کرد: از اکتبر ۲۰۲۰ میلادی ۲۶ مورد تبعیض فیس بوک علیه رسانه‌های روسی ثبت شده که شامل محدودیت‌های روزهای اخیر بر کانال‌هایی مانند RT و خبرگزاری ریانووستی است. این اقدام جدیدترین گام در مجادله میان شرکت‌های بزرگ فناوری و روسیه به حساب می‌آید.در این میان نیک کلگ مدیر امور جهانی متا نیز گفت: شرکت سعی دارد تا سرویس‌های خود در روسیه را احیا کند. متا در یک پست وبلاگی اعلام کرد: سرویس‌هایش را تا حد ممکن فراهم می‌کند اما نشان دادن تبلیغات در روسیه را متوقف کرده و به‌دلیل چالش‌های فعالیت در روسیه در زمان حاضر، اجازه نمی‌دهد تبلیغ کنندگان روسی تبلیغات‌شان را در نقاط دیگر جهان نمایش دهند. فیس‌بوک در حالی در روسیه مسدود شده که دیگر پلتفرم‌های متا (واتس اپ و اینستاگرام) همچنان در این کشور فعال هستند. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی Tass نیز اعلام کرد روسیه دسترسی به توئیتر را محدود کرده است.نشریه انگجت در خبری اعلام کرد: این اقدام در راستای پیروی از دستور دادستان کل روسیه است که در ۲۴ فوریه ثبت شد. البته توئیتر هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است. این شرکت قبلاً تأیید کرده بود سرویس‌هایش برای برخی افراد در روسیه محدود شده‌اند و گزارش‌های گسترده‌ای از محدود‌سازی دریافت کرده است. توئیتر در اوایل هفته گذشته اعلام کرد، تمام توئیت‌های مربوط به رسانه‌های دولتی روسیه را برچسب می‌زند.
مسدود شدن دو خبرگزاری در اتحادیه اروپا
تلگرام کانال خبرگزاری‌های رسمی اسپوتنیک و RT را در اتحادیه اروپا مسدود کرده است. در اوایل هفته گذشته گوگل دسترسی به «گروه رسانه‌ای روسیا سگودنیا» (که اسپوتنیک نیوز و RT بخشی از آن هستند) را محدود کرد. در این میان کانال‌های تلگرام اسپوتنیک نیوز و RT نیز در اتحادیه اروپا مسدود شده‌اند.
طبق گزارش موجود کانال تلگرامی Sputnik Blizhneye Zarubezhye در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسدود شده است. در بسیاری از کشورها کانال‌های تلگرامی RT DE، RT RU و RT News بخصوص در آلمان، فرانسه و هلند باز نمی‌شوند.این اقدام در حالی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا وب سایت‌های خبری اسپوتنیک نیوز و RT را تحریم کرد. علاوه بر آن «گروه رسانه‌ای روسیا سگودنیا» چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد متا (شرکت مادر فیس بوک) فعالیت آنها را مسدود کرده است.گوگل نیوز و گوگل دیسکاور نیز اقدام مشابهی اتخاذ کرده‌اند و دسترسی به زیرمجموعه‌های گروه رسانه‌ای روسیا سگودنیا را محدود کرده‌اند.
در این میان وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدیدی از این وضع، غرب را متهم کرد به طور عمدی دسترسی به منابع اطلاعاتی روسی را محدود کرده تا فقط تصویری یک وجهی از عملیات ویژه روسیه به نمایش دهند.در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا به دنبال بحران اوکراین، کانال‌های یوتیوب، اینستاگرام و حساب‌های کاربری تیک تاک مرتبط به اسپوتنیک و RT نیز در سراسر اروپا مسدود شده‌اند.
تعلیق فروش محصــــــــــــولات مایکروسافت در روسیه
بتازگی در راستای تحریم‌ها علیه روسیه، فروش محصولات مایکروسافت در روسیه تعلیق شد. برد اسمیت رئیس مایکروسافت اعلام کرد: این شرکت برای پیروی از تحریم‌ها علیه روسیه، علاوه بر تعلیق فروش محصولات، بقیه کسب وکارهایش را نیز در روسیه متوقف کرده است. از سوی دیگر در اوایل هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد: اپ موبایل رسانه دولتی RT را از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز حذف کرده است. در پی تحریم روسیه از سوی شرکت‌های غربی، چند شرکت دیگر از جمله اپل، نایک و دل تکنولوژیز نیز ارتباطات خود با روسیه را محدود کرده‌اند. اپل سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد فروش محصولاتش در روسیه متوقف شده است. شرکت دل نیز هفته گذشته اقدام مشابهی را انجام داد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/25/605335/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها