نوبت به برخورد با تخلفات بخش خصوصی در جاده چالوس رسید

تخریب ابر ویلای بستر رودخانه کرج


ایران زمین - ویلای معروف و لاکچری حاشیه رودخانه کرج که از آن به‌عنوان ابر ویلا توصیف می‌شود در ادامه برخورد قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر این رودخانه روز گذشته با حضور مسئولان دادگستری استان البرز تخریب شد.
اواخر دی ماه بود که رئیس دستگاه قضا به موضوع چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و در این راستا دستورات مهمی را در جهت مقابله همه‌جانبه و بدون اغماض با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی بخصوص در حاشیه رودخانه کرج کرده بودند، صادر کرد و به متصرفان مهلت داد تا در این زمینه اقدام کنند، وگرنه ساخت و ساز‌های غیرمجاز بدون هیچ ملاحظه‌ای تخریب می‌شوند.
مدت کمی از این اخطار نگذشته بود که چندین دستگاه‌ دولتی و حکومتی و همین‌طور برخی افراد عادی در استان البرز به‌صورت داوطلبانه اقدام به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز کردند اما عده‌ای که هنوز تصور می‌کردند هیچ گاه زور قانون به آنها نخواهد رسید، هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف ساخت و ساز‌های خود نکردند. همین موضوع هم سبب شد دستگاه قضا با جدیت بیشتری اقدام کند و روز گذشته قصرغیرمجاز یک چهره معروف در حریم رودخانه چالوس که پا روی گلوگاه آب شرب تهران گذاشته بود را تخریب کند تا همه بدانند قانون بدون اغماض اجرا خواهد شد و دیگر زمان آن رسیده که بساط رودخانه خواری جمع شود.
 فاز دوم آزاد‌سازی حریم رودخانه کرج با تخریب ابر ویلای لاکچری آغاز شد
«حسین فاضلی هریکندی» رئیس کل دادگستری البرز در این خصوص در گفت‌ و‌ گو با «ایران» اظهار داشت: فاز دوم برخورد قضایی با تخلفات تجاوز به حریم و بستر رودخانه کرج مربوط به ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیرحاکمیتی با تخریب این ویلا آغاز شده است. البته در فاز اول این طرح، تخریب ‌ها از دستگاه‌های حاکمیتی آغاز شد و از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، تاکنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است.
فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه اشخاص حقیقی تا ۳۰ بهمن مهلت داشتند تا نسبت به آزادسازی حریم رودخانه و اراضی ملی اقدام کنند، افزود: در زمان مقرر ۲۲ ملک به ‌صورت داوطلبانه تخریب و حدود ۴۰ هزار مترمربع از اراضی آزادسازی شده است. البته املاک حاکمیتی اعم از دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی هم تاکنون ۴۴ هزارمتر مربع را آزادسازی کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه افرادی که در هنگام ساخت و ساز تخلفاتی داشته‌اند در اولویت تخریب قرار دارند، اظهار داشت: ابرویلایی لاکچری که روز گذشته تخریب شده یکی از مواردی بوده که در زمان ساخت و ساز تخلفات زیادی داشته و بر حسب اعلام دستگاه‌های متولی، مزاحم جریان سالم آب رودخانه شده بود که از این‌رو این ملک باید تخریب می‌شد. ساخت این ویلا به بهانه بازسازی ساختمان قدیمی و به‌صورت غیرمجاز در اواخر سال ۹۳ شروع و در اوایل ۹۵ به اتمام رسید. نکته مهم این است که این بنای مجلل حاضر بدون هرگونه مجوز قانونی با تصرف بستر رودخانه و اراضی ملی و در حریم شبکه انتقال برق و با مصالح روز ساخته شد.
رئیس دادگستری استان البرز با بیان اینکه این ساختمان، نماد تحقق چند جرم و تخلف است، گفت: برای احداث این ساختمان بزرگ 3 طبقه و محوطه آن، چهار جرم و تخلف به شرح ذیل واقع شده است: اول اینکه یکهزار و ۱۴۲ مترمربع از بستر و ۵۰۸ مترمربع از حریم رودخانه کرج تصرف شده است. دوم اینکه ۶۵۲ مترمربع از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال که بخش عمده‌ای از آن نیز کوه بوده، تراشیده و تصرف شده است. سومین تخلف محرز در ساخت این ویلا، تجاوز به حریم شبکه برق ۲۰کیلوولت در حریم انتقال برق بوده و در چهارمین تخلف هم بخشی از زمین که جزء مستثنیات مالک بوده- باغ میوه موجود در این ملک- به‌صورت غیرمجاز ابتدا در سال۱۳۵۴ و هنگام ساخت بنای قدیمی و مجدداً در سال ۱۳۹۳ در بازسازی بنا تغییر کاربری داده شده است.
فاضلی هریکندی با تأکید بر اینکه رئیس دستگاه قضا دستور ویژه صادر کرده‌اند که در تخریب بنا‌های متخلف اشخاص حقیقی و حقوقی بدون هر خط قرمزی حرکت کنند، افزود: به جهات فوق و در وضعیت فعلی، به‌دلیل اینکه بخشی از این ابر ویلا در بستر و حریم رودخانه واقع شده، بخشی از منابع طبیعی هم تصرف شده است که حکم قطعی به رفع تصرف در بهمن امسال از دادگاه تجدیدنظر استان صادر شد. همچنین این ویلای لاکچری در حریم برق فشار قوی واقع شده و به جهات قانونی متعدد قابلیت تخریب و رفع تصرف ساختمان محرز است.
 وی ادامه داد: به جهات ارتکاب تخلفات و جرایم مذکور، سه دستگاه از دستگاه‌های متولی فوق، یعنی شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و شرکت برق استان، همچنین بخشداری آسارا در اجرای مقررات قانونی مربوطه از جمله تبصره۴ ماده۲ قانون توزیع عادلانه آب، تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده ۹ لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور، ضمن اعلام شکایت از دستگاه قضایی استان، تقاضای اعمال مقررات قانونی مربوطه را جهت رفع تصرفات و تجاوزات صورت گرفته، کردند.
گوش مالک به اخطارها بدهکار نبود
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اخطاریه‌های متعددی در جریان ساخت این ویلا از سوی دستگاه‌های متولی به مالک داده شده بود، خاطرنشان کرد: این طور نبوده که با مالک هیچ صحبتی نشده باشد حتی در مقاطعی هم بخش‌هایی از ساختمان در حال احدا‌ث تخریب شده بود، اما مالک بدون توجه به اخطاریه‌های متعدد، با توجه به امکانات بالای مالی خود و با به کارگیری تعداد زیادی کارگر نسبت به ساخت و تکمیل این ویلای لاکچری اقدام کرد.
رئیس کل دادگستری استان البرز، گفت: البته قبل از تخریب ویلا اقدامات اولیه جهت تخلیه وسایل و اجرای تخریب و قلع و قمع ساختمان صورت گرفت و این ابر ویلا با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف ، تعدادی از نمایندگان تشکل‌های غیردولتی، ناظران قضایی و... تخریب شد.

نیم نگاه

رئیس کل دادگستری استان البرز: مالک بدون توجه به اخطاریه‌های متعدد، با توجه به امکانات بالای مالی خود و با به کارگیری تعداد زیادی کارگر نسبت به ساخت و تکمیل این ویلای لاکچری اقدام کرد



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/21/605393/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها