با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برگزیدگان

پرونده چهاردهمین جشنواره تجسمی بسته شد


گروه فرهنگی: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر که 15 بهمن ماه آغاز به کار کرده بود شامگاه جمعه 13 اسفندماه  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان و معرفی دبیر دوره‌ بعد، در تالار وحدت به کار خود پایان داد.
در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمدمهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره، امیر راد دبیر هنری جشنواره،‌هادی مظفری مدیر اداره کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران حضور داشتند. سخنران اصلی این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر نقش هنر در دیپلماسی فرهنگی و هنری، گفت: «اقتصاد هنر زمینه‌ای برای تقویت دیپلماسی هنر است؛ هرجایی که با زبان هنر وارد شده‌ایم، آن فضا تحت تسخیر بوده است. همچنان که در سفر اخیر ما به لبنان هنرمندان موسیقی ایرانی، هنر خود را نشان دادند و فضای تعامل را برجسته ساختند.»
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر این مطلب گفت: «امسال برای اولین بار در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی از رئیس جمهور دعوت شد در بخش آینه در آینه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی حضور یابند و این حضور زمینه هم‌اندیشی خوبی ‌شد که ایشان با فعالان این حوزه داشتند و امیدواریم نتیجه این گونه هم‌اندیشی‌ها به حل مشکلات فعالان عرصه هنرهای تجسمی منجر شود.»
اسماعیلی گفت: «برگزاری استانی جشنواره نقطه قوت بزرگی در چهارمین دوره از برگزاری بود و این گستردگی برگزاری نشان دهنده عدالت فرهنگی بود. عدالت فرهنگی یعنی اینکه بتوانیم در همه جای کشور پهناور عزیزمان زمینه‌ای برای بروز و ظهور جوانان مستعدمان را فراهم کنیم و این نگاه در جشنواره امسال رقم خورد.» وی با اعلام دبیری مجدد میرهاشمی از سوی برگزارکنندگان گفت: «اینکه در آیین پایانی جشنواره دبیری جشنواره آینده نیز مشخص می‌‌شود، ابتکار جذابی بود.»
رئیس شورای هنر افزود: «امیدواریم با عزم قوی و برنامه‌ریزی‌های دقیق با نگاه محوری به دنبال تحقق شعارهایمان باشیم و سال آینده جشنواره‌های فجر با رونق بیشتر برگزار شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور جوانان در جشنواره چهاردهم تجسمی فجر گفت: «حضور قوی جوانان در کنار استادان یکی از نقاط قوت این جشنواره بود. امیدواریم کار آموزشی قوی و مدون باعث ظهور استعدادهای بیشتر در کشور شود. بر این اساس شورایی را برای آموزش تشکیل داده‌ایم و دوره‌های رایگان هنری در ۵۰ رشته در ۷۲ منطقه محروم را دنبال می‌کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ و صنایع خلاق از محورهای اصلی کار ما در وزارتخانه است. می‌دانیم این کار آفاتی داشته و دارد اما برای پایه‌ریزی یک کار سالم در حال برنامه‌ریزی و شکوفاسازی آن هستیم.»
در ادامه این مراسم پیام‌هایی کوتاه از محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و‌ هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی به صورت تصویری برای حاضران پخش شد.

تجلیل از 6 هنرمند هنرهای تجسمی
محمد بهرامی (طراح گرافیک)، شجاع الدین شهابی (مجسمه‌سازی)، علی اشرف صندوق آبادی (خوشنویسی)، اسماعیل عباسی (عکاسی)، زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم (هنرهای جدید) و رضا لواسانی (بینارشته‌ای)؛ چهره‌هایی بودند که در این مراسم به عنوان مفاخر هنرهای تجسمی از آنان تجلیل شد. همچنین در این مراسم از کتاب چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که شامل مجموعه آثار هنرمندان شرکت کننده در این دوره از جشنواره بود، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
بخش پایانی این مراسم به معرفی و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر اختصاص داشت. اسامی برگزیدگان به این شرح است: برگزیدگان بخش ایثار و فداکاری در رشته عکاسی مرتضی جابریان و رشته مجسمه‌سازی هنگامه صالح زهتاب معرفی شدند. در بخش رشته تصویرسازی از ریحانه رحیم‌پور و علی عباس‌نیا تجلیل شد و مریم سادات سیادت هم برگزیده این بخش معرفی شد. در بخش خوشنویسی از کاظم خراسانی، علی خیری‌حبیب آباد و مجید داستانی تجلیل شد و محمدفاتح نطنزی برگزیده این بخش اعلام شد.
همچنین در بخش رشته رسانه‌های هنری جدید از علیرضا امین‌مظفری و مرضیه غلام‌شاه ماهانی تجلیل شد و الهه عبدالله زاده برگزیده این بخش شد. در بخش رشته طراحی گرافیک از محمد افشار و زینب ربانی‌خواه تجلیل شد و  کار گروهی هیأت هنر شامل محمدرضا چیت‌ساز، میکائیل براتی و صادق ایلی برگزیده این بخش شدند.
در بخش عکاسی از غلامرضا احمدی و مهدی محبی‌پور تجلیل شد و صابر قاضی برگزیده رشته عکس شد.
همچنین در بخش کارتون و کاریکاتور از فاطمه باقری هفشجانی و علیرضا پاکدل تجلیل شد و  احسان چراغی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.
در مجسمه‌سازی از نسیم ابوالقاسم و ونوشه شکری تجلیل شد و نسرین شاهپوری‌آذر به عنوان برگزیده معرفی شد.
در رشته نقاشی هم از مصطفی سروریان و سالی سمیعی‌کاشی تجلیل شد و  پریا مالمیر برگزیده اعلام شد.
در بخش نگارگری هم از حبیب‌الله سوخته‌سرایی، نازی عظیمی و فرید هنرور تجلیل شد و ‌هادی فقیهی هم به عنوان برگزیده اعلام شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/31/605398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها