انجمن اقتصاددانان تأکید کرد

فراهم‌سازی بستر مناسب برای سرمایه‌های انسانی


انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان و شهروندان بر اهمیت شایسته‌سالاری و فراهم‌سازی بستر و فضای مناسب برای فعالیت سرمایه‌های انسانی و فیزیکی تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است: در شرایطی که فشارهای اقتصادی کمرشکنی بر دوش مردم سنگینی می‌کند و تحریم‌های ظالمانه غرب در دهه اخیر به حداکثر خود رسیده، ضرورت تقویت همدلی، امیدواری، همبستگی و حس تعلق‌ خاطر به کشور بیش از پیش احساس می‌شود. هر یک از ما به نسبت سهم و نقش خود در قبال کشور و مردم، مسئول هستیم. مبادا رفتار و تصمیمات موجب نفاق، اختلاف بیشتر، دلسردی، عزلت، خروج و هر آنچه که مورد هدف تحریم‌های ظالمانه بوده است، گردد و مردم را ناامید و رویگردان کند.
عوامل و مؤلفه‌های مهم نهادی و غیراقتصادی بر اقتصاد و وضعیت رفاهی جامعه اثرگذار هستند که یکی از آنها مناسبات حاکم بر شیوه به‌کارگیری نیروی کار و سرمایه و مهیا کردن شرایط مناسب برای فعالیت‌ آنها است. بهبود محیط کسب و کار فقط برای به‌کارگیری سرمایه نیست بلکه برای فعالیت نیروی انسانی نیز بسیار مهم است.
اصلی‌ترین عامل تولید، نیروی انسانی است که هر دو صاحبان نیروی کار و سرمایه را دربر می‌گیرد و در واقع سرمایه چیزی غیر از انباشت و تبلور تلاش‌های فیزیکی و فکری نیروی کار نیست. اگر شرایط و زمین بازی برای فعالیت اقتصادی مهیا نباشد یا نسبت به کشورهای دیگر ضعف و کمبودهای اساسی داشته باشیم، تمایل به مهاجرت و ترک کشور تشدید می‌شود. با توجه به اینکه تحرک‌پذیری نیروی کار و سرمایه بسیار بالا و بیشتر از  دهه‌های پیش شده است، باید در گفتار و کردار خود بسیار حساس و محتاط بود تا عامل مهاجرت نخبگان و آسیب‌زدن به آینده کشور نشویم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/7/605404/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها