استاندار تهران تأکید کرد

از پیک ششم عبور کرده‌ایم


گروه اجتماعی/ بعد از هفته‌های نفسگیر و ترس و نگرانی برای اینکه عبور از قله ششم کرونا قرار است چقدر قربانی بگیرد و چه میزان کادر درمان را فرسوده کند، حالا استاندار تهران با تأکید بر لزوم ترغیب و تشویق شهروندان برای تزریق دوز دوم و سوم واکسن از سیر نزولی آمارهای کرونایی در استان تهران خبر داده است.
به گفته محسن منصوری همه شاخص‌های آماری کرونا در هفته دوم اسفند ماه نسبت به هفته اول سیر نزولی داشته و نسبت به هفته آخر بهمن ماه نیز همین سیر نزولی را شاهد هستیم. بنابر اعلام استاندار تهران مراجعات بیمارستانی ۳۱ درصد کاهش، مراجعه به مراکز درمانی ۳۶ درصد کاهش، بستری‌های عادی ۲۹ درصد کاهش، بستری‌های ویژه ۱۴ درصد کاهش و فوتی‌های قطعی نیز کاهش ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.
با این حساب و در حالی که میزان فوتی‌های 24 ساعته کرونا در کشور نیز دوباره به پایین 200 سقوط کرد و گرچه جان هر عزیز باعث تأسف است اما مجموع اینها حاکی از عبور از قله پیک ششم است. همان‌طور که استاندار تهران نیز بر آن تأکید کرده است و گفته: از پیک ششم عبور کرده‌ایم، اما هر گونه سهل‌انگاری و ساده انگاری باعث بروز آسیب دوباره خواهد شد. باید مراقبت‌ها و کنترل‌ها را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهیم. هر بار که سهل‌انگاری صورت گرفته به فاصله چند هفته آسیب‌ها و نتایج آن را مشاهده کردیم. باید کنترل‌ها با شدت، دقت و جدیت دنبال شود.
دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما روی از سر‌گیری برخی مناسبت‌ها و مراسم روزمره زندگی ایرانی‌ها مثل سفر نوروزی و مراسم در تکایا و حسینیه‌ها تأکید شد. پیش از این کارشناسان با تأکید بر نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند که باید اجازه داد مردم به زندگی عادی برگردند تا فشار روانی ناشی از کرونا کاهش پیدا کند. هر چند هنوز هم در اطراف ما آدم‌های زیادی درگیر اُمیکرون می‌شوند و شاهد موارد بستری و فوت ناشی از این بیماری هستیم و یکی از نگرانی‌های کارشناسان سلامت عادی‌انگاری مردم در سفرهای پیش رو   است اما در عین حال استاندار تهران با تأکید بر اینکه استان تهران به لحاظ تزریق واکسن جزو استان‌های نخست کشور است، افزود: در جلسه ستاد مدیریت کرونا نیز اعلام شده که تزریق دوز نخست ۹۴ درصد، تزریق دوز دوم ۸۶ درصد و تزریق دوز سوم حدود ۴۰ درصد در استان تهران انجام شده است.
وی ادامه داد: باید برای تزریق دوز سوم شهروندان همت کنیم. این آمار ۴۰ درصد باید افزایش پیدا کند و در فاصله مناسبی به حدود ۸۰ درصد برسد تا به هدف‌گذاری نسبی برسیم. در این مسیر باید تأکید بر تزریق دوز سوم با کمک رسانه‌ها و به وسیله فرهنگ‌سازی و تشویق مردم محقق شود.
منصوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اجتماعات در اعیاد شعبان و نیمه شعبان اشاره کرد و افزود: مراسم مختلفی در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در این ایام برگزار می‌شود. دستگاه‌های مرتبط در این حوزه همچون سازمان تبلیغات اسلامی و مساجد باید تشدید کنترل‌ها، رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به‌طور دقیق در دستور کار قرار دهند تا دچار مشکل نشویم. برای سفرهای نوروزی و همچنین کاروان‌های راهیان نور بر اساس تدابیر و مصوبه ستاد ملی کرونا امسال محدودیتی وجود ندارد و سفرهای نوروزی و کاروان‌های راهیان نور با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برقرار خواهند بود. بانیان کاروان‌های راهیان نور باید در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن به‌عنوان پیش فرض این سفرها نهایت دقت و کنترل را داشته باشند تا آسیبی در این حوزه نبینیم.
وی به موضوع اصناف نیز اشاره کرد و افزود: اصناف نیز باید در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین مصوبات و تصمیمات ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز باید به‌صورت دقیق به اطلاع اصناف برسد و روی اجرای آنها کنترل و نظارت دقیقی اعمال شود. نباید هیچ غفلتی در این حوزه صورت بگیرد. چرا که آسیب‌های آن را بعدها مشاهده خواهیم کرد. جلسات ستاد مقابله با کرونا شهرستانی نیز باید برگزار تا روند بیماری و کنترل و نظارت‌ها پیگیری شود.
خبر خوشحال‌کننده دیگر این است که در سطح کشور تعداد شهرستان‌های آبی در حال افزایش و تعداد شهرستان‌های قرمز در حال کاهش است و به گفته استاندار تهران دیروز در استان تهران به غیر از شهرستان فیروزکوه که در وضعیت قرمز قرار دارد سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند. بدین ترتیب متوسط استان در شرایط نارنجی قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: باید مراقبت کنیم تعطیلات نوروز تبدیل به تهدید نشود. سال گذشته تجربه خوبی در این حوزه نداشتیم و میهمانی‌ها و دید و بازدید‌ها باعث بروز آسیب شد. لذا باید مراقبت جدی را در دستور کار قرار دهیم. در حوزه کمک‌های مؤمنانه نیز با توجه به ایام پایانی سال و شب عید باید این کمک‌ها را به اقشار ضعیف داشته باشیم و خدمت‌رسانی خوبی در این ایام انجام دهیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/20/605446/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها