رئیس جمهور در مراسم رونمایی از طرح‌ها و پروژه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد

بسیج دستگاه ها برای آبادانی کشور


گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته با حضور در ساختمان مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره)، ضمن رونمایی از سامانه هوشمند امداد (سها)، پروژه‌های توانمندسازی خانوارهای کمیته امداد، واحدهای مسکونی احداث شده برای مددجویان و نیز پنل‌های خورشیدی را در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان افتتاح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این بازدید از طریق ارتباط ویدیوکنفرانسی علاوه بر رونمایی از سامانه هوشمند امداد (سها)، پروژه خودکفایی و توانمندسازی ۵۴ هزار خانوار کمیته امداد و همچنین ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی احداث شده برای مددجویان سراسر کشور را افتتاح کرد.
رئیس جمهور همچنین در این ارتباط تصویری پنل‌های خورشیدی روستای ملا علی در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان را افتتاح کرد. سامانه هوشمند امداد (سها) با هدف چابک‌سازی فرایند ارائه خدمات مطلوب به نیازمندان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بسترهای الکترونیکی و فضای مجازی عملیاتی و پیاده‌سازی شده است. رئیس جمهور پیش از حضور در این مراسم، از نمایشگاهی که به منظور ارائه توانمندی‌های مددجویان کمیته امداد برپا شده بود، بازدید کرد. در این بازدید که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز حضور داشت، گزارشی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سامانه هوشمند امداد (سها) ارائه شد و رئیس جمهور در جریان فعالیت‌ها و عملکرد کمیته امداد در بخش‌های مختلف قرار گرفت. در این بازدید همچنین جمعی از نخبگان خانواده مددجویان کمیته امداد، در گفت‌و‌گویی حضوری و صمیمی، دغدغه‌های خود را بخصوص در زمینه توزیع عادلانه امکانات آموزشی با رئیس جمهور در میان گذاشتند.
ضرورت تلاش همه دستگاه‌ها برای آبادانی کشور
رئیس‌جمهور در سخنان خود در مراسم رونمایی از پروژه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) که همزمان با هفته احسان و نیکوکاری انجام شد، تلاش همه دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی برای توسعه و آبادانی کشور را ضروری دانست و گفت: لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی و خیریه‌ها موضوع حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را به‌عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده و بلافاصله با کار جهادی برای توانمندسازی این اقشار برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
درماندگی مردم در تأمین معاش پذیرفته نیست
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: به عنوان یک مسئول، هرگز برای من پذیرفتنی نیست که بخشی از مردم کشورمان در تأمین معاش و مسائل اولیه زندگی خود درمانده باشند، چرا که این را با ظرفیت‌های گسترده‌ای که در کشور وجود دارد، سازگار نمی‌دانم.
رئیس‌جمهور اظهارکرد: ضرورت دارد وزارت رفاه با همکاری کمیته امداد امام(ره)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و سایر نهادهای انقلاب اسلامی به همراه خیریه‌ها و دستگاه‌های مربوطه، موضوع رفع فقر و محرومیت را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار دهند که با توجه به ظرفیت‌های کشور این کار براحتی امکان‌پذیر است.
رئیسی تأکید کرد: وجود محرومیت و فقر زیبنده نظام اسلامی نیست و معتقدم با همت همگان بلافاصله می‌توان ریشه فقر مطلق را خشکاند.
نظامات اجتماعی مبتنی بر عدالت باشد
رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه نظامات اجتماعی و اقتصادی باید مبتنی بر عدالت باشد، اظهارکرد: اساساً فقر و محرومیت محصول بی‌عدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی است و چنانچه امکانات و ظرفیت‌های کشور به صورت عادلانه توزیع شود، هیچ‌گونه فقر و محرومیتی وجود نخواهد داشت، بر همین اساس از ابتدای تشکیل این دولت اعلام کردم که دولت مردمی بر محوریت عدالت حرکت و اقدام خواهد کرد.
آیت‌الله رئیسی افزود: دولت بر مبنای عدالت درصدد است که بخش‌ها و مناطق مختلف کشور به صورت متوازن توسعه یابد و در این راستا بودجه سال آینده بر مبنای آمایش سرزمینی تدوین شده است. رئیس جمهور گفت: جهت‌گیری دولت در اقتصاد کلان نیز در راستای رفع فقر و محرومیت در جامعه است و در این زمینه سیاست‌هایی نظیر کنترل و کاهش تورم را با جدیت دنبال کرد. رئیسی با اشاره به ارتباط احسان و نیکوکاری و رفع محرومیت و فعالیت‌های زیربنایی اقتصادی، گفت: انجام هیچ یک از این دو کار تقدمی بر دیگری ندارد و می‌توان همزمان با اجرای طرح‌های بزرگ زیربنایی و اقتصادی به وضعیت فقرا و محرومین نیز رسیدگی کرد و این وظیفه مهمی است که نباید حتی یک لحظه هم از آن غافل شد.
قدردانی از تلاش‌های کمیته امداد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند کمیته امداد امام خمینی(ره) به ظرفیت‌های سامانه امداد هوشمند (سها)‌ اشاره کرد و با تأکید بر اهتمام دولت برای تکمیل دولت الکترونیک و هوشمندسازی خدمات اداری در کشور، گفت: متأسفانه عقب‌ماندگی‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید با فعالیت مضاعف آن را برطرف و دولت هوشمند را تکمیل کرد. در این راستا لازم است سامانه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند، بلافاصله به یکدیگر متصل شوند تا سامانه جامع هوشمند، تشکیل شود.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان با اشاره به ضرورت احداث مسکن برای اقشار ضعیف و محروم جامعه گفت: دولت برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۴ وعده داده است که این مسأله جزو تکالیف قانونی در قانون جهش تولید مسکن نیز به شمار می‌آید. لذا باید با همکاری همه بخش‌ها و نهادهای انقلابی این موضوع به انجام برسد.
رئیسی افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز درصدد است که با همکاری بخش‌های مختلف، احداث واحد مسکونی با اولویت خانواده‌های نیازمند و محروم را پیگیری کند.
رئیس‌جمهور، طرح خودکفایی خانواده‌های محروم را اقدامی ماندگار توصیف کرد و گفت: اعتماد مردم به کمیته امداد که روز به روز افزوده می‌شود، پشتوانه بسیار ارزشمندی است که باید حفظ و تقویت شود و لازم است همواره با ایده‌های جدید، خلاقیت و نوآوری در جهت تقویت این شجره طیبه تلاش شود تا منشأ آثار بسیاری برای رفع فقر و رسیدگی به امور محرومین باشد.
چرا افتتاح پنل‌های خورشیدی در روستای ملاعلی مهم است؟
هرچند پروژه‌های افتتاح شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما در این میان نام یک روستا جلب توجه می‌کند، روستای ملاعلی که روز گذشته از طریق ارتباط تصویری پنل‌های خورشیدی آن افتتاح شد. این روستا، دورافتاده محسوب شده و در منطقه هیرمند، در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. اما همین روستا، جزو یکی از مقصدهای سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی بود.
رئیس جمهور شهریورماه امسال در دومین روز سفر استانی به سیستان و بلوچستان، در حضوری از پیش اعلام نشده به میان مردم روستای ملاعلی رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفت‌و‌گو کرد. آیت‌الله رئیسی، در این دیدار، فعال کردن و رونق بخشیدن به اقتصاد روستاها را یکی از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد این روستا و این منطقه، با یک حرکت جمعی و با کمک تک‌تک مردم و با مساعدت استاندار و مسئولان، تلاش متفاوتی نسبت به قبل برای پیشرفت منطقه آغاز خواهد کرد.
حالا کمتر از 6 ماه از این بازدید سرزده و چاره‌جویی برای مشکلات این روستا، یک گام بزرگ برای روستای ملاعلی که با تنش آبی مواجه بود، برداشته شد، هرچند کمیته امداد امام خمینی(ره) یاریگر دولت در دستیابی به این هدف بود. به این ترتیب که به گفته مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال کمیته امداد، امروز مردم این روستا با فروش برق حاصل از این پنل‌های خورشیدی به شبکه سراسری، ماهانه درآمد قابل توجهی کسب می‌کنند.
گام‌ها برای رفع فقر مطلق
اما افتتاح پروژه‌های کمیته امداد و بازدید از دستاوردهای آن از سوی رئیس جمهور، از زاویه دیگری نیز اهمیت دارد و آن پروژه کلان دولت برای رفع فقر مطلق است؛ که در این مراسم نیز بر آن تأکید شده است. پیش از این رئیس جمهور در نخستین جسله شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، تأکید کرده بود که «امروز توان دولت نیز در کنار نهادهای انقلابی و امدادی قرار گرفته و ظرفیت‌های آنان یکپارچه شده است. باید از این فرصت به نحو احسن و هر چه سریع‌تر برای رفع فقر مطلق و نیز اصلاح ساختارهای به وجود آورده فقر و بی‌عدالتی استفاده شود.» از این رو می‌توان برنامه دیروز را تلاشی برای یکپارچه‌سازی اقدام‌ها، برنامه‌ها و تلاش‌های همه نهادهای دخیل و دارای مسئولیت و صلاحیت در زمینه رفع فقر مطلق نیز تعبیر کرد.

برش
تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست  آیت الله رئیسی

جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد و طی آن سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید شورا مورد تأکید قرار گرفته بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه محورهای مختلف سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مقرر شد دبیرخانه شورا برای تصویب نهایی این سند در جلسه ۲۴ اسفند، ۴ کارگروه تشکیل دهد تا در قالب این کارگروه‌ها همه محورهای اساسی سند تحول شورا مورد بررسی کامل و جامع قرار بگیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/1/605461/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها