تهران و آژانس در بیانیه‌ای مشترک بر مختومه شدن پرونده‌های باز تا خردادماه تأکید کردند

ابتکار ایران پایان ادعاهای آژانس


گروه سیاسی/ مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته و در جریان سفر رافائل گروسی به تهران انجام شد.  در جریان این سفر، مدیرکل آژانس انرژی اتمی با معاون اول رئیس جمهور،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.  بسته شدن روند سؤالات در خصوص یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل از جمله شواهدی بود که نشان می‌داد آژانس قصد دارد تا از مسیر اشتباه گذشته فاصله بگیرد. اکنون نیز بر اساس گفت‌و‌گوهای انجام شده مبادلات اسناد و مدارک در خصوص اختلافات تا خرداد سال آینده بین ایران و آژانس انجام خواهد شد و آژانس موظف به بستن پرونده ادعاهای سیاسی می‌شود. این پرونده تا پیش از بازاجرای توافق احتمالی وین صورت خواهد گرفت و در صورت هرگونه بدعهدی یا سیاسی‌کاری آژانس، ایران قادر خواهد بود در رفتار خود تجدیدنظر کند.
دیدار مخبر و گروسی
گروسی  عصر دیروز  با معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد. محمد مخبر با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در سال های گذشته به نشانه ای از غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران برخورد نکرده است. وی با تأکید بر ضرورت رویکرد بی طرفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در حوزه فعالیت کشورها در مورد انرژی اتمی از جمله در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران افزود: انتظار جامعه جهانی از این آژانس این است که با نگاهی کارشناسی برنامه هسته ای کشورها را دنبال کند.
خرداد؛ زمان بسته شدن پرونده‌ها
همچنین محمد اسلامی،  رئیس سازمان انرژی اتمی  پس از دیدار و گفت‌وگو با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت. اسلامی در ابتدای این کنفرانس مشترک خبر داد که ایران و آژانس به یک جمع‌بندی رسیده‌اند تا مدارکی که باید بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام گردد و برای روز بازاجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است، حل‌و‌فصل شود و همانگونه که در توافق برجام مورد تصمیم‌گیری قرار گرفته بود، مجدد مورد تصمیم‌گیری و بسته شدن قرار بگیرد.
نه به تکرار تجربه گذشته
اسلامی گفت: براساس توافقی که بین ما و آژانس حاصل شده و مذاکراتی که طی هفته‌های گذشته بین ما و گروسی انجام شد و امروز{شنبه} در بیانیه‌ای این توافق را اعلام می‌کنیم، گام‌هایی است که در تعامل با یکدیگر و به‌صورت مساعدت متقابل و ارائه مستنداتی که این ابهام را از سر کشور برطرف کند و به سمت بسته شدن ببرد. اسلامی توضیح داد: اینکه ما تا خرداد که یک فاز از فازهای توافق وین است، ان‌شاءالله این را انجام می‌دهیم و اگر کسی باز مزاحمتی سر راه ما ایجاد کند و بخواهد با تولید اطلاعات جعلی مانعی بر سر راه پیشرفت شود، اختیار داریم که از ابزار خود استفاده کنیم و اجازه ندهیم تجربه گذشته دوباره تکرار شود.
اهمیت حل مسائل پادمانی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:  برکسی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشورهای دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است، این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسائل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.
بیانیه مشترک
در همین راستا شب گذشته سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) جهت شفاف‌سازی درخصوص مسائل مطرح شده در سند GOV/2021/52 به تاریخ ۲۶ آبان۱۴۰۰ (۱۷ نوامبر ۲۰۲۱) روی بیانیه مشترک زیر به توافق رسیدند. سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند، در ادامه همکاری خود همان‌طوری که در بیانیه مشترک مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۹ (۲۶ اوت ۲۰۲۰) بیان شده است، همکاری‌ها و گفت‌و‌گوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت نمایند. در این زمینه، سازمان و آژانس درخصوص موارد زیر توافق کردند:
۱- سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ (۲۰ مارس ۲۰۲۲) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سؤالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد.
۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبی سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سؤالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌نماید.
۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس درخصوص هر سؤال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سؤالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه‌ای برگزار خواهد شد.
۴- مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱(ژوئن ۲۰۲۲) گزارش نماید.


برش
تأکید مجدد چین و  روسیه بر ارائه تضمین معتبر از سوی امریکا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: از دولت امریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواسته‌ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود. به گزارش ایرنا، لاوروف روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان، گفت: مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و تعداد نجومی (بسیار زیاد) موضوعات در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است و نکات مبهم زیادی برطرف شده و من این تلاش‌ها را منصفانه می‌دانم.  این درحالی است که علی نادری، مدیرعامل ایرنا در توئیتی نوشت: «واقعیت ماجرا این است،‌چین و روسیه برای آینده روابط اقتصادی با ایران،‌از امریکا خواستار تضمین معتبر کتبی شده اند.»
مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد
در همین راستا یک منبع نزدیک به مذاکرات وین در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه ایران در وین گفت: مذاکرات برای حصول توافق در وین همچنان ادامه دارد. معتقدیم که نه جنگ و نه تحریم، راه‌حل هیچ بحرانی نیست. در عین حال انتظار این است که مذاکرات جاری و همکاری‌های ذیل توافق احتمالی تحت تأثیر تحولات بین‌المللی و رژیم‌های تحریمی قرار نگیرد.
تکذیب خبرسازی جدید رویترز به نقل از منابع ناشناس
پیگیری‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد خبر جدید رویترز به نقل از یک منبع ایرانی در تهران نادرست است. خبرگزاری رویترز که سابقه طولانی از خبرسازی با استفاده از منابع آگاه دارد، روز شنبه به نقل از یک مقام ایرانی که نامی از او نبرده نوشت: «خواسته روسیه برای دریافت تضمین مکتوب مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به همکاری‌های مسکو با تهران آسیب نمی‌زند، برای گفت‌وگوهای تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، «غیر‌سازنده» است.» رویترز به نقل از این مقام ایرانی که مدعی شده در تهران حضور دارد نوشته است که خواسته مزبور دو روز پیش مطرح شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که رویترز در تهران خبرنگاری ندارد. پیگیری خبرنگاران ایرنا از مقامات مرتبط با پرونده هسته‌ای در تهران نشان می‌دهد که هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و آگاه در این زمینه، چنین گفت‌وگویی با رویترز صورت نداده و این خبرگزاری انگلیسی بار دیگر خبرسازی کرده است. رویترز پیش از این هم دست به مخابره اخبار غیر واقعی زده بود که از سوی منابع آشنا با مذاکرات وین تکذیب شد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/1/605463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها