پس از رونمایی از شهر و مزرعه موشکی، نیروی هوافضای سپاه تصاویر یکی از انبارهای پهپادی خود را منتشر کرد

حالا شهر پهپادی


گروه سیاسی/ روز گذشته در آستانه فرا رسیدن روز پاسدار، همزمان، اما در دو نقطه و طی دو مراسم مختلف، توانمندی‌های دفاعی تازه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف در معرض نمایش مردم، دوستان و دشمنان او قرار گرفت. از یک‌سو، دو پایگاه تونلی موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد و از سوی دیگر، در وزارت دفاع نیز از 7 محصول دفاعی در حوزه رزم زمینی، 2 محصول در حوزه رزم هوایی و یک محصول در حوزه رزم دریایی رونمایی شد.
در گزارش‌ها، همزمانی با روز پاسدار، دلیل این رونمایی‌ها عنوان شد، اما درعین حال همزمانی این اتفاقات با فرایندهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت.
این همزمانی از یک‌سو می‌تواند به این معنی باشد که هرگونه توافق برای رفع تحریم‌ها، به معنای دست کشیدن جمهوری اسلامی ایران از تلاش برای تأمین نیازها و ضرورت‌های دفاعی آن نخواهد بود.
در عین حال و شاید از جنبه‌ای مهم‌تر، پاسخ روشن برای جریان‌هایی است که رونمایی‌های مانند این در گذشته را به معنای سنگ‌اندازی در مذاکرات تعبیر می‌کردند. حالا که این دستاوردهای دفاعی، بویژه دو پایگاه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران همزمان با دور نهایی مذاکرات و حتی هنگام حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران رونمایی شد، همه آن به اصطلاح تحلیل‌ها رنگ باخت و خط بطلانی بر تعبیرها و داوری‌های ناصواب این جریان‌ها کشیده شد. این جریان‌ها، گاه همسو با کشورهای متخاصم، تلاش می‌کردند این رونمایی‌ها را دلیلی بر وجود دوگانه کاذب و ادعایی خود، یعنی دیپلماسی و میدان قلمداد کنند و به این ترتیب، با به محاق بردن توان دفاعی، عملاً دست‌های جمهوری اسلامی ایران را در مذاکره یا منطقه بسته نگاه دارند.
اما آنچه روز گذشته در دو نقطه کشور، یکی در وزارت دفاع و دیگری در کوه‌های سربه فلک کشیده این سرزمین رخ داد، نشان داد که این دوگانه میدان و دیپلماسی، برساخته ذهن‌هایی بوده که مدت‌هاست از واقعیت‌های جمهوری اسلامی نیز بیگانه شده‌اند، واقعیتی مبتنی بر اینکه این دو حوزه، هر یک به فراخور مأموریت‌های تعریف شده، در راستای حداکثرسازی منافع و امنیت جهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند.
رونمایی از نخستین پایگاه زیرزمینی پهپادی
پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهرهای زیرزمینی موشکی خود رونمایی کرده بود، اما آنچه در رونمایی روز گذشته تازگی داشت، پایگاه زیرزمینی پهپادی سپاه پاسداران بود. به عبارت دیگر، این برای نخستین بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی رونمایی می‌کند.             
 به گزارش سپاه‌نیوز، این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده است، محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن است که با هدایت نیروهای انقلابی جوان و باانگیزه به دژ مستحکم ایران اسلامی در مقابل دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی تبدیل شده است.
وجود پهپادهایی با برد 2 هزارکیلومتر، سکوهای پرتاب موشک‌های دو فروندی، سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد با دقت و کیفیت ترکیب این سامانه‌ها که اخیراً در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ به نمایش گذاشته شد، نشان از تأثیرگذاری شگفت این پایگاه‌ها در دفاع و صیانت از امنیت ایران اسلامی و ملت ایران مقابل هر تهدیدی دارد.
در بازدید سرلشکر سلامی از پایگاه‌های زیرزمینی موشکی و پهپادی، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به ارائه گزارشی از روند اقدامات و دستاوردهای جدید این نیرو پرداخت.
 به اندازه کافی سلاح‌های مؤثر داریم
فرمانده کل سپاه پاسداران در بازدید از دو پایگاه تونلی موشکی و پهپادی، با تأکید بر اینکه تکیه‌گاه ما سلاح نیست، بلکه عزم، اراده و ایمان است؛ گفت: با وجود این بحمدالله به اندازه کافی سلاح‌های مؤثر با دانش بومی داریم. سردار سرلشکر حسین سلامی، با قدردانی از اقدامات تحولی و هوشمندانه با نگاه به آینده فناوری از سوی نیروی هوافضای سپاه در پیشبرد راهبرد بازدارندگی دفاعی ایران اسلامی، گفت: زمانی از دست‌های خالی صحبت می‌کردیم و جنگیدیم، در همان مقطع هم برجبهه دشمنان پیروز شدیم، اما امروز همان ایمان را داریم، همان امام و فرمانده را داریم، همان ملت و آرمان را داریم؛ اما به فضل الهی دست‌‌های‌مان پر است. وی، تجلی ظهور قدرت واقعی را در موشک، پهپاد، پدافند، هواپیما و شناور عنوان و اظهار کرد: اما ریشه این قدرت و سرشت و خلقت آن در باور‌ها، اعتقادات و قلب و ذهن انسان‌ها است.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه قدرتی که از سوی طاغوت به کسی داده شود نمی‌جنگد، گفت: ارتشی که بسیار مجهز و امروزی بود اما چون از سوی قدرت امریکا در افغانستان ایجاد شده بود، حتی برای ۱۰ دقیقه هم نجنگید.
افزایش7 برابری قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه قدرت ما به‌صورت نمایی افزایش پیدا کرده است، گفت: قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان ما بیش از۶ تا ۷ برابر شده و زمان آمادگی‌ها و فاصله آمادگی برای شلیک هم بسیار کاهش پیدا کرده است.
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده اظهار کرد: ما بیانی را که حضرت آقا به‌عنوان یک تکلیف الهی به مجموعه سپاه و نیروهای مسلح فرمودند مبنی براینکه باید قوی شوید به‌عنوان یک فرمان در مجموعه نیروی هوافضای سپاه با جدیت دنبال کردیم و با تلاش شبانه‌روزی و حمایت عزیزان مؤثر، توانستیم این حرکت را انجام بدهیم.
توان پرواز همزمان 60 پهپاد
وی افزود: اکنون در این پایگاه در لحظه می‌توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به‌دلیل آنکه برد این پرنده‌های بدون سرنشین زیاد است و محدود نیست؛ محدودیت هدف نداریم و می‌توانیم هر هدف متخاصمی را مورد اصابت قرار دهیم. سردار حاجی‌زاده حرف زدن دشمن از قدرت پهپادی سپاه را نشانه افزایش تنوع قدرت ایران توصیف و اظهار کرد: یک روز دشمن از هسته‌ای ما حرف می‌زند، چندیست راجع به موشکی می‌گوید و این یعنی قدرت سیاسی آنان توزیع شده است.
رونمایی از 10 محصول دفاعی در وزارت دفاع
روز گذشته در سازمان صنایع دفاع نیز با حضور امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی، از 7 محصول در حوزه رزم زمینی، 2 محصول در حوزه رزم هوایی و یک محصول در حوزه رزم دریایی رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر‌سرتیپ محمد‌رضا آشتیانی در این مراسم با تأکید بر لزوم هوشمند‌سازی و افزایش دقت در تولیدات سازمان صنایع دفاع به‌عنوان یک راهبرد اساسی اظهارکرد: محصولات این سازمان شامل وسایل و تجهیزات انفرادی، موشک‌ها، بمب‌ها و سایر ادوات نظامی از قابلیت‌های عملیاتی و کارآمدی لازم برخوردار است که این امر در افزایش قدرت نظامی و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای اجرای مطلوب و مؤثر مأموریت‌ها نقش بسزایی دارد. وی گفت: تولیدات جدید در مقابله با تهدیداتی شامل سلاح‌هایی با کاربرد در حوزه‌های زمینی، هوایی و دریایی، سطح اثربخشی عملیات رزمی نیروها را ارتقا داده و تسریع کننده فعالیت‌های بازدارنده هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/1/605465/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها