واکنش «زلنسکی» به خودداری ناتو از اعلام منطقه پرواز ممنوع

ناتو مسئول مرگ اوکراینی‌ها است


شنیدن این جملات برای «ولودیمیر زلنسکی» که با شعار نزدیک کردن اوکراین به روسیه و عدم درگیری با همسایه شرقی روی کار آمد، اما خیلی زود وعده‌های خود را فراموش کرد و پیوستن به ناتو و نزدیکی به غرب را به تحقق وعده‌های انتخاباتی خود...

لاله مهرزاد/ «از امروز هر کسی در اوکراین به خاطر جنگ بمیرد، به خاطر شما، ضعف شما و ناهمسویی‌تان با یکدیگر جان خود را از دست داده است.» این شاید ملایم‌ترین گلایه‌ای بود که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین می‌‌توانست از اعضای ناتو داشته باشد، کسانی که عصر جمعه در نشست خود در بروکسل، به صراحت اعلام کردند، درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را اجابت نخواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزرای خارجه ناتو، عصر جمعه با دعوت «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل این پیمان، در نشستی در بروکسل با هدف بررسی درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور، شرکت کردند. اما در نهایت موفق نشدند به توافقی در این خصوص دست یابند. «استولتنبرگ» در جمع خبرنگاران اعلام کرد، در این نشست «تصمیمی دردناک» گرفته‌اند و بر این اساس بر فراز اوکراین «منطقه پرواز ممنوع» اعلام نخواهد شد. او تأکید کرد: «اعلام منطقه پرواز ممنوع یعنی وارد شدن به جنگ با روسیه و ورود به چنین جنگی یعنی ورود کشورهای زیادی از اروپا به جنگ. در حالی که درگیری‌ها در اوکراین ارتباطی به ما ندارد. ما تنها در قبال اعضای ناتو مسئول هستیم و باید مراقب آنها باشیم تا در میانه جنگ اوکراین وارد جنگ نشوند. زیرا این جنگ، جنگی بسیار خطرناک و ویرانگر خواهد بود و باعث رنج‌های انسانی بیشتری خواهد شد.»
شنیدن این جملات برای «ولودیمیر زلنسکی» که با شعار نزدیک کردن اوکراین به روسیه و عدم درگیری با همسایه شرقی روی کار آمد، اما خیلی زود وعده‌های خود را فراموش کرد و پیوستن به ناتو و نزدیکی به غرب را به تحقق وعده‌های انتخاباتی خود ترجیح داد، آنقدر سخت بود که او را به بیان گلایه‌هایی تند از ناتو واداشت. او به همین منظور تلویزیون را بهترین مکان برای این گلایه‌ها دید. به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی تلویزیونی خود با گلایه از سران غربی اعلام کرد: «امروز ناتو نشستی برگزار کرد، یک نشست ضعیف و سردرگم که نشان داد هیچ کس به خاطر آزادی به عنوان هدف اول اروپا، در جنگ شرکت نمی‌کند.» او سپس گلایه را تندتر کرد و گفت: «امروز رهبری ناتو با خودداری از اعلام منطقه پرواز ممنوع، به روسیه چراغ سبز نشان داد تا حملات بیشتری علیه شهرها و روستاهای اوکراین انجام دهد... اما ناتو از اکنون به بعد مسئولیت بیشتری در قبال مرگ‌ها در اوکراین دارد. از امروز هر کسی در اوکراین به خاطر جنگ بمیرد، به خاطر شما، ضعف شما و ناهمسویی‌تان با یکدیگر جان خود را از دست داده است.»
 اعلام آتش‌بس شکننده در جنوب
در حالی که نمایندگان روسیه و اوکراین در نشست فوری شورای امنیت برای بررسی وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپیروژیا، وارد درگیری کلامی شدیدی شدند و نماینده اوکراین، روسیه را متهم به «تروریسم هسته‌ای»کرد، ارتش روسیه کمتر از دو روز پس از دومین نشست مستقیم نمایندگان روسیه و اوکراین، با پایبندی به توافق‌های به دست آمده در مناطقی از جنوب و جنوب شرق اوکراین آتش‌بس اعلام کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، آتش‌بس در این مناطق، شامل بندر استراتژیک ماریوپل و شهر ولنوواخا از ساعت 9 صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 16 عصر دیروز ادامه یافت و کریدور امن برای خروج غیرنظامیان نیز از ساعت 11 صبح ایجاد شد. با ایجاد این کریدور امن، شهروندان ماریوپل و ولنوواخا می‌‌توانند در 5 ساعت این شهر را ترک کنند. اوکراین به همین منظور اتوبوس‌هایی را راهی این دو شهر کرد. با این حال اعلام شد، شهروندان می‌‌توانند با خودروهای شخصی خود نیز شهر را ترک کنند. شهردار ماریوپل از شهروندان خواست تا جایی که می‌‌توانند با خودروهای شخصی سایر شهروندان را نیز به خارج از این شهر منتقل کنند.
با این حال عصر دیروز سایت شبکه خبری «بی بی سی»، در گزارشی به نقل از برخی مقامات اوکراین نوشت، مقامات شهرهایی که بنا بود در آنها آتش‌بس اعلام شده و شهروندانشان از شهر خارج شوند، اعلام کرده‌اند به دلیل ادامه حملات روسیه موفق به خارج کردن شهروندان نشده‌اند. روسیه این خبر را تا عصر دیروز تأیید نکرده بود.
مرگ نماینده به اتهام خیانت
در همین حال تلاش‌های دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و طرفین دیروز خبر دادند سومین دور نشست‌های آنان طی روزهای یکشنبه یا دوشنبه (امروز یا فردا) برگزار خواهد شد. البته روسیه اعلام کرده، به نظر می‌رسد طرف اوکراینی تمایلی به انجام این دیدار ندارد. این در حالی است که دیروز «راشا تودی» خبر داد، یکی از اعضای هیأت مذاکره‌کننده کی‌یف با روسیه به دلیل خیانت به اوکراین کشته شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های روسیه و اوکراین گزارش دادند، «دنیس کریف»، یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده با روسیه، روز شنبه (دیروز) در جریان تلاش نیرو‌های امنیتی اوکراین برای دستگیری وی کشته شد. «الکساندر دوبینسکی»، نماینده پارلمان اوکراین (رادا) در کانال تلگرامی خود، با انتشار این خبر، اعلام کرد «کریف» به خیانت متهم شده بود و زمانی که مقامات اوکراینی قصد دستگیری او را داشتند، به دلیل مقاومتش در نزدیکی دادگاه پچرسک مورد اصابت گلوله به سرش قرار گرفت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/1/605474/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها