اخبــــار


معاون اول رئیس جمهور:
جام جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند فصل جدیدی در مناسبات تهران ـ دوحه باشد

معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در جلسه بررسی موضوعات مربوط به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان ایران و قطر برای همکاری جهت برگزاری رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت مناسبی برای توسعه و تعمیق مناسبات تهران و دوحه است و می‌‌تواند فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمد مخبر بر ضرورت تدوین طرحی جامع برای همکاری‌های مشترک ایران و قطر در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ تأکید کرد و افزود: تشکیل کمیته مشترک جام جهانی میان مسئولان مربوطه ایران و قطر می‌‌تواند گامی مهم و مؤثر در پیشبرد همکاری‌های فیمابین باشد.
وی همچنین به جاذبه‌ها و فرصت‌های گسترده کشورمان در زمینه گردشگری اشاره و اظهار کرد: مشارکت و همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ می‌‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به تماشاگران شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ و گردشگران خارجی باشد.
وی از وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر خواست ضمن تدوین طرح جامع همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی، از این فرصت برای شناسایی و احصای زمینه‌های همکاری دراز مدت تهران و دوحه استفاده کرده و بسترهای لازم را برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین فراهم کند.
در این جلسه که وزرای نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی نیز حضور داشتند، گزارشی از مذاکرات و هماهنگی‌های انجام شده میان ایران و قطر برای استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل و اقامتی کشورمان برای برگزاری رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ارائه شد. در این نشست همچنین گزارشی از ظرفیت‌های ایران برای حمل و نقل هوایی و دریایی و میزبانی تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی و نیز پذیرش و اسکان گردشگران خارجی ارائه و تصمیمات لازم برای بسترسازی با هدف همکاری هر چه بهتر ایران و قطر اتخاذ شد. پیش از این، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت خبرداده بود که پس از سفر اخیر رئیس ‌جمهور به ‎قطر، آیت‌الله رئیسی به معاون اول دستور داد، کارگروه ویژه‌ای برای هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های دولتی به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل شود.

تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های زیر ساختی بشاگرد
در جلسه کارگروه محرومیت‌زدایی شهرستان بشاگرد که روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، طرح‌های پیشرفت و توسعه این منطقه از استان هرمزگان در زمینه‌های راهسازی، آبرسانی، بهداشت و درمان، اشتغالزایی و طرح‌های اقتصادی تصویب شد. مخبر در این جلسه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره محرومیت‌زدایی از شهرستان بشاگرد تأکید کرد: با اتخاذ تصمیمات جدی در دولت سیزدهم مشکلات این منطقه محروم از کشور هر چه زودتر حل می‌شود. وی همچنین ارتقای ‌سطح کیفی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به نیروهای بومی و همچنین بومی گزینی در طرح‌های اشتغالزایی شهرستان بشاگرد را ضروری خواند.

تصمیمات مهم بودجه‌ای نمایندگان در جلسه بیستم
۹ میلیارد دلار  برای تأمین کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافت

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز بیستمین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه را هم برگزار کردند و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی لایحه بودجه، به تعیین ساز و کار تخصیص قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱، تعیین منابع تخصیص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی و نرخ خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور در سال ۱۴۰۱، پرداختند.
طبق تصمیم نمایندگان، وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ  190 هزار میلیارد ریال نفت خام در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) بر اساس نرخ محاسباتی هر تن حداکثر ۷۵ میلیون ریال با اختصاص صد در صد به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ مواد اولیه قیر در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون قرار داده و اعمال حساب کند.
همچنین براساس مصوبه نمایندگان، دولت و دستگاه‌های اجرایی موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/۷/۱۳۸۶ از جمله بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ets) نیستند. در صورت تصویب جزء ۱ بند الحاقی ۱ که بخش هزینه‌ای لایحه به شمار می‌‌رود، معادل مبلغ ۹ میلیارد دلار موضوع ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می‌‌یابد.
همچنین به دولت اجازه داده شد که در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات ۷۰ هزار خودروی سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی از سوی بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می‌‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی ردیف جدول شماره ۵ این  قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.
طبق مصوبه دیروز نمایندگان مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل یکصد و دهم قانون اساسی می‌‌توانند با پرداخت معادل ریالی 15 هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. مشمولین متأهل دارای فرزند از مادر ایرانی از 25 درصد تخفیف برخوردار می‌‌شوند.
همچنین با تصویب مجلس، با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سرمایه گذار و مصرف کننده در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مخالفت شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7865/2/605480/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها