طوفان گرد و غبار عربی آسمان ایران را نارنجی کرد

شن های مهاجم


زهره توکلی
خبرنگار
دو هفته است که طوفانی از گرد وغبار عراق، سوریه، اردن، عربستان و... وارد ایران شده‌  و نفس را برای خوزستانی‌ها تنگ کرده‌اند. آسمان را از دید لرستانی‌ها گرفته‌اند. شهروندان زیادی در جنوب و جنوب غرب کشور را روانه بیمارستان کرده‌اند. کردستان را به سرفه انداخت. دید را از کرمانشاه گرفت. رنگ نایین اصفهان در فلات مرکزی را نارنجی کردند تا گسترده ریزگردها تنها به غرب و شمال غرب ایران محدود نماند. کرمان هم از زخم ریزگردها در امان نماند و دید جاده‌ای شهرهای مختلف این استان جنوبی گرفته شد. کارشناسان در گفت‌و‌گو با «ایران» دیپلماسی محیط زیست را تنها راهکار حل معضل ریزگردهای خارجی می‌دانند که البته تنها به غرب و شمال غرب ایران محدود نمی‌شود. «علی محمد طهماسبی بیرگانی» دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار پیش از این به «ایران» گفته بود که حل معضل ریزگرد به دلایل مختلف در اولویت کشورهای همسایه نیست. تنها راه باقی مانده مجاب کردن مجامع بین‌المللی برای فشار بر کشورهای این حوزه است.
محمد طالب حیدری، کارشناس ارشد هواشناسی در استان کردستان در این خصوص به «ایران» می‌گوید: «با اصطلاح ریزگردها در این روزها خیلی موافق نیستم چون اینها «طوفان گرد و غبار» است در صورتی که ریزگردها ورود خفیف گرد و غبار به هوا محسوب می‌شود ولی آنچه در این سال‌ها بویژه سال‌جاری اتفاق افتاده از نوع طوفان و طغیان گرد و غبار بوده است.»
وی افزود: این طوفان گرد و خاک، به‌صورت وسیع منطقه غرب کشور را در برگرفته و منشأ 90درصد آن خارجی بوده که از سوی کشورهای سوریه، عراق، اردن و عربستان وارد کشور شده است.کارشناس ارشد هواشناسی می‌گوید: «این طوفان در درجه نخست استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان و در نهایت استان‌های مرکزی کشور را نیز درگیر کرده است. هرچه از غرب کشور دور می‌شویم ارتفاع غبارها بالاتر می‌رود به طوری که در مرکز ایران فقط آسمان را شیری رنگ می‌کند و در سطح زمین غبار ظاهر نمی‌شود.»وی با بیان اینکه مدت ماندگاری این غبار با توجه به شدت وزش باد در عراق و خاورمیانه، هر بار از یک تا 3 روز طول می‌کشد، می‌افزاید: «از آنجا که این اتفاقات در اوایل بهار رخ می‌دهد در سال آینده هر زمان که سیستم بارشی داشته باشیم غبار نیز همراه این سیستم جوی شکل می‌گیرد و با توجه به میزان وسعت آن، در کشور نفوذ می‌کند.»حیدری اضافه می‌کند: «غلظت این غبار هم اکنون در استان‌های کردستان و کرمانشاه زیاد است به طوری که برخی شهرهای این استان‌ها نظیر مریوان، کامیاران، سنندج، سقز، کرمانشاه، قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و سومار موجب شده وسعت دید بسیار کاهش یابد.»وی اظهار می‌دارد: «با توجه به اینکه منشأ اصلی این غبار خارجی است و به‌دلیل خشکسالی‌ها در کشورهای نامبرده بوده است لذا راهکاری برای جلوگیری از آن در داخل کشور وجود ندارد و تنها دولت می‌تواند با در نظر گرفتن اعتبار از پیامدهای منفی این غبار نظیر توزیع رایگان ماسک با کیفیت و فیلتردار و مخصوص پیشگیری از ورود گرد و غبار به ریه‌ها جلوگیری کند، چون این ماسک با ماسکی که برای جلوگیری از ویروس کرونا استفاده می‌شود، متفاوت است. همچنین اطلاع‌رسانی بموقع هم می‌تواند برای کاهش پیامدهای آن کمک کند.»
رئیس محیط زیست استان خوزستان نیز در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «گرد و غباری که طی 2هفته اخیر استان خوزستان و تعداد دیگری از استان‌های غربی کشور را تحت تأثیر قرار داده منشأ خارجی دارد لذا محیط زیست استان نمی‌تواند اقداماتی را برای پیشگیری از گرد و غباری که کانون آن در خارج است انجام دهد. فقط از طریق دیپلماسی محیط زیستی می‌توان به آن ورود کرد تا اقدامات عملیاتی که انجام آن امکانپذیر باشد، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کشور انجام شود چرا که این پدیده سلامت مردم کشور را تهدید می‌کند.محمد جواد اشرفی می‌افزاید:« غلظت این گرد و غبار در شهرهای غربی و مرکزی استان خوزستان در حدود 400 تا 500 میکروگرم بر مترمکعب است که بزودی رفع می‌شود.»وی در خصوص گرد و غبار با منشأ داخلی می‌گوید:« برای بخش دیگری از گرد و غباری که منشأ داخلی دارند باید یکسری اقدامات را انجام داد که از گذشته تاکنون نیز در حال انجام است و شامل اقداماتی نظیر نهالکاری، آب دار کردن تالاب‌ها و نیز مدیریت چرا و روان آب‌ها و سیلاب‌ها می‌شود که با وجود انجام آن در مناطق محدود استان نظیر جنوب شرق اهواز اثرگذار بوده است.»این مسئول تصریح می‌کند:«با انجام اقدامات لازم طی سال‌های اخیر، امسال گرد و غباری را که منشأ آن کانون داخلی باشد  تقریباً در استان نداشتیم و فقط گرد و غبار محلی داشتیم که آن هم به علت وزش شدید باد بوده که ممکن است در هر جای دیگری هم رخ دهد.»
رئیس محیط زیست استان خوزستان با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی استان خوزستان ادامه می‌دهد:«در استان خوزستان به‌دلیل داشتن شرایط جغرافیایی که( وسعت دشت‌ها و زمین‌های خالی آن زیاد است) پدیده گرد و غبار محلی، اتفاقی طبیعی است البته به‌دلیل بارندگی‌های خوب طی 3سال اخیر و انجام اقدامات مناسب، گرد و غباری که منشأ داخلی داشته باشد، نداشته‌ایم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/15/606620/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها