سعید عباسی، رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال در گفت و گو با «ایران»:

وزرای ورزش پیشین همه چیز را برای AFC گل و بلبل اعلام می‌کردند


خیلی از تیم‌های چینی و استرالیایی حتی مجوز حضور در لیگ کشورخودشان را هم ندارند/ دائم زخمی که باید دوخته می‌شد را چسب زدیم/ تعدادی از تیم‌های لیگ برتری ما استاندارد ملی هم ندارند

محمد محمدی سدهی/ کارگروه صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) هفته پیش در خبری اعلام کرد، فعالیت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران به حالت تعلیق درآمده است. دلیل این تصمیم به نوعی پس از راستی‌آزمایی مدارک باشگاه‌های ایران در خصوص حرفه‌ای‌سازی بوده است. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران در پرونده صدور مجوز موقت حرفه‌ای برای پرسپولیس و استقلال با وجود مشکلات مالی و مالکیتی بارها مورد انتقاد قرار گرفت و متهم به تبانی و نادیده گرفتن مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای برای فصل ۲۰۲۲ پرماجراترین سال فعالیتش را پشت سر گذاشت که در نهایت منجر به حذف سرخابی‌ها از آسیا و تعلیق شد.سعید عباسی، رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران در خصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» گفت: ‌«تاکنون دلیل این اتفاق اعلام نشده و فعلاً نامه‌ای کوتاه در سایت فدراسیون در خصوص تعلیق صدور مجوز حرفه‌ای منتشر شده و کمیته بین‌الملل فدراسیون هم این موضوع را به اطلاع ما رساند. منتظر پیوست‌های نامه AFC هستیم و تا آنها نیاید، دلیل این محرومیت مشخص نخواهد بود. قطعاً تا چند روز دیگر دلیل این تعلیق مشخص خواهد شد.»او در پاسخ به این سؤال که آیا حذف سرخابی‌ها از آسیا دلیل این تعلیق بود؟ افزود:‌ «فوتبال ما از سال‌های گذشته هم تعلیق‌هایی داشته و احتمال می‌دهیم که این موضوع هم بی‌تأثیر نباشد. در ذهن ما موضوعات زیادی در خصوص این تعلیق وجود دارد. AFC در حال استانداردسازی و ارتقای فوتبال آسیاست. در این مسیر تقسیم‌‌بندی‌هایی همچون کیفیت A و B وجود دارد و امکان دارد که تیم‌هایی که کیفیت‌شان از قبل A بوده به B تغییر کند و این سختگیری زیاد AFC است.» رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال اعلام داشت:‌ «AFC می‌خواهد زمینه ارتقای کیفیت را فراهم کند اما متأسفانه ما مشکلات زیرساختی فراوانی داریم. برخی از تیم‌ها زمین ندارند، بی‌پولی و بدهی‌های زیاد جزو مشکلات اصلی تیم‌های ایرانی است. این ایرادات در فوتبال ما زیاد است و این نقص‌ها باید برطرف شود و به تأیید دبیرخانه AFC برسد. البته این را باید در نظر بگیریم که این نقص‌ها تنها مختص تیم‌های ایرانی نیست و کشورهای چین و استرالیا به خاطر ایرادات AFC با خاک یکسان شده‌اند. خیلی از تیم‌های لیگ‌های چین و استرالیا حتی مجوز حضور در لیگ کشورخودشان را هم ندارند.»عباسی با اشاره به اینکه عملکرد کمیته بدوی قابل دفاع است، گفت: «تلاش ما این بود تا موضوع سرخابی‌ها برطرف شود. امسال پای‌مان را در یک کفش کردیم تا قانون باید در قبال این تیم‌ها اعمال شود، اینکه چه کسانی از این موضوع ناراحت می‌شوند برای ما مهم نیست. خودمان تبعات بی‌قانونی‌ها را می‌بینیم، حالا انتظار داریم AFC نبیند؟ AFC در حال رصد کردن دقیق همه موضوعات است و نباید بهانه دست AFC بدهیم. شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند که کشور ما شرایط خوبی داشته باشد مثلاً کیفیت فوتبال تاجیکستان درجه یک نیست و اینکه تاجیکستان با ما تعلیق می‌شود، عجیب است و تا حدودی به موضوعات سیاسی بازمی‌گردد.»
او اظهار داشت:‌ «برای AFC مهم نیست که چه کسی ریاست فدراسیون‌های مربوطه را برعهده داشته و در حال حاضر این مسئولیت به چه کسی سپرده شده است. آنها به روند کار توجه می‌کنند. ممکن است بگویند که ما سال‌های گذشته این موارد را اولتیماتوم داده‌ایم اما اجرا نشده است. ما در گذشته مواردی در خصوص تأیید مجوزهای حرفه‌ای داشتیم که با ریش سفیدی به AFC ارسال شد. همیشه نگاه‌مان به مسائل روزمرگی است و به هیچ وجه ساختاری به موضوعات نگاه نمی‌کنیم و این برای ما اُفت دارد. وزرای ورزش در دوره‌های گذشته همه چیز را برای AFC گل و بلبل اعلام می‌کردند تا مسائل موقتی بگذرد.» رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال اظهارداشت:‌«تیم‌های ما مسائل را اشتباه متوجه می‌شدند و فکر می‌کردند که هر تیمی به آسیا می‌رود باید برای صدور مجوز حرفه‌ای اقدام کند. در صورتی که باید هر ساله این اقدام صورت گیرد. برای حضور در آسیا مجوز ملی کفایت نمی‌کند و باید مجوز حرفه‌ای گرفته شود. از 7 تیم (مس، تراکتور، فولاد، سپاهان، گل گهر، استقلال و پرسپولیس) که برای دریافت مجوز حرفه‌ای اقدام کرده‌اند تنها 3 تیم مجوز گرفته‌اند. حتی تعدادی از این تیم‌ها اقدام به صدور مجوز کردند اما در اواسط راه رها کردند.»
او در خصوص اقدام کمیته بدوی فدراسیون برای رفع تعلیق افزود:‌«ما در ابتدا باید رفع تعلیق کنیم، نقص‌ها را ببینیم و جواب نقص‌ها را بدهیم. البته شرایط فدراسیون به‌دلیل اداره آن توسط سرپرست چندان مناسب نیست اما با وجود این باید مسائل فدراسیون جلو برود و مجمع عزل دائم عزیزی خادم تشکیل شود. فوتبال نباید در شرایط فعلی لطمه ببیند. فوتبال نیاز به آرامش دارد. فوتبال ما خیلی عقب است و دائماً زخمی که باید دوخته می‌شد را چسب زدیم. زیرساخت‌ها مانده و همیشه شب امتحان درس‌های‌مان را می‌خوانیم.»
رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال افزود:‌«آنهایی که درخواست مجوز حرفه‌ای نمی‌کنند، باید مجوز ملی داشته باشند. برای حضور در لیگ برتر ملاک نیست که کدام تیم اول یا دوم شد بلکه ملاک این است که استانداردهای لازم برای حضور در لیگ برتر را داشته باشد. اگر الزامات را نداشته باشد اتوماتیک‌وار کنار می‌رود و تیم بعدی می‌آید. این باعث می‌شود تیمی که وارد لیگ برتر می‌شود در مورد مسائلی همچون نداشتن زمین، پول و مشکلات ساختاری اعتراض نکند و بعد وارد بازی‌ها شود و بگوید که حالا چه کنیم؟» او در پاسخ به این سؤال که احتمال رفع تعلیق کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای وجود دارد و اینکه این تعلیق چه جرایمی دارد؟ افزود:‌«احتمال رفع تعلیق وجود دارد و AFC اعلام کرده که باید دبیرخانه‌اش را بابت نقص‌هایی که وجود دارد، قانع کنیم تا تعلیق رفع شود. AFC جزئیات را به ما می‌فرستد و باید ببینیم نواقص چیست. هفته جاری جزئیات AFC منتشر می‌شود. فوتبال ما در برخی مواقع تعلیق شده و حتی جرایم مادی برای آن در نظر گرفته شده است. ما باید از عملکردمان دفاع کنیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/19/606630/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها