بازرسی‌ها برای مدیریت بازارهای میوه و تره‌بار افزایش پیدا کرده است

توزیع اقلام ضروری بدون توقف


نفیسه امامی خبرنگار
میادین میوه و تره‌بار از اصلی‌ترین مراکز توزیع میوه و سایر اقلام خوراکی خانوارها در کلانشهر تهران هستند. قیمت محصولاتی که در این مراکز عرضه می‌شوند، در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به میانگین قیمت‌ محصولات مشابه در سطح شهر اختلاف دارند و به همین دلیل در سبد خرید خانواده‌ها و اقتصاد خانوارها نقش مهمی ایفا می‌کنند و در این راستا ایجاد و توسعه بازارهای میوه و تره‌بار یکی از خواسته‌های جدی شهروندان در هر منطقه محسوب می‌شوند.هم اکنون بیش از 262 میدان و بازار میوه و تره‌بار در پایتخت فعالیت دارند، درحالی که کلانشهر تهران دارای ۳۵۴ محله است و با این احتساب در حدود ۳۰ درصد محلات از وجود این بازارها بی‌نصیب هستند اما افزایش و توسعه این بازارها در دستور کار سازمان میادین قرار گرفته است.اهمیت و کارکرد این مراکز در مقاطعی همچون آستانه سال نو که شهروندان خرید مهم‌ترین اقلام خوراکی‌شان از میوه، گوشت و مرغ را در حجم بالا انجام می‌دهند، بیشتر آشکار می‌شود. علاوه بر توزیع اقلام خوراکی تازه در میادین و مقرون به صرفه بودن خرید از این مراکز مؤلفه مهمی است که بر استقبال خرید از این مراکز افزوده است.
افزایش ساعت فعالیت میادین میوه و تره‌بار
ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به افزایش ساعات فعالیت میادین در روزهای پایانی سال گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، قرار است میادین از روز 25 تا 28 اسفندماه از 7:30 صبح تا 20:30 یکسره فعالیت داشته باشند و در روز 29 اسفندماه نیز از 7:30 صبح تا 15 خدمات‌رسانی کنند.فصاحت اضافه کرد: در روزهای اول و دوم فروردین، همه میادین تعطیل هستند، روزهای سوم تا پنجم فروردین، فقط میادین اصلی از 8 صبح تا 13:30 فعالیت دارند و روزهای ششم تا 12 فروردین هم همه بازارها و میادین از 8 صبح تا 13:30 فعالیت می‌کنند اما روز سیزدهم فروردین، همه میادین تعطیل هستند.
وی درباره تمهیدات خاصی که در روزهای پایانی سال برای میادین و بازارها درنظر گرفته شده است، گفت: سازمان مدیریت میادین از یکشنبه هفته گذشته، عرضه مرغ گرم را به همراه مرغ منجمد تا 3 برابر افزایش داده است. همچنین عرضه گوشت گوساله و گوسفند از دو هفته گذشته در حدود 4 تا 5 برابر شده است که این میزان، افزایش بیشتری هم پیدا خواهد کرد. وزارت جهاد کشاورزی، متعهد شده است که در هفته پایانی سال، عرضه گوشت قرمز را از میزان فعلی تا دو برابر بیشتر کند که بتواند نیازها را پاسخ دهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار افزود: ما به علت شلوغی بازارها، نظارت‌ها را بیشتر از قبل کرده‌ایم و بازرسانی هم به‌طور ثابت در میادین حاضر هستند تا بازارها را رصد و کنترل کنند.وی با اشاره به اینکه مدیریت عرضه میوه‌های تنظیم بازاری در هفته جاری انجام می‌گیرد تا هیچ کمبودی به وجود نیاید، گفت: با تمهیدات درنظر گرفته شده در میوه‌های پرمصرف مانند پرتقال، سیب زرد، سیب قرمز و کیوی، هیچ کمبودی نخواهیم داشت. علاوه بر این، برنج ایرانی و خارجی با کمک وزارت جهاد کشاورزی به میادین تزریق شده است.
مشکلات در توزیع روغن هم رفع شده و در حال عرضه است. سازمان مدیریت میادین، رایزنی‌های لازم را برای تزریق برنج و روغن انجام داده تا مشکلی در این بخش به وجود نیاید.فصاحت ادامه داد: با توجه به اینکه بلافاصله بعد از اتمام ایام نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، مصرف میوه به شدت کاهش پیدا می‌کند و سردخانه‌داران برای فروش میوه در سطح کشور باید بازاریابی داشته باشند. اکنون قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار از نرخی که توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شده، پایین‌تر است تا تقاضا و عرضه متعادل شوند و میوه‌ها به سرنوشت سال گذشته که دچار خرابی شدند، مبتلا نشوند. با این روش و با تعدیل قیمت‌ها، قدرت خرید مردم هم به سمتی می‌رود که بتوانند محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند.
وی با اشاره به راه‌اندازی غرفه در 32 ایستگاه مترو گفت: چنانچه در هر کدام از میادین میوه و تره‌بار، هر گونه وقفه‌ای در ارائه خدمات به مردم ایجاد شود، غرفه‌های مستقر در ایستگاه‌های مترو در مدار توزیع قرار می‌گیرند تا مشکلات احتمالی میادین را پوشش دهند و اگر مسئله‌ای ایجاد نشود، غرفه‌ها برای ابتدای سال آینده آماده خدمات‌رسانی خواهند شد.
فصاحت در تشریح برنامه‌های سازمان مدیریت میادین برای سال 1401 و در جهت بهبود خدمات‌رسانی به مردم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در سال آینده 100 بازار میوه و تره‌بار و غرفه‌های خاص تأسیس می‌شوند که در صورت تحقق چنین هدفی، می‌توان از آن به‌عنوان انقلابی در حوزه تأسیس میادین میوه و تره‌بار نام برد.
وی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته تاکنون، 262 میدان و بازار میوه و تره‌بار ایجاد شده‌اند و اگر در سال آینده، 100 بازار تأسیس شوند، اقدام مهمی خواهد بود که با پشتیبانی شهرداری تهران و دولت امکان‌پذیر می‌شود.
هوشمندسازی توزیع میوه درسال جدید
فصاحت در ادامه با اعلام برنامه‌هایی که در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارند، گفت: قرار است مکان‌یابی 56 بازار میوه و تره‌بار در ابتدای سال آینده با اولویت مناطق کم‌برخوردار تهران انجام بگیرد تا در آنها میوه 15 درصد ارزان‌تر نسبت به سایر میادین عرضه شود. بازارهای مناطق کم‌برخوردار به نقاط کانونی تولید متصل می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند.وی تصریح کرد: ما درصدد انعقاد تولید قراردادی با کشاورزان هستیم تا در این امر در میزان تولیدشان اثرگذار شود. همچنین در سال بعد، عرضه مجازی میوه را در قالب اپلیکیشن آغاز می‌کنیم و اعتقاد داریم در زنجیره تأمین، هوشمندسازی اهمیت زیادی دارد که البته این کار شروع شده است.فصاحت در پایان با اشاره به طرح توسعه میدان بهمن توسط سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار گفت: میدان بهمن یکی از میادین قدیمی و تعیین‌کننده در توزیع گوشت قرمز است. خوشبختانه با کمک معاون اول رئیس‌جمهور، تصمیم به توسعه این میدان گرفته شده که طرح آن نیز تا حدودی اجرایی شده است و میدان بهمن در آینده به میدان هوشمند در عرضه گوشت سفید و قرمز در استان تهران تبدیل خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/9/606654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها