رئیس سازمان بورس در نشست خبری عنوان کرد :

روند خروج پول های حقیقی از بازار سرمایه کند شد


گروه اقتصادی  -  دیروز رئیس سازمان بورس در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به تشریح اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی سازمان پرداخت. در این نشست که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، مجید عشقی پس از بیان سخنان خود، به پرسش خبرنگاران درخصوص بازار سرمایه پاسخ داد.
وی تجهیز منابع را نخستین موضوع در رسالت بازار سرمایه برشمرد و گفت: با وجود نوساناتی که در سال‌جاری داشتیم از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع به روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی داشتیم. در این میان کل اوراق بدهی که منتشر شده حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
عشقی با بیان اینکه یکی از پرسش‌های جدی اثر اوراق بر بازار و میزان نقدینگی جذب شده توسط آن است، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد اوراق در بازار و در سال‌جاری تسویه شده است، به این معنی که دولت این پول را به سیستم مالی کشور (بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری) واریز کرده که فروش اوراق نقدی نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان مازاد بر مبالغ منتشر شده، به سیستم مالی بازپرداخت داشته است.
اعطای 6 مجوز جدید در خصوص نهادهای مالی خدمات دهنده
مجید عشقی گفت: در حوزه نهادهای مالی خدمات‌دهنده نیز ۸ موافقت اصولی تأسیس شرکت سبدگردان، ۳ موافقت اصولی تأسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، ۶ مجوز تأسیس شرکت سبدگردان، یک مجوز موافقت اصولی تأسیس شرکت تأمین سرمایه، ۴ مجوز فعالیت شرکت سبدگردان و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیز طی سال‌جاری اعطا شده است. رویکرد سازمان این است که با ارائه این مجوزها بتوانیم خدمات بهتر و مؤثرتری را برای جامعه سهامداران ارائه دهیم.
اقدامات در حوزه توسعه نهادی و نظارتی
او افزود: در حوزه صندوق‌ها، در تلاشیم صندوق‌های مختلفی را راه‌اندازی کنیم تا افراد با برنامه‌های سرمایه‌گذاری مختلف بتوانند از این ابزارها بهره ببرند. بر همین اساس، در حوزه املاک و مستغلات اولین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات طی سال‌جاری صادر شد، همچنین اولین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق سهامی اهرمی و اولین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق در صندوق در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت صادر شد. همه این ابزارها می‌توانند به مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران و پوشش گسترده بیشتری از سرمایه‌گذاران کمک کند.
او با اشاره به اینکه یکی از خلأهای قانونی، درخصوص پرداخت سود از طرف سجام به‌طور الکترونیکی بوده، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد شده و امیدوارم پس از این سودها در بستر الکترونیکی و متمرکز از این طریق پرداخت شود و سهامداران به دنبال دریافت سود خود از شرکت‌های متعدد سرگردان نباشند. البته طی دو سال گذشته اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.
پیگیری اصلاحات در بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری مربوط به اصلاحات مؤثر بر بازار سرمایه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را از موارد مهمی دانست که این سازمان تاکنون پیگیری کرده و گفت: تعیین سقف برای نرخ گاز صنایع یکی از مؤثرترین موارد در این زمینه بود که خوشبختانه انجام شد. در صورت انجام نشدن این مورد ممکن بود تلاطماتی در بازار ایجاد شود.
عشقی ادامه داد: کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از محل سود انباشته و تثبیت فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن نیز از مواردی بودند که بر شرکت‌ها اثر جدی دارند و امیدوارم این به افزایش سوددهی شرکت‌ها منجر شوند.
او تقویت صندوق تثبیت را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که مورد توجه و پیگیری سازمان بورس بوده است و افزود: توثیق سه ساله سهام متعلق به دولت در سمات وجوه به‌عنوان پشتوانه‌ای برای انتشار اوراق مالی اسلامی دولت توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، تخصیص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولتی برای انجام عملیات بازار گردانی و برای اولین بار تعیین ردیف جداگانه برای حمایت از صندوق تثبیت و موافقت با واریز مالیات دریافتی دولت از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه برخی دیگر از اقدامات فراسازمانی سازمان بورس واوراق بهادار طی سال ۱۴۰۰ بوده است.
خروج پول حقیقی از بازار طی یک‌سال گذشته
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه خروج پول در یک‌سال گذشته از سوی حقیقی‌ها صورت گرفته است، گفت: در روزهای اخیر این وضعیت بهبود پیدا کرده است و امیدواریم با ایجاد ثبات در متغیرهای کلان روند اصلی بازار مشخص شود و شاهد ورود سرمایه‌گذاران به بازار باشیم.
وی ادامه داد: اکنون بخش عمده‌ای از سرمایه‌های مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند و بخش دیگر آن نیز از این بازار خارج شد اما با مشخص شدن عوامل کلان تصمیم‌گیری برای بازار سرمایه آسان‌تر می‌شود.
عشقی با بیان اینکه چشم‌انداز بازار وابسته به لایحه بودجه است و پیش‌بینی آن راحت نیست، گفت: نوسان در ذات بازار قرار دارد اما احکام اصلی که تصویب شده است و اکنون در شورای نگهبان قرار دارد به نفع بازار سرمایه است و در سال آینده شرکت‌ها افزایش سرمایه خوبی را خواهند داشت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای شرکت‌ها خواهد بود، فروشی که شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ به صورت ماهانه داشتند، مناسب بوده که این موضوع در سال آینده ادامه خواهد داشت.
پیگیری‌ها در خصوص واریزی‌ها به صندوق بازار در حال انجام است
عشقی با اشاره به واریزی‌های انجام شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: پیگیری‌ها برای واریزی‌ها در حال انجام است و براساس تصمیمات انجام شده مطالبه ۵۱۰ میلیارد تومانی صندوق تثبیت واریز خواهد شد.
پتانسیل خوب سند تحول دولت برای بازار سرمایه
وی به سند تحول دولت اشاره کرد و گفت: سند تحول چند روزی است که ابلاغ شده است و بیش از ۵۰ درصد از مسائل مطرح شده در سند تحول دولت در برنامه‌های سازمان بورس قرار دارد. عشقی اظهار داشت: در این سند مسائل مربوط به نظارت بر بازار و نیز ایجاد برخی از زیرساخت‌ها مطرح شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در جلسات سند تحول دولت هم مسئولان حضور داشتند و نقطه نظرات لازم ابلاغ شد، گفت: باید مسائل مطرح شده در جلسات بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند و از نظر گروه‌های مشورتی استفاده شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/10/606658/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها