مبنای مجوز سفرهای نوروزی اعلام شد

سفری ایمن به شرط تزریق 2دوز واکسن


گروه اجتماعی/ رئیس جمهور با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم تشویق مردم به تزریق ۳ دوز واکسن کرونا تأکید دارد، اما از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم هنوز دوز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند، لذا ستاد تزریق ۲ دوز واکسن را مبنا و مجوز انجام سفرهای نوروزی قرار می‌دهد.
 صبح روز گذشته جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد و با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و پیش بینی سفرهای گسترده در این ایام از سوی مردم سخنان رئیس جمهور و مصوبات ستاد ملی کرونا در این بخش بار دیگر حول این محور چرخید.

لزوم نظارت جدی بر گواهی‌های عدم ابتلای  افرادی که قصد ورود به کشور را دارند
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در جلسه «ستاد ملی مقابله با کرونا» با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کادر درمان کشور که با تلاش‌های شبانه‌روزی خود موفق به مهار موج ششم کرونا شدند، گفت: اگر چه توانستیم بر موج ششم کرونا نیز غلبه کنیم، اما ضرورت دارد اجرای مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه در آستانه نوروز و عید نیمه شعبان با جدیت دنبال شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: در ایام پیش‌رو و از جمله در عید نیمه شعبان تولیت‌های آستان‌های مقدسه و اماکن زیارتی بویژه حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد جمکران پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را برای روز میلاد امام عصر(عج) داشته باشند تا هم مردم از فیض حضور در اماکن متبرک بهره‌مند شوند و هم زمینه شیوع بیماری کرونا فراهم نشود.دکتر رئیسی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی درباره تدابیر در نظر گرفته شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیشگیری از شیوع بیماری و سفرهای ایمن اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در وهله اول بر لزوم فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به تزریق ۳ دوز واکسن کرونا تأکید دارد، اما از آنجا که بخش قابل توجهی از مردم هنوز دوز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند، لذا ستاد تزریق ۲ دوز واکسن را مبنا و مجوز انجام سفرهای نوروزی قرار می‌دهد.
رئیس جمهور همچنین درباره سفرهای خارجی با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره صدور گواهی‌های جعلی از سوی برخی مراکز در کشورهای عراق و ترکیه اظهار داشت: حتماً بر صدور گواهی‌های عدم ابتلای افرادی که قصد ورود به کشور را دارند نظارت دقیق و جدی شود و اگر نسبت به گواهی تست‌های انجام شده در خارج از کشور تردید وجود دارد، حتماً در داخل کشور از افراد مشکوک مجدداً تست گرفته شود.آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود با قدردانی از همه دست‌اندرکاران مقابله با کرونا در سراسر کشور تصریح کرد: لازم است فراتر از همه قدردانی‌ها، از متخصصان و کارشناسانی تشکر کنیم که به مدد تلاش‌ها و زحمات آنان امروز کشور از ۶ نوع واکسن بومی کرونا برخوردار شده است.رئیس جمهور با اشاره به ایجاد ظرفیت صادرات واکسن در کشور خاطرنشان کرد: توانمندی به دست آمده در حوزه تولید واکسن سرمایه‌ای گرانبها برای کشور در مقابله با بحران‌های احتمالی در آینده است.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعطیلی حدوداً ۲ ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است، گفت: گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری تأکید داشته باشند.
رئیس جمهور با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ضرورت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در شرایط غیراضطرار کرونایی افزود: برابر این مصوبه طفره رفتن از برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان تخلف محسوب می‌شود.
دکتر رئیسی تأکید کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند و نباید نسبت به کیفیت تربیت نسل آینده‌ساز خود بی‌تفاوت باشد.

مصوبات جدید برای آموزش حضوری و ترددهای نوروزی
در این جلسه تصمیماتی نیز اتخاذ شد و سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با انتشار توئیتی مشروح تصمیمات جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا را تشریح کرد.
سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا با انتشار توئیتی مشروح تصمیمات جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:
۱. لزوم رعایت جدی‌تر و کنترل دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ایام نیمه شعبان، شهر مقدس ‎قم و مسجد مقدس ‎جمکران با توجه به اجتماع پرشور زائران گرامی
‏۲. تأکید می‌شود که هموطنان عزیز دوز سوم را تزریق نمایند. برای ترددهای بین شهری در سفرهای نوروزی واکسیناسیون کامل انجام شود.
‏۳. در مورد ‎سفر به خارج از کشور و ورود به کشور براساس رویه بین‌المللی، علاوه بر ‎واکسیناسیون کامل، تست منفی مورد اطمینان هم لازم است.
‏۴. ضرورت تسریع در حضوری شدن ‎آموزش مدارس و دانشگاه‌ها؛ آموزش غیرحضوری در شرایط فعلی تخلف است.
‏۵. تقدیر از زحمات همکاران بهداشتی و درمانی و استانداری‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در عبور از موج ششم کرونا و تأکید بر پیگیری پرداخت مطالبات
‏۶.افتخار به شش واکسن ایرانی و افتتاح خط تولید واکسن ‎برکت؛ آمادگی برای صادرات واکسن.»اینها همه در حالی است که به گفته وزیر بهداشت در روزهای گذشته بیش از ۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در حالی که این میزان در امریکا ۶۰ درصد است. بهرام عین‌اللهی با مقایسه موج پنجم و ششم کرونا، اعلام کرده بود که در موج پنجم ۱۵ هزار بستری و بالای ۷۰۰ مرگ و میر روزانه داشتیم در حالی که میزان مراجعات به مراکز درمانی به نسبت در موج ششم یک دهم بود و با وجود ۱۰ برابر شدن مراجعات، به دلیل همراهی مردم با حاکمیت و واکسیناسیون بالای جمعیت، تلفات بسیار کمتری داشتیم.
در حالی به ایام نوروز نزدیک می‌‌شویم که تقریباً پیک ششم فروکش کرده است. هر چند بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۲۲۱۹ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متأسفانه ۱۲۰ نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
 در حال حاضر دو هزار و ۹۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند که در روزهای اخیر به شکل محسوسی با فروکش کردن موج ششم از تعداد شهرهای قرمز کاسته می‌‌شود. با این همه کارشناسان درمان و بهداشت توصیه بر زدن واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای خیز جدید برنداشتن کرونا در کشور را مدام توصیه می‌‌کنند و از همین رو در سفرهای نوروزی پیش رو نیز با جدیت این دو مهم تأکید و دنبال می‌‌شود. بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۶۱۹ نفر دوز اول، ۵۶ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۹۹ نفر دوز دوم و ۲۴ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۵۹۷ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که لازم است تزریق دوز سوم را مردم جدی‌تر بگیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/16/606671/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها