با امضای پیش‌نویس یادداشت تعهدات ایران در تاشکند انجام شد

آغاز روند اجرایی عضویت ایران در شانگهای


گروه سیاسی/ روند اجرایی عضویت ایران در شانگهای با امضای پیش‌نویس یادداشت تعهدات کسب وضعیت عضویت دائم در این سازمان همکاری آغاز شد. در همین راستا ایسنا گزارش داد که در مراسم امضای پروتکل مربوط به رایزنی‌های نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و جمهوری اسلامی ایران که روز جمعه در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد، سند پیش‌نویس یادداشت طرف ایرانی به منظور کسب وضعیت «عضو سازمان همکاری شانگهای» به تصویب رسید.
این سند نشان‌دهنده آمادگی طرف ایرانی برای رعایت اهداف ‌و اصول منشور سازمان شانگهای پس از عضویت، معاهدات بین‌المللی و اسناد مصوب در سازمان برای کمک به توسعه دوستی و همکاری‌های متقابل سودمند با کشورهای عضو در جهت افزایش اختیارات سازمان همکاری شانگهای در امور بین‌المللی و منطقه‌ای است. بنابراین گزارش، مرحله بعدی این روند ‌امضای یادداشت تعهدات در حاشیه نشست آتی سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در سمرقند در شهریو‌ماه سال آینده خواهد بود. ولادیمیر نوروف، معاون وزیر امور خارجه ازبکستان در این مراسم که با حضور رؤسای نهادهای دائمی سازمان همکاری شانگهای، هماهنگ‌کنندگان کشورهای عضو و رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک چین و روسیه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از عضویت ایران در سازمان شانگهای تصریح کرد: عضویت کشوری همچون ایران مسئولیت جغرافیایی سازمان همکاری شانگهای را گسترش می‌دهد و چشم‌انداز جدیدی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای باز می‌کند. این سازمان با اطمینان در حال حرکت به سمت همکاری گسترده بین قاره‌ای در محدوده وسیع اوراسیا است. وی‌ ادامه داد: این، بدون شک به ما این امکان را می‌دهد که نگاهی تازه به موضوعات منطقه‌ای و دستورکار جهانی بیندازیم.
وقتی قفل عضویت در شانگهای شکست
26 شهریور سال‌جاری بود که با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در بیست‌ویکمین نشست سران کشورهای عضو شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قفل عضویت ایران در این سازمان پس از بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک شکست و رهبران 8کشور عضو اصلی این سازمان با تبدیل عضویت ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام موافقت کردند. عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای در شرایطی که راهبرد سیاست خارجی کشورمان در دولت سیزدهم بر رجحان تقویت همکاری‌های همسایگی و آسیامحور قرار دارد از اهمیتی دوچندان برخوردار است؛ زیرا این سازمان منطقه‌ای که از سال ۲۰۰۱ میلادی توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شده است در طی مسیر، پاکستان، هندوستان و حالا جمهوری اسلامی ایران به آن پیوسته‌اند  واهدافی همچون ایجاد یک حلقه ارتباطی برای تعمیق همکاری مؤثر کشورهای عضو در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات در موضوعات آموزش، انرژی، حمل‌ونقل، گردشگری و حفاظت محیط‌ زیست را دنبال می‌کنند. حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بین‌المللی نیز از دیگر اهداف این سازمان به شمار می‌آید؛ اهدافی که با رویکرد حاکم بر سیاست خارجی ایران تطابق زیادی دارد.
توسعه انرژی و حمل‌ونقل؛ دو هدف مهم
با این همه آنچه در برهه مواجهه ایران با تحریم‌های اعمالی از سوی غرب بر اهمیت عضویت در شانگهای و طی شدن مراحل اجرایی این عضویت می‌افزاید، گشوده شدن مسیر هموارتر برای ورود به بازار گسترده کشورهای عضو سازمان و امکان تقویت روابط تجاری، ترانزیتی و انرژی با این کشورها  است.
پیوند یافتن با سازمانی که در آن چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و هند و روسیه به‌عنوان دیگر کشورهای قدرتمند اقتصادی حضور دارند، برای کشوری همچون ایران که از ظرفیت‌های ویژه از جمله در حوزه انرژی و امکان تبدیل شدن به کریدور ارتباطی اعضا با خود و با کشورهای خارج از سازمان برخوردار است، بی‌شک می‌تواند به  یکی از محرک‌های رشد و توسعه اقتصادی تبدیل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7871/5/606718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها