هم‌افزایی «گامی درجهت حمایت از محرومان»


گروه اجتماعی/ پرداخت وام به نیازمندان و رفع مشکلات معیشتی، اشتغال و درمان این گروه از جامعه به حفظ عزت نفس، افزایش امنیت روانی و امید به زندگی در آنها منجر می‌شود. بهره‌گیری از ظرفیت و کمک خیرین در قالب وام‌های قرض‌الحسنه، گسترش فعالیت‌های نیکوکارانه و افزایش تعداد وام‌هایی که با هدف گره گشایی از مشکلات نیازمندان پرداخت می‌شود را به همراه داشته است. صندوق امداد ولایت نیز در راستای یاری‌رسانی به نیازمندان جامعه پس از دریافت مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گام در عرصه فعالیت خیرخواهانه گذاشته و به گفته مدیرعامل صندوق امداد ولایت در سال‌جاری 259 هزار و 566 فقره وام به ارزش 2500 میلیارد تومان به مددجویان و طبقه محروم جامعه پرداخت شده است.
علی عاشوری در این باره به «ایران» می‌گوید: صندوق امداد ولایت از سال 95 تاکنون 12 هزار میلیارد تومان وام به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت کرده است که 2500 میلیارد تومان آن مربوط با سال‌جاری می‌باشد. این وام‌ها بدون کارمزد و بازپرداخت 60 ماهه اعطا شده است.
وی در ادامه به سرفصل‌های پرداخت وام‌های این صندوق اشاره می‌کند و می‌افزاید: صندوق امداد ولایت در سرفصل‌هایی مانند اشتغال و خودکفایی، کارگشایی، خرید و ودیعه مسکن، درمان و جهیزیه مبالغی را به‌عنوان وام به مددجویان پرداخت می‌کند تا گرهی از مشکلات آنها باز شود. سقف وام‌های پرداختی طبق مصوبه بانک مرکزی است، تا سه ماه پیش این سقف سیصد میلیون ریال بود اما اخیراً این سقف به پانصد میلیون ریال افزایش یافته است. بازپرداخت هم حداکثر در اقساط 60 ماهه خواهد بود.
مدیرعامل صندوق امداد ولایت با تأکید بر موضوع ضمانت آسان عنوان می‌کند: موضوع ضمانت همواره یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد جامعه در هنگام دریافت وام با آن مواجه می‌شوند. مددجویان این سازمان هم از این امر مستثنی نیستند و در بسیاری از مواقع امکان معرفی ضامن و ارائه ضمانت ندارند. از این‌رو برای رفع این مشکلات و تسهیل در پرداخت و کمک به مددجویان، مقرر شده است که تا سقف 100 میلیون ریال ضمانتی از آنها دریافت نشود. در مواردی که مبلغ وام بیش از این مقدار است هم سعی شده با آسان‌ترین شیوه‌هایی که می‌توان ضمانت گرفت تسهیلات مورد نظر در اختیار مددجویان قرار گیرد.
عاشوری همچنین از اهمیت حضور خیرین در کمک به نیازمندان و رفع محرومیت از جامعه می‌گوید: برای نیل به اهداف والای صندوق یعنی محرومیت‌زدایی طرحی به نام طرح هم‌افزایی پیش‌بینی شد. در این طرح خیرین مبالغی را به صندوق امداد ولایت می‌سپارند و خودشان افراد نیازمند را به صندوق معرفی می‌کنند که ازآن محل وام دریافت کنند. صندوق امداد ولایت در راستای رفع مشکل نیازمندان به اندازه مبلغی که خیر به صندوق سپرده است هم‌افزایی را انجام می‌دهد. به این معنا که مثلاً اگر خیر یک میلیارد تومان در صندوق گذاشته است ما هم یک میلیارد دیگر به این مبلغ اضافه می‌کنیم و برای خیر این امکان را فراهم می‌کنیم که نفرات بیشتری را برای دریافت وام به صندوق معرفی کند. در سال 1400 این طرح مورد استقبال خیرین قرار گرفت به طوری که 260 فقره تفاهمنامه هم‌افزایی به ارزش 75 میلیارد تومان صورت گرفته و خوشبختانه از این محل وام‌های خوبی پرداخت شده است.
وی در مورد نحوه پیوستن خیرین به این شبکه کمک‌رسان اظهار می‌کند: اگر فرد خیری بخواهد از طریق قرض‌الحسنه به اقشار نیازمند و کم بضاعت کمک کند می‌تواند به دفاتر کمیته امداد در سراسر کشور مراجعه کند. در حال حاضر ما 730 نقطه اتصال دفاتر کمیته امداد در کشور داریم که خیرین می‌توانند به این دفاتر مراجعه کنند. همچنین در حال حاضر در هر استان یک شعبه صندوق امداد ولایت وجود دارد. خیرین می‌توانند به شعب صندوق در استان‌های مختلف مراجعه کنند و با سپرده‌گذاری در این کار خیر و عام‌المنفعه شرکت کنند.مدیرعامل صندوق امداد ولایت تأکید می‌کند: نحوه دریافت کمک از خیرین هم به دو صورت انجام می‌گیرد. نخست اینکه آنها می‌توانند در طرح قرض ماندگار شرکت کنند و برای افزایش تعداد وام‌های قرض‌الحسنه، مبالغی را به صندوق امداد ولایت اهدا کنند. همچنین خیرین می‌توانند در طرح دوم شرکت کنند، یعنی با سپرده‌گذاری نزد صندوق امداد ولایت، امور مالی جاری خود را از این طریق انجام دهند. در این شرایط ما از رسوب منابعی که خیرین در این مدت نزد صندوق گذاشته‌اند، به نیازمندان وام اعطا می‌کنیم. البته باید یادآور شوم که در این شیوه این امکان وجود دارد که خیرین هرزمان از شبانه روز که بخواهند می‌توانند سپرده خود را از صندوق خارج کنند چون این صندوق متصل به شبکه شتاب است و هیچ منعی در بازگرداندن پول وجود ندارد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/19/607633/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها