سایه سنگین اکالیپتوس بر سر میانکاله‌ افتاد


زیست‌ بوم: سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله در میان اعتراض فعالان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست به ساخت مجتمع پتروشیمی در ۵ کیلومتری ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله اقدام به کاشت ۱۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس و سپیدار کرد تا یکبار دیگر آه از نهاد فعالان برآورد. براساس گزارش‌‌های محلی مجری قصد دارد این تعداد را به ۴۰ هزار اصله برساند.
او پیش از این ۹۰ هکتار از اراضی ملی را با همکاری منابع طبیعی مازندران تصاحب کرد. ۶۰ خانوار منطقه پروانه‌ چرا دارند و همین مسأله یکی از دلایلی است که واگذاری را غیرقانونی می‌کند. از سوی دیگر پروژه، مجوز محیط زیست را ندارد تا یکبار دیگر قانون در میانکاله نادیده گرفته شود. علاوه بر آن بر اساس قانون مصوب سال ۸۲ ایجاد صنایع در سه استان شمالی به‌دلیل آلودگی آب و خاک ممنوع است. زیست‌کره بودن میانکاله هم‌ راه را قانونی بر هر گونه پروژه می‌‌بندد اما سرمایه‌گذار به هیچ یک از موارد توجه نکرد. او تعطیلات نوروز را فرصتی دانست تا طرح را کلید بزند و ریشه‌های مخرب درخت اکالیپتوس را به جان طبیعت میانکاله بیندازد. این گونه مهاجم از استرالیا وارد ایران شد اما الان به یکی از مشکلات جدی شهرهایی چون بندرعباس، قم، بوشهر، نهبندان و... تبدیل شده است. ریشه رونده اکالیپتوس مثل ریشه خزنده و رونده کهور امریکایی و کنوکارپوس‌ در زمین می‌خزد و هرجا منابع آبی را می‌بیند، می‌بلعد. همچنین لوله‌های آب و فاضلاب را تخریب می‌کند و به تأسیسات شهری آسیب می‌زند.
ورود ریشه درخت اکالیپتوس به فاضلاب‌های شهری سبب می‌شود تا مجرای فاضلاب‌ها را بسته و فاضلاب از کف خانه‌ها بالا بزند، علاوه بر این رشد بیش از حد ریشه درخت اکالیپتوس می‌تواند سبب تخریب آسفالت سطح زمین نیز بشود. ریشه آن گودالی به عمق سه تا چهار متر حفر می‌کند و این تازه شروع ماجرا است و ساکنان مناطق مسکونی را مجبور می‌کند هر ساله لوله‌های آب و فاضلاب را تعویض کنند. ریشه درخت اکالیپتوس به‌دلیل نفوذ و رشدی که دارد حتی با قطع کردن درخت هم نابود نخواهد شد.
منابع آبی مازندران به‌دلیل برداشت بی‌رویه‌، سدسازی و انتقال آب و ورود‌ سموم به آن هم به لحاظ کیفی کاهش یافته‌اند هم کمی. بنابراین اکالیپتوس‌ برای میانکاله شلیک آخر است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/24/607643/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها