بیش از ۵۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی «زنجان» بازدید کردند

«گنبد سلطانیه»، قلب تپنده گردشگری


بیتا میرعظیمی
خبرنگار
در اولین نوبهار قرن جدید و بعد از 2 سال محدودیت کرونایی، چمدان‌های سفر را بسته و به جبران چند سال خانه‌نشینی طاقت‌فرسا، عزم سفر به دیار چاقوهای دست‌ساز اعلا و گنبد سلطانیه یعنی «زنجان» کردیم. شهری تاریخی که به‌دلیل وجود جاذبه‌های افسانه‌ای و حیرت‌انگیز، یکی از مهم‌ترین مقاصد جذاب غرب ایران برای گردشگران به شمار می‌رود. مسیر کوتاه بود و در زمانی کمتر از 4 ساعت، وارد شهر قدیمی و تاریخی زنجان شدیم. این شهر که یکی از شهرهای چهار فصل کشورمان به شمار می‌آید، میزبان آثار تاریخی شگفت‌انگیزی بوده و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر، نگاه هر گردشگری اعم از داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

زنجان، مقصد گردشگران نوروزی
در بدو ورود، حضور گردشگران بسیار در این شهر خودنمایی می‌کرد. گویا زنجان در اولین نوبهار قرن جدید، به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده بود. استنباط ما از استقبال گردشگران از این شهر تاریخی، چندان نیز بیراه نبود؛ چراکه به گفته مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا 10 فروردین ماه جاری، ۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان زنجان بازدید کردند. همچنین مجموع مسافران نوروزی اقامت کننده، ۱۳ هزار و ۶۱۲ نفر بوده که از این میان، میزان اقامت در هتل‌های استان ۲ هزار و ۴۵۳ نفر معادل ۱۸.۲ درصد، میهمانپذیر۲ هزار و ۴۵۸ نفر معادل ۱۸.۶ درصد و اقامتگاه‌های بومگردی ۸۵۹ نفر معادل ۶.۳۱ درصد تخمین زده شده است. چنین استقبال گسترده مسافران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری زنجان، حکایت از تبدیل این شهر شگفت‌انگیز، به مقصدی گردشگری دارد؛ در نتیجه مسئولان باید از این فرصت در بحث اقتصاد گردشگری استان بهره برده و از طریق توسعه صنعت توریسم، اقامت مسافران در هتل‌ها و خانه‌های بومگردی و فروش صنایع دستی، تولید ناخالص داخلی را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مؤثر بر اقتصاد این شهر، بهبود بخشند.

رونق اقامتگاه‌های بومگردی
برای پیدا کردن هتل یا مسافرخانه‌ای مناسب، سراغ مردم مهربان و خوش‌برخورد این شهر رفتیم. مردم زنجان که از قدیم‌الایام حضور میهمان را در سرزمین و خانه خویش ارزشمند تلقی می‌کنند، با رویی گشاده، گردشگران را در یافتن اقامتگاهی مناسب یاری می‌کردند. شهر زنجان دارای هتل‌ها و مسافرخانه‌های متعددی نظیر هتل بزرگ زنجان، هتل جهانگردی زنجان، هتل غزال زنجان و همچنین اقامتگاه‌های بومگردی نظیر آنام و گل سرخ است که می‌توان از میان این همه تنوع، بهترین اقامتگاه را برای خود انتخاب کرده و بر لذت و آرامش سفر خود بیفزایید، البته در نوبهار امسال، اقامتگاه‌های بومگردی خدابنده پذیرای بیشترین مسافران نوروزی بوده است و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این شهرستان می‌تواند چشم‌انداز بهتری را برای توسعه صنعت توریسم مهیا کند. این شهر علاوه‌بر هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوع، دارای رستوران‌های متعدد و متنوعی است که می‌توان در اغلب آنها غذاهای سنتی شهر زنجان مانند جغور بغور، خورشت آلوچه با مرغ، علم سلات، آش ترش، بوغدا آشی و... را نوش جان کرد.

«گنبد سلطانیه»، قلب تپنده گردشگری
زنجان یکی از بهترین شهرهایی است که در فصل بهار، دیدن جاذبه‌های گردشگری آن به آدمی لذتی دوچندان می‌دهد. دیدنی‌ترین مکان تاریخی این شهر، «گنبد سلطانیه» است؛ گنبدی که با عنوان بزرگترین گنبد خشتی دنیا شناخته شده و یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. شایان ذکر است که گنبد سلطانیه، در نوروز امسال در بین جاذبه‌های گردشگری استان زنجان، بالاترین حجم حضور گردشگران را به نام خود ثبت کرد، اما جاذبه‌های دیدنی زنجان تنها محدود به گنبد سلطانیه نیست؛ این استان دارای اماکن تاریخی، طبیعی و تفریحی بسیاری نظیر غار کتله‌خور، قلعه‌ بهستان ماهنشان و دودکش جن، موزه‌ باستان‌ شناسی، مسجد جامع، رختشوی خانه تاریخی، دریاچه پری، کوه‌های رنگی و... است که برای  دیدن‌شان باید به زنجان سفر کنید و از دیدنشان لذت کافی ببرید.
از سویی دیگر خدمت‌رسانی اتوبوس گردشگری، یکی از جذاب ترین اقدامات شهرداری و اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی زنجان برای میزبانی هر چه بهتر از مسافران نوروزی بود. اقدامی که قطعاً به توسعه گردشگری و جذب هر چه بیشتر توریسم خواهد انجامید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/24/607644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها