از مقام صبر تا قله مطلوب


سورنا ستاری
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر   
آری شود ولیک به خون جگر شود
این روزها بحث دانش بنیانی در پی ابلاغ شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب بسیار داغ شده و تمام سطوح تصمیم‌گیری عالی نظام ، دولت و بدنه اقتصادی و آموزشی جامعه به شدت درگیر این موضوع شده است.
اما اینکه چه شد موضوعی بس ناشناخته به این سطح از معروفیت و اهمیت رسید؛ خاطرم است که سال ۹۲ کسی چیزی در این مورد نمی‌دانست و آن زمان واژگانی مانند «پارک علم و فناوری»، «استارتاپ»، «سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «شتاب‌دهنده‌های کسب و کار»، «مراکز نوآوری»، «خانه‌های خلاق و نوآوری»، «کارخانه نوآوری» و «شرکت‌های خلاق» و بسیاری از مفاهیم جدید در حوزه کارآفرینی کاملاً ناشناخته بود. همچنین معاونت علمی و فناوری به تازگی تأسیس شده بود و بعضاً زمزمه‌های انحلال آن نیز به گوش می‌رسید.
توسعه مفهومی فرهنگی است و دانش بنیانی فرهنگ توسعه یافتگی است. اگر می‌خواهیم از خام فروشی و خروج سرمایه‌های انسانی جلوگیری کنیم، باید فرهنگ دانش بنیانی در تمام سطوح جامعه از مردم عادی تا سطوح بالای تصمیم‌گیری در دولت و بخش خصوصی توسعه یابد.
امروز زیست بوم دانش بنیان کشور بالنده شده و قریب به ۷ هزار شرکت دانش بنیان، اشتغال مستقیم 300 هزار نفری از فارغ‌التحصیلان جوان و چند میلیونی غیرمستقیم را رقم زده‌اند. هزاران استارتاپ و صدها شتابدهنده در حال نوآفرینی در این زیست بوم هستند. شرکت‌ها در حال تبدیل به بازیگران مهم اقتصاد کشور و مردم در حال استفاده از سرویس‌های کاملاً بومی توسط جوانان خود هستند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی خود را کسب کرده ولی مهم‌تر از هر چیزی جایگاه و اعتبار معنوی خود است که آن را در این زیست بوم دارد. راستش را بخواهید، هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم زمانی به چنین مرتبه در ساختار تصمیم‌گیری کشور برسیم.
برمی‌گردم به شعر حافظ در ابتدای این متن؛ همه اشخاص درگیر در این زیست بوم بلوغ‌ یافته، در این سال‌ها به همراه هم تلاش کردند که جواهر زیست بوم دانش بنیان صیقل خورده و دیده شود.
این موفقیت‌ها مدیون از خودگذشتگی و هزینه دادن بسیاری از افرادی است که از آبرو و اعتبار شخصی تا فرصت‌های آینده زندگی خود و خانواده خود گذشتند و خون جگر خوردند تا به اینجا برسیم. این موفقیت را بر همه اهالی زیست بوم تبریک می‌گویم. اما در عین حال باید بدانیم که تا قله مطلوب راه بسیار است و این مبارزه همچنان با قوت تا تبدیل جامعه به یک جامعه دانش بنیان ادامه خواهد داشت و همچنان همه باید فداکاری کنیم. در این بین هدایت‌ها و حمایت‌های بی‌بدیل رهبری نیز ضامن تداوم حرکت این مسیر بوده است و خواهد بود.
رئیس‌جمهور محترم و دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار، باور به دانش بنیان‌ها را در آرا و افکار متجلی و نشان داده‌اند که رشد و ‌توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری سرلوحه اولویت‌های ایشان است و جلسات شنبه‌های دانش بنیانی مقوم این حرکت است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/25/607649/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها