اخبار


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد
رشد بخش خصوصی در بومی سازی تجهیزات مخابراتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حرکت رو به رشد بخش خصوصی در تولید و بومی‌سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات و توسعه شبکه فیبرنوری خبر داد.
به گزارش مهر، عیسی زارع‌پور درباره وضعیت تولید و بومی‌سازی تجهیزات مخابراتی در کشور برای استفاده در شبکه ملی اطلاعات و نیز استفاده در پروژه «فیبرنوری نقاط» گفت: اگرچه نمی‌توان دقیقاً گفت که چند درصد پروژه فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به تولید داخل سپرد اما شواهد نشان می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی در حوزه تجهیزات پسیو شبکه (غیر فعال) موفق عمل کرده و هم اکنون می‌توانیم بگوییم که تمامی تجهیزات پسیو مورد نیاز پروژه اینترنت فیبرنوری (فیبرنوری نقاط) در داخل کشور قابل تولید است.
زارع‌پور با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات اکتیو (فعال) نیز شاهد تولید و بومی‌سازی بخش قابل توجهی از تجهیزات مخابراتی هستیم، افزود: از آنجایی که این تجهیزات تاکنون تقاضا و بازار نداشته است، تولیدکنندگان به سمت تولید انبوه نرفته‌اند.
وزیر ارتباطات با اشاره به «نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که با محوریت توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبرنوری (FTTX) و آشنایی با دستاوردهای ملی و توانمندی تولیدکنندگان این حوزه» اسفندماه ۱۴۰۰ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: این نمایشگاه با هدف شناسایی تولیدکنندگان و احصای توان داخلی برای به کارگیری تجهیزات قابل استفاده در پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات برگزار شد که این حرکت نویدبخش آن است که نمونه‌های تولیدشده در کشور بسرعت به تولید انبوه خواهند رسید. از سوی دیگر بخش‌هایی از تجهیزات که هنوز نیاز به تحقیق و توسعه دارند کار خود را بسرعت پیش خواهند برد تا در نهایت شاهد بومی‌سازی تجهیزات عرصه مخابرات و ارتباطات کشور برای پروژه‌های بزرگ ملی باشیم.
زارع‌پور با تأکید بر حرکت رو به رشد تولید و بومی‌سازی تجهیزات مخابراتی مرتبط با شبکه دسترسی فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات گفت: شواهد نشان می‌دهد که صنعت ICT به پروژه فیبرنوری منازل (FTTX) احساس خوبی دارد و امیدواریم این پروژه بسرعت آغاز شده و در زمان مقرر نیز به پایان برسد.
گفتنی است مطابق با اعلام وزیر ارتباطات پروژه شبکه دسترسی فیبرنوری (فیبرنوری نقاط) قرار است ظرف مدت ۳ سال آینده برای ۲۰ میلیون خانوار، اینترنت خانگی با سرعت حداقل ۳۰ مگ و حداکثر یک گیگابیت را فراهم کند.

افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها منتفی شد

افزایش 2 درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها در قانون ‫بودجه 1401 (که با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود) منتفی شد.
به گزارش فارس، رضا باقری اصل معاون امور دولت، مجلس و استان‌‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از منتفی شدن افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورها در سال‌ جاری خبر داد.
باقری اصل در توئیتی نوشت: جزء 2 بند الحاقی به تبصره 6 کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش 2 درصدی حق السهم دولت از اپراتورها در قانون ‫بودجه 1401 پس از ایراد شورای نگهبان، پیگیری و اصرار وزیر ارتباطات و همراهی مجلس حذف شد.
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مخالفت با این مصوبه گفته بود: این مصوبه منطبق بر چهارچوب‌های حقوقی نیست. با بخش خصوصی قراردادی به شکل بلندمدت بسته‌ایم و اجازه نداریم خلاف چهارچوبی که تعیین شده‌ است، اقدامی انجام دهیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/25/607650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها