افزایش 35درصدی ترددهای جاده‌ای؛ کاهش 10درصدی تلفات


با توجه به کاهش شیوع کرونا و واکسیناسیون گسترده، پیش‌بینی می‌شد که در نوروز امسال، سفرها نسبت به دو سال گذشته افزایش داشته باشد که آمارهای بخش حمل‌ونقل این پیش‌بینی‌ها را تأیید می‌کند. نوروز 99 و 1400، به دلیل شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های رفت و آمد، سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های پیش از آن کاهش داشت اما با توجه به تمهیدات دولت و گسترش واکسیناسیون، شیوع کرونا در کشور کنترل شد. با کاهش شیوع کرونا محدودیت‌های رفت و آمد و حمل‌ونقل نیز برداشته شد. به این ترتیب سفرهای نوروزی در سال 1401 نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد رشد را نشان می‌دهد. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، نوروز امسال، در تمام بخش‌های حمل و نقلی، سفرها افزایشی بوده است.
سفرهای جاده‌ای
بر اساس آمار ارائه شده از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱، معادل ۴ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۴۹ نفر مسافر جاده‌ای داخلی و ۴۷۵ هزار و ۲۱۵ سفر جاده‌ای داخلی ثبت شده است. امسال 14 هزار و 400 دستگاه اتوبوس، 24 هزار و 300 دستگاه مینی‌بوس و 30 هزار سواری کرایه‌ای جاده‌ای در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به ارائه خدمات پرداختند و بقیه سفرها مربوط به خودروهای شخصی بوده است. امسال 2 میلیون تردد وسیله نقلیه به ازای هر روز در جاده‌های کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد بودیم. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ترددهای جاده ای در نوروز امسال، گفت: در نوروز امسال جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به بیش از 3 میلیون و 664 هزار و 984 نفر رسیده است که نسبت به سال قبل از 18 درصد رشد برخوردار است. در حمل‌ونقل شخصی نیز بیش از 40 میلیون تردد وجود داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 35 درصد رشد داشته است، البته در برخی از روزها میزان رشد از 40 درصد هم فراتر رفته است.
سفر ریلی
آمار وزارت راه و شهرسازی از 25 اسفند سال گذشته تا 10 فروردین امسال، نشان می‌دهد در این مدت در بخش ریلی، در ۲۹۲۳ سفر ریلی یک میلیون و ۸۴ هزار و ۸۱ نفر جابه‌جا شدند. بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی امسال 225 قطار به‌صورت روزانه به جابه‌جایی مسافران مشغول بودند و تعداد مسافران قطار نسبت به سال قبل از رشد 67 درصد برخوردار بوده است و عمده بلیت‌های قطار قبل از نوروز به‌صورت پیش‌فروش به مردم ارائه شده است.
سفر هوایی
آمار سفرها در بخش هوایی داخلی و بین‌المللی از 25 اسفند تا 10 فروردین، شامل یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۸۰۲ نفر است و نشست و برخاست هوایی نیز در بخش داخلی و بین‌المللی ۱۵ هزار و ۹۳۳ فروند گزارش شده است. تعداد مجوزها برای سفرهای هواپیمایی از 25 اسفند تا 15 فروردین به میزان 25 هزار و 825 صندلی پرواز است. سفرهای هوایی داخلی نسبت به سال گذشته از رشد 61 درصدی برخوردار شده است. همچنین در زمینه حمل‌ونقل هوایی خارجی از طریق فرودگاه امام 277 هزار و 126 نفر جابه‌جا شدند که نسبت به سال قبل 250 درصد رشد داشته است. بنابراین از پروازهای خارجی هم چه توسط شرکت‌های داخلی  یا هواپیماهای خارجی استقبال خوبی شده است.
سفرهای دریایی
در بخش دریایی نیز آمار ورود و خروج مسافر دریایی ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۳۲ نفر، ورود و خروج گردشگر دریایی یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۲ نفر، ورود و خروج شناور مسافری ۲۲ هزار و ۷۸۴ فروند و ورود و خروج شناور تفریحی نیز ۲۱۰ هزار و ۲۷۸ فروند ثبت شده است. به این ترتیب سفرهای نوروزی امسال در بخش دریایی نسبت به سال قبل بیش از 280 درصد رشد داشته است. با وجود افزایش سفرهای نوروزی طبق آمار پلیس امسال به‌صورت متوسط روزانه 37 نفر از شهروندان در تصادفات جاده‌ای فوت شدند و در مجموع تا 12 فروردین بیش از 600 نفر تلفات جاده‌ای ثبت شده است که آمار دقیق را‌‌‌‌‌‌‌‌ پزشکی قانونی در اردیبهشت ماه اعلام می‌کند، اما با وجود افزایش 35 درصدی سفرها، طبق آمار پلیس تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/11/607678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها