وزیر نیرو:

حقابه ایران از رودخانه هیرمند پیگیری می‌شود


نوروز امسال وزیر نیرو به چند استان کشور سفر کرد تا پیش از فرا رسیدن فصل گرم سال، به وضعیت تأمین آب و برق رسیدگی کند؛ استان‌هایی مانند یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مقصد سفرهای وزیر نیرو بودند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو که برای پیگیری پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای چهار نیروگاه برق در کرمان و یزد به این دو استان سفر کرده بود، اعلام کرد: ۲۱ واحد نیروگاهی تولید برق تا دوماه آینده وارد مدار می‌شوند تا پایداری شبکه برق افزایش یابد.
وی همچنین پنجم فروردین‌ماه  در بدو ورود به شهرستان زاهدان با اشاره به توافقنامه‌های بین دو کشور ایران و افغانستان، از پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند خبر داد و اظهار کرد: با توجه به ضرورت بررسی طرح‌های برقی و آبی استان سیستان و بلوچستان این سفر در روزهای ابتدایی سال انجام شده است.
محرابیان خاطرنشان کرد: بر اساس توافقنامه‌های دو کشور، افغانستان مکلف است حقابه ایران را از رودخانه هیرمند سالانه رهاسازی کند که متأسفانه سال گذشته این اقدام انجام نشد. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نسبت به حقابه‌ قانونی که جمهوری اسلامی ایران دارد به مقدار خیلی کمی آب رهاسازی شد، اما در این راستا تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد. در ادامه سفر به استان سیستان و بلوچستان، وزیر نیرو با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای آبرسانی به نقاط محروم کشور، از اجرای بزرگترین پروژه عمرانی برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور با عنوان جهاد آبرسانی خبر داد.
وی در حاشیه بازدید از طرح‌های آبرسانی، با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای آبرسانی به نقاط محروم کشور، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و با کمک خیرین در حال اجراست که طی چهار سال، آب سالم و پایدار ۱۰ هزار روستای هدف را تأمین خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در فاز اول عملیات اجرایی، طرح آبرسانی به ۷۱۳۸ روستا با جمعیت ۳میلیون و ۳۵۰ هزار نفر آغاز شده است.
محرابیان در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای مصوبات نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان گفت: مجوز شیرین‌سازی آب دریا به میزان ۵۰ هزار مترمکعب برای تأمین نیاز آبی شهرها و روستاهای چابهار، کنارک و دشتیاری (روستاهای نوار ساحلی)، نیز صادر شد که در فاز اول ۲۵ هزار مترمکعب به سرمایه‌گذار ابلاغ شده است.
وزیر نیرو همچنین از اتصال ۳۰۴ روستای زیرمجموعه به سد زیردان و شروع بهره‌برداری از فاز یک طرح اضطراری آبرسانی از دشت حرمک به زاهدان نیز خبر داد.
وی ابراز امیدواری کرد، با مجموع اقدامات برنامه‌ریزی شده شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان به بیش از 90 درصد ارتقا یابد. در ادامه این سفر وزیر نیرو از مزرعه بزرگ بادی میل نادر در استان سیستان و بلوچستان نیز بازدید کرد.
همچنین وزیر نیرو در جریان سفر به استان خراسان رضوی گفت: هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات صنعت آب و برق استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده که توسط استاندار و مدیران به‌صورت عادلانه توزیع خواهد شد. وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح جمع‌آوری آب چاه‌های شهر مشهد نیز خبر داد: به عنوان مصوبه سفر استانی هیأت دولت به خراسان رضوی، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع دائمی تنش آبی شهر مشهد اختصاص می‌یابد.
دیدار وزیر نیرو با مشاور نخست وزیر ارمنستان
در همین حال وزیر نیرو با مشاور نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیز در نوروز 1401 دیدار و گفت‌وگو کرد. محرابیان در دیدار با «آرتاشس تومانیان» مشاور نخست وزیر جمهوری ارمنستان با اشاره به توانمندی کشور، بر لزوم آماده‌سازی شرایط برای دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان تأکید کرد.
در ادامه نیز «آرتاشس تومانیان»، مشاور نخست وزیر جمهوری ارمنستان ضمن بررسی موضوعات مهم همکاری دوجانبه، درخصوص تصمیمات سازنده‌ به منظور توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین حوزه انرژی با رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/14/607687/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها