مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

افزایش 27 درصدی مصرف بنزین با رکوردشکنی سفرهای نوروزی


گروه اقتصادی - سفرهای نوروزی امسال بر مبنای آمار مصرف بنزین کشور از 25 اسفندماه 1400 کلید خورد. به‌طوری که مصرف بنزین کشور از همان روز با یک جهش 23 درصدی، از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کرد و حتی در 28 اسفند، رکورد 131 میلیون لیتر را به ثبت رساند که نشان از رکوردشکنی سفرهای نوروزی پس از 3 سال داشت. این روند تا پایان نوروز ادامه داشت اما آنطور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید «تمهیدات لازم برای تأمین مطمئن مصرف نوروزی سوخت انجام شده بود و مشکلی در عرضه انواع سوخت از جمله بنزین رخ نداد.»
کرامت ویس کرمی در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «با وجود آنکه میانگین مصرف بنزین کشور در سفرهای نوروزی از مرز 111 میلیون لیتر عبور کرد، اما ذخایر بنزینی کشور وضعیت مطلوبی داشت و مشکلی در تأمین سوخت نوروزی وجود نداشت.»
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در روزهای یکم تا یازدهم فروردین‌ماه به ترتیب ۸۹ میلیون لیتر، ۱۱۳ میلیون لیتر، ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۰۹ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر، ۱۰۱ میلیون لیتر، ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر، ۱۰۹ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر، ۱۰۸ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، ۱۰۸ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر و ۱۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شد؛ میانگین مصرف بنزین کشور از 25 تا 29 اسفند ۱۴۰۰ نیز 116 میلیون لیتر در روز بود و در روز ۲۸ اسفندماه رکورد ۱۳۱ میلیون لیتر به ثبت رسید.
ویس کرمی می‌گوید: «بر اساس آمار ثبت شده، تاکنون میانگین مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 27 درصد افزایش داشته است و آمار دقیق 25 اسفند 1400 تا 13 فروردین 1401 امروز برآورد خواهد شد.»
هیچ کمبودی در عرضه سوخت نوروزی نداشتیم
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته کارکنان از مبادی تولید تا توزیع سوخت بیان می‌کند: «این درحالی است که ما بلافاصله بعد از پیک مصرف سوخت زمستانی، وارد پیک مصرف سوخت نوروزی شده‌ایم. اما خوشبختانه در زمینه تأمین سوخت نوروزی هیچ کمبودی وجود نداشت. ضمن آنکه سوخت نوروزی تنها بنزین نیست. در ایام نوروز، سفرهای ریلی نیز افزایش می‌یابد و به این منظور تأمین سوخت نفت گاز (گازوئیل) این بخش نیز تقویت می‌شود. همچنین عرضه سوخت سی ان جی (گاز طبیعی فشرده) نیز از 22 میلیون مترمکعب در روزهای عادی به 25 میلیون متر مکعب در تعطیلات نوروزی می‌رسد و تأمین پایدار و کافی این سوخت نیز اهمیت دارد.»
تردد بیش از 13 هزار نفتکش در جاده‌ها
ویس کرمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین سوخت نوروزی بموقع و ذخیره‌سازی به قدر کفایت انجام شد، توضیح می‌دهد: «ذخیره‌سازی مناسب برای تأمین سوخت سفرهای نوروزی پیش از ایام پیک انجام شد. ضمن آنکه هماهنگی‌های لازم میان مناطق سی و هفت گانه صورت گرفت و بیش از 13 هزار نفتکش جاده‌پیما و حدود 6700 جایگاه عرضه سوخت بنزین، نفت گاز و سی‌ان‌جی آماده‌سازی شد.»
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در این راستا سوخت نوروزی بموقع ارسال و در مخازن جایگاه‌ها تخلیه می‌شد تا کمبودی رخ ندهد.
میانگین مصرف بنزین در سال 1400
ویس کرمی میانگین مصرف بنزین در سال گذشته را حدود 86.5 میلیون لیتر در روز عنوان می‌کند و می‌گوید: «میانگین مصرف بنزین در نوروز امسال بیش از 100 میلیون لیتر می‌شود.»
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان می‌کند: «میانگین مصرف بنزین کشور در تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۱ فروردین 1400) با ۸۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر، ۲۷ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده افزایش ترددهای نوروزی است.»
در این خصوص سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور نیز از افزایش ۵۰ درصدی سفرهای امسال نسبت به ایام نوروز سال گذشته، خبر می‌دهد که بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 27 درصد از این افزایش سفرها مربوط به خودروهای بنزین سوز است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/14/607688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها