گزارش «ایران» از مهم‌ترین تحولات نوروزی صنعت نفت

نفت در آغاز قرن نو


صنعت نفت یکی از بخش‌های پرکار و خبرساز نوروز امسال بود، از افزایش صادرات نفت در اوج تحریم‌ها و تأمین پایدار سوخت نوروزی گرفته تا آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه و گشایش ۲ کارخانه در مجتمع گوگردی شهید سلیمانی.

تکمیل ۳ حلقه چاه نفت در ۵ روز نخست فروردین‌ماه
حفر و تکمیل سه حلقه چاه نفت در موقعیت‌های عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب در پنج روز نخست فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ محقق شد. معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری با اعلام این خبر گفت: در 5 روز نخست سال جدید عملیات حفاری چاه شماره ۱۲۰ بی‌بی‌حکیمه، چاه شماره ۳۵۸ و چاه ۳۰۲ در میدان نفتی گچساران به اتمام رسید. در حال حاضر ۶۱ دستگاه از مجموع ۷۳ دستگاه حفاری شرکت در مناطق خشکی و دریایی کشور در زمینه حفر چاه‌های توسعه‌ای، توصیفی، اکتشافی و تعمیری و تکمیلی در مدار عملیات قرار دارند. به گفته مسعود افشار، در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۷۹ حلقه چاه نفت و گاز شامل هفت حلقه توسعه‌ای/ توصیفی، پنج حلقه اکتشافی و ۶۷ حلقه تعمیری با کاربست دستگاه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران در نقاط خشکی و دریایی استان‌های نفت‌خیز کشور حفر و تکمیل شد.

فراهم کردن تمهیدات برای توسعه میدان مشترک آرش
اواسط تعطیلات نوروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کویت و عربستان سندی را برای توسعه میدان گازی آرش امضا کردند. درحالی که میدان گازی آرش «یک موضوع سه‌جانبه بین کویت، عربستان سعودی و ایران است». این موضوع موجب شد تا مسئولان کشور از سخنگوی دولت تا وزیر نفت واکنش نشان دهند. در این خصوص جواد اوجی، وزیر نفت با انتشار مطلبی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «مطالعات جامع میدان مشترک با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده و به‌زودی با نصب جکت (پایه) عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. گرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک هستیم و اقدامات یکجانبه، مانع طرح مذکور نخواهد شد.»
احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز ضمن تأکید بر بهره‌برداری از میدان‌های مشترک به‌صورت یکپارچه اظهار کرد: وزارت نفت تمهیدات و مطالعات لازم برای توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک آرش را فراهم ساخته و انجام داده است.

عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه آغاز شد
پنجشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه، عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D با فرمان سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت آغاز شد.
ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو فاز تعریف شده است که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۳ با ظرفیت تزریق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز در هشت ماه گرم و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب (در چهار ماه سرد) به بهره‌برداری رسیده است. گاز برداشت‌شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود. مهم‌ترین اهداف این طرح هم تقویت شبکه گازرسانی شمال و شمال شرق کشور و افزایش پایداری آن و استفاده از مزیت اقتصادی حاصل از ذخیره‌سازی گاز ترکمنستان در فصول گرم با قیمت پایین و افزایش امنیت عرضه انرژی از طریق توسعه ظرفیت پشتیبان ذخیره‌سازی است.
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، بهره‌برداری از طرح ذخیره‌سازی شوریجه امنیت انرژی در شمال شرق کشور را تقویت می‌کند. رضا نوشادی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و ذخیره‌سازی گاز میدان خانگیران - مخزن شوریجه D گفت: با اجرای این پروژه، عملیات ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D در هشت ماه گرم سال آسان می‌شود تا بتوانیم در مواقع مورد نیاز و چهار ماه سرد، از این مخزن برداشت و کمبود گاز در موعد اوج مصرف را جبران کنیم.

گشایش ۲ کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی
دو کارخانه در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی نیز ۱۱ فروردین‌ماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و جواد اوجی، وزیر نفت گشایش یافت. این دو کارخانه به‌منظور کاهش خام‌فروشی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران ایجاد شده است.
محصولات و ارزش افزوده آن نیز گوگرد دانه‌بندی‌شده با ایجاد ارزش افزوده ۱۵ دلار به ازای هر تن، کود بنتونیت دار با ایجاد ارزش افزوده سه برابری نسبت به گوگرد کلوخه، گوگرد میکرونیزه با ایجاد ارزش افزوده هشت برابری نسبت به گوگرد کلوخه و کود اوره با پوشش گوگردی که هنوز در این مجتمع تولید نشده، است.

برگزاری بیست‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس
بیست‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس نیز ۱۱ فروردین‌ماه با حضور وزیر نفت برگزار شد. در این نشست مجازی، ۲۳ کشور عضو اوپک‌پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش) برای افزایش ۴۳۲ هزار بشکه‌ای تولید برای ماه مه (اردیبهشت‌ماه - خردادماه) به توافق رسیدند. جواد اوجی وزیر نفت پس از پایان نشست بیست‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس با بیان اینکه ما همواره خواهان سیاست‌زدایی از بازار انرژی جهان و همکاری سازنده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستیم، گفت: توسعه بخش بالادست صنعت نفت ایران که از نظر حجم ذخایر هیدروکربوری ظرفیت‌هایی عظیم دارد  نیازمند جذب سرمایه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. دولت سیزدهم، پذیرای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت و گاز به‌منظور کمک به حفظ و ارتقای امنیت عرضه انرژی جهان است.

کاهش قیمت نفت در 13 روز نخست 1401
قیمت نفت خام که در روزهای پایانی سال 1400 به بیش از 130 دلار در بشکه نیز رسیده بود، در روز نخست سال 1401 حدود 115 دلار در بشکه بود. اما با کاهش نگرانی‌ها در خصوص عرضه نفت، به مرور قیمت‌ها کاهشی شد تا اینکه به 104 دلار و 39 سنت در روز 12 فروردین ماه (آخرین روز معاملاتی هفته) رسید. به این ترتیب در طول نوروز امسال قیمت جهانی نفت خام 11 دلار کاهش یافت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/14/607689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها