یادکردی از مسجد قندی تهران

مسجدی با سابقه 119 ساله


مسجد قندی در سال 1324 هجری قمری یعنی حدود 119 سال پیش در میدان شاهپور خیابان مهدیخانی ساخته شده است. این مسجد و دو مسجد دیگر هم که «قندی» نام دارند، توسط مرحوم سیدهاشم قندی معروف به تاجر کاشانی ساخته شده اند. ایشان که از مشروطه‌خواهان بنام بوده در جریانات مشروطه «توسط مخالفان مشروطه» در میدان شاهپور در انظار مردم شلاق خورده است!
می‌گویند وقتی که مرحوم قندی مبادرت به ساخت مسجد قندی شاهپور کرد، دستور داده بود با توجه به دوری مرکز و معادن گچ و آهک و کوره‌های آجرپزی و خشت‌زنی تا محل مسجد، در بین راه حضرت عبدالعظیم یعنی محل معادن و کوره‌های آجرپزی، تا میدان شاهپور را «آغل» بسازند و در همه آن آغل‌ها علوفه و یونجه فراهم کنند تا قاطرها و الاغ‌هایی که برای ساخت مسجد مصالح می‌آورند بر اثر گرسنگی و سستی «شلاق» نخورند. همچنین هر روز کارگرهایی که برای ساخت مسجد حاضر می‌شدند بعد از اقامه نماز صبح، اول زیارت عاشورا خوانده سپس به کار مشغول می‌شدند.همینطور جناب سیدهاشم قندی گفته بود کاسه‌ای مسی را پر از سکه پول کنند و در معرض دید کارگران مسجد بگذارند تا اگر بعضی از آنان «ناپاک» بوده باشند و برای طهارت به حمام احتیاج داشتند بدون آنکه از کسی اجازه بگیرند، از کاسه پر از سکه پول به اندازه احتیاج برای رفتن به حمام بردارند!
دو مسجد قندی دیگر، اولی در چهارراه مختاری، خیابان خانی‌آباد است (پاتوق مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی) و سومی هم در میدان شاه سابق (قیام فعلی) معروف به مسجد خندق‌آبادی است!
 در میان این سه مسجد قندی، مسجد قندی شاهپوراز دو تای دیگر فعال‌تر است. 10 سال است که مسجد در حال بازسازی است؛ در بازسازی مسجد سعی شده که به هویت فرهنگی و قدمت تاریخی آن خدشه وارد نشده و اصالت آن حفظ شود.
 مرحوم سیدهاشم قندی و دیگران، اموالی را وقف مسجد کردند تا برای تعمیر و رونق مسجد هزینه شود.
به برکت نیت خالص واقف بزرگوار مسجد قندی میدان وحدت اسلامی، در سالیان اخیر محل برگزاری و مجالس وعظ و خطابه از سوی بزرگانی چون آیت‌الله تنکابنی، مرتضی آل‌طعمه، سیدعلی آقا نجفی یزدی، سردار محسن رشید و دیگران بوده است. مسجد قندی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با تأسیس کتابخانه و ارائه خدمات فرهنگی، پاتوق جوانان مبارز و انقلابی بود. همچنین بعد از انقلاب، محل برگزاری کلاس‌های مختلف عقیدتی سیاسی، هیأت خانواده شهدا، بسیج مستضعفین، تأسیس صندوق قرض‌الحسنه، مؤسسه خیریه امام حسن مجتبی علیه‌السلام، مرکز فرهنگی و کتابخانه و دیگر خدمات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بوده است. مسجد قندی شهدای بزرگواری را تقدیم انقلاب و میهن کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7876/29/607701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها